Springprobleem!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Shaggy09

Springprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:31

Haai! Ik heb eigenlijk een springprobleem:
Mijn pony springt erg goed! Alleen weigerd ze gewoon bijna altijd! Als ze niet zou weigeren zou het een topspringpaardje zijn! ( wil niet opscheppen sorry )
Hebben jullie please tips?

gr lisa :)

Sim

Re: Springprobleem!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:36

Kun je zelf wel een goede afstand rijden zodat je pony wel passend bij de hindernis komt?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:43

Ja, Ik rijd meestal niet heel ver van de hindernis maar ook niet heel dichtbij
_Sim_ schreef:
Kun je zelf wel een goede afstand rijden zodat je pony wel passend bij de hindernis komt?

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 18:44

Oke, is je pony wel voldoende aan de hulpen en mooi op het achterbeen voor de sprong?
Heb je anders een filmpje?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 18:48

Helaas, heb geen filmpje, Ze kan haar hoofd nog soms in de lucht gooien, maar ze Is ook sterk in haar benen, en vooral in haar mond! :o

_Sim_ schreef:
Oke, is je pony wel voldoende aan de hulpen en mooi op het achterbeen voor de sprong?

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:19

gewoon laag beginnen zou ik doen en langzaam opbouwen, goed belonen als ze het wel doet en eindigen met iets goeds.
ook vaak afwisselen eens gewoon balkjes gaan rijden zodat het paard het interessant blijft vinden.
en doet je paard dit ook met een andere ruiter erop of alleen bij jou? zo kan je erachter komen of het probleem bij het paard ligt of bij jou.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-11 08:00

Met andere ruiters ook

hpfan schreef:
gewoon laag beginnen zou ik doen en langzaam opbouwen, goed belonen als ze het wel doet en eindigen met iets goeds.
ook vaak afwisselen eens gewoon balkjes gaan rijden zodat het paard het interessant blijft vinden.
en doet je paard dit ook met een andere ruiter erop of alleen bij jou? zo kan je erachter komen of het probleem bij het paard ligt of bij jou.

annetjuh93

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 10:38

Ik heb het zelfde probleem gehad als jouw.
Mijn pony weigerde ook echt altijd, maar als hij springt kan hij het ook echt goed.
Ben er ook heel lang mee bezig geweest om hem beter te laten springen.. ongeveer wel een jaar of langer.
Begin altijd laag met springen, als het goed gaat kun je het altijd een beetje hoger opbouwen.
Maar als ze blijft weigeren, zet de hindernis dan ook niet hoger.
Of begin gewoon altijd eerst even met balkjes draven ofzo.
Ook kan je misschien wat balkjes aan de zijkant van de hindernis leggen, dat ze verder geen kant op kan.
Wat ik ook wel eens geprobeerd heb met mijn pony is gewoon wat sneller erop af rijden.
Recht op de hindernis af en snel, zo kan ze ook minder afremmen.
Wat ook belangrijk is dat je blijft doorzetten. Springt ze, beloon haar dan goed.
Weigert ze, probeer dan net zo lang tot dat ze springt, beloon haar dan pas en stop als het goed gaat.
Zelf zou ik ongeveer 2 of 3 keer in de week met haar gaan oefenen, zodat het niet té veel word.

JosjeCamena8

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:03

zoiets heb ik ook. Egt waar mijn pony springt supergoed maar als ik hem er over heen wil hebben moet ik mijn teugels superstrak houden om te zorgen dat ze over de hindernis springt. Omdat ik die teugels zoo strak moet houden kan ik haar niet de ruimte geven om echt goed te kunnen springen

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 13:27

Past je zadel goed?
Heeft ie er wel een hart voor?
is het niet iets lichamelijks?

crazyheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:03

Springt ze zonder jou erop wel gewoon?

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-11 17:06

heb je (spring)les?
misschien kan je eens met een instructeur overleggen wat het probleem is ;)

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 08:21

Ik heb springles, en er was niks mis met zadel, hoofdstel is wel beetje te klein.
Ik heb nu afgelopen tijd gemerkt dat als je even inspringt hij het helemaal geweldig vindt, Hij heeft er dus wel hart voor.
Enne.. wie er ook opzit hij weigert nog steeds een beetje.
Dalijk heb ik springwedstrijd, met martingaal lukt dat wel denk ik ;)
Ik denk dat ik 2/3 keer in de week ga oefenen, want als je elke dag oefent had ik gehoord dat dat niet echt goed was voor de pezen en bovenbenen ;)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 21:53

heb je hem wel eens vrij laten springen? In een longeerbak bv dus zonder ruiter op?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-11 08:14

Dan kun je het wel 1000 keer proberen maar dan weigerd hij gewoon, want hij denkt dan van, Ik zit aan een losse teugel en kan stoppen wanneer ik wil.
Oja bokkers goed nieuws, Ik had gister springwedstrijd, en het inspringen ging echt SUPER GOED. Ze vond het leuk, en ging lekker hard galoperen. Nu hoef ik alleen te oefenen met spring pacoursjes want die kan ze nog totaal niet :o

Duuk2011 schreef:
heb je hem wel eens vrij laten springen? In een longeerbak bv dus zonder ruiter op?

Nerol

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:40

Zorgen dat je impuls houdt. Blijven rijden en vooral tempo houden! Kans zit er dik in dat jij een paar meter voor de hindernis hem te veel loslaat, waardoor hij niet meer ondersteund wordt en dus weigert.

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:43

Op je billen blijven zitten tot het moment van afzet en stevig aan rijden, dan geef je je pony meer vertrouwen.

Net als Nerol zegt, er is inderdaad kans dat jij hem onbewust voor de sprong toch teveel los laat en hij daar misschien wat onzeker van wordt.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 10:46

Veel blijven oefenen, zelf niet bang zijn! Je moet aanrijden alsof hij gaat weigeren, overtuigend dus, maar je moet zelf niet van te voren al denken 'oh hij weigert toch wel' want dat voelt je pony. Goed tussen twee teugels en twee benen houden en niet teveel nadenken over je afstanden (hierdoor ging het bij mij altijd fout)

En ik spreek uit ervaring, mijn pony weigerde ook altijd, maar dat ging door veel oefenen vanzelf beter! Nu doet ze het soms nog, maar het meeste springt ze gewoon.

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 15:51

Het kan zoiezo niet uit angstigheid zijn omdat die niet wil. Ik denk dat hij zich een beetje aanstelt. Daarom gewoon duidelijk zijn tegen hem! Wat er gevraagt word, moet hij uitvoeren. Klaar.

( Wat saar zegt, ben ik het mee eens ! )

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 16:03

Lieshorses schreef:
Helaas, heb geen filmpje, Ze kan haar hoofd nog soms in de lucht gooien, maar ze Is ook sterk in haar benen, en vooral in haar mond! :o

_Sim_ schreef:

Ga eerst eens zorgen dat je pony dressuurmatig in orde is. Als ze hard is in de mond, dan ben jij hard in je handen( aanleuning!)
De topspringruiters kunnen hun paarden ook gerust uitbrengen in vaak de hogere dressuur, want dat is ten alle tijden de basis van welke tak van paarden sport ook!!!
Eerst zorgen dat je paard los is, je kan als mens ook niet een top prestatie leveren als je lichaam niet is getraind!
Logisch nadenken dus!

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-11 20:16

@aerdenhout1 Is ook al goed!!! Heel veel mensen zeggen dat dressuur ook een basis van springen is maar ook veel zeggen dat mijn pony dressuur wel al onder de knie heeft, ( dit ging ook om springen )