Weigeren bij de hindernis (jong paard)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dressuur518

Weigeren bij de hindernis (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 10:49

met m`n jonge paard (4jaar) spring ik sinds een half jaartje in de springles maar nou weigert hij nog wel eens door net voor de hindernis stil te staan wat kun je daar aan doen ?
het is misschien een beetje een domme vraag maar ik heb zelf ook nog niet zoveel ervaring met springen omdat ik eerst een paard had die alles toch wel sprong en ik dat dus nooit mee maakte
en ja ik moet hem goed voorwaarts rijden maar dat vindt ik zelf ook nog wel eng omdat ie elk moment stil kan gaan staan ! :j
Laatst bijgewerkt door Elles op 14-07-11 10:55, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast.

Carmen85

Re: Weigeren bij de hindernis (jong paard)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:05

probeer zelf niet onzeker op je paard te gaan zitten. Jij moet hem vertrouwen geven en tussen hand en been naar de hindernis begeleiden. Rijd er zelf op af met de instelling dat hij erover MOET, al knalt ie dwars door de hindernis. Ga een beetje achterover zitten richting de sprong, mocht hij dan toch ineens stoppen dan lig je er tenminste niet zomaar af en druk hem door. Hij moet gewoon leren dat hij niet mag stoppen.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:06

Het paard is 4 en nu al een half jaar met regelmaat aan het springen? Vind ik een beetje veel, misschien vind hij dat zelf ook.

Maargoed, ieder zn ding. 1 optie: Neem les van een DESKUNDIGE instructeur!

melliedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 11:44

wanneer hij dit doet, terug draaien naar de hindernis in stap. zorg dat je hindernis zeer laag is wanneer je dit doet. dan kan je met met been erover heen 'duwen'. heel overdreven belonen wanneer hij dit doet en wat zeer belangrijk is: wanneer hij weigert omdat hij het eng vindt o.i.d. : zet je hindernis naar beneden! niet te snel opbouwen en zeker niet vaker dan 1 keer in de week springen. helemaal omdat het een jong paard is. zorg voor een dressuurmatige basis die goed is. je paard zal je sneller gaan vertrouwen en later makkelijker over de hindernis heen gaan.

veel succes

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 16:27

Princesj schreef:
Het paard is 4 en nu al een half jaar met regelmaat aan het springen? Vind ik een beetje veel, misschien vind hij dat zelf ook.

ja hij is 4,5 en we springen sinds een half jaar aangezien ie bij 3,5 beleerd is is dat niet heel vroeg toch? ;)

hpfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 20:30

zorg dat je tijdens je dressuur een mooie regelmatig ritme hebt in je galop. zorg ook dat je kan vooruitrijden en kan verlengen/verkorten. hij moet leren opschieten voor je been, ookal heeft hij er niet zoveel zin in, toch moet hij leren als jij been geeft moet hij gaan, als dat nu gewoon vooruit is of over een sprong.
zorg ook voor een goed ritme, dit is de basis van springen

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 22:05

hpfan schreef:
zorg dat je tijdens je dressuur een mooie regelmatig ritme hebt in je galop. zorg ook dat je kan vooruitrijden en kan verlengen/verkorten. hij moet leren opschieten voor je been, ookal heeft hij er niet zoveel zin in, toch moet hij leren als jij been geeft moet hij gaan, als dat nu gewoon vooruit is of over een sprong.
zorg ook voor een goed ritme, dit is de basis van springen

oke dankje wel ! moet hem zouzo goed voorwaarts rijden dus denk dat ik hier zeker wat aan heb !

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 23:45

dressuur518 schreef:
Princesj schreef:

ja hij is 4,5 en we springen sinds een half jaar aangezien ie bij 3,5 beleerd is is dat niet heel vroeg toch? ;)

het ligt eraan hoevaak je met hem springt...
persoonlijk ben ik van mening dat de basis er goed op moet zitten voordat je aan springen gaat denken.

daarbij komt ook nog.... hoe hoog staat de sprong??

maargoed.. net zoals bovenstaande reactie.. ieder zijn ding.
neem les maar persoonlijk zou ik nog even wachten met springles.
een spongetje thuis kan geen kwaad meer met springles wordt er toch meestal parcours gesprongen...

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 00:19

melliedus schreef:
wanneer hij dit doet, terug draaien naar de hindernis in stap. zorg dat je hindernis zeer laag is wanneer je dit doet. dan kan je met met been erover heen 'duwen'. heel overdreven belonen wanneer hij dit doet en wat zeer belangrijk is: wanneer hij weigert omdat hij het eng vindt o.i.d. : zet je hindernis naar beneden! niet te snel opbouwen en zeker niet vaker dan 1 keer in de week springen. helemaal omdat het een jong paard is. zorg voor een dressuurmatige basis die goed is. je paard zal je sneller gaan vertrouwen en later makkelijker over de hindernis heen gaan.

veel succes

Dit moet je dus NIET doen!
Als je hem wegdraait van de hindrnis heef hij juist zijn zin.
Houdt hem ervoor ook al springt hij niet. Als de hindenis laag genoeg is kan je hem vanuit stap of draf er over laten gaan.
Ander houd je hem er even voor en laat hem goed kijken, daarna rijd je opnieuw aan.

En, wat al eerder genoemd is, zorg voor deskundige begeleiding. Ga niet zelf lopen proberen als je zo weinig ervaring hebt,
ook niet na de les als je denkt dat "je het nu wel wee". Paarden kunnen zo weer een nieuw trucje bedenken om zo'n hindernis niet te nemen. Er moet dan iemand zijn die meteen weet hoe je moet handelen. Dus dat je niet weer tot de volgende springles moet wachten. Dat bevestigt alleen maar voor het paard dat het zin heeft om steeds nieuwe maniren te bedenken.

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 07:53

Waarom wil je op dit paard leren springen als je het zelf eng vind, ga zelf wat meer zekerheid leren krijgen op een ander paard wat wel springt en leid dit paard eerst eens goed op dressuur matig, 4 jaar is best nog heel jong en te veel springen ook niet goed, hij is nog in de groei.
Ik zou het zeker niet met dwang doen , het paard moet het ook leuk vinden lijkt me .
Zelf vind ik het onzin dat het paard zelf trucjes gaat verzinnen, die weigeringen is de schuld van de ruiter ,
Miss is het wel helemaal geen paard om te springen, je hebt er ook die het gewoon echt niet kunnen.