Problemen met rijden van oefeningen M/Z

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mjoor

Problemen met rijden van oefeningen M/Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 18:58

Ik weet niet of het hier goed staat, maar ik merk dat mijn zusje erg veel problemen heeft met het rijden van oefeningen.
Ze rijdt inmiddels Z1 tussen de pony's met mijn Haflinger en loopt nu erg tegen alle oefeningen aan. Nu hebben we zelf tijden lang de oefeningen verkeerd gereden. Stelling rijden door je hand over de hals te brengen, niet om je binnenbeen buigen etc. etc.

Sinds kort hebben we nieuwe instructie en die heeft vanaf de bodem af aan alle oefeningen weer met ons opgebouwd. Bij mij gaat dat erg goed, maar mijn zusje heeft er nog erg veel moeite mee met de omschakeling. Als je haar 1 op 1 begeleid gaat het goed, maar moet je wel goed aangeven welke hulp ze moet geven. Maar komt ze de proef weer in dan gaat het weer op de automatische piloot. Dus binnenhand niet naar binnen maar omhoog en over de hals. Vooral in een appuyment merk je dat ze de pony echt in de weg gaat zitten. (ze gaat zelfs naar links hangen in een appuyment naar rechts)
De wil om het goed te doen is er wel, maar de kennis nog niet.

Nu heb ik zelf de instructeurs cursus niveau 2 gedaan en de theorie werkte erg verhelderend op mijn eigen rijden. Kleine dingen zoals 'rijtjes' waarin precies staat wat de hulpen zijn voor het wijken voor de kuit of het aanspringen in galop werkten erg verhelderend voor mij.
Nu loopt die theorie maar tot het L2 en de hogere oefeningen zoals schouderbinnenwaart, keertwending, travers, appuyment etc. staan hier niet in.
Mijn vraag aan jullie is of er een boek bestaat dat op een duidelijk manier deze oefeningen weergeeft. Ik neem aan dat de ORUN 3 en 4 opleiding deze oefeningen wel meepakt in de theorie (en is dat ook zo goed beschreven?) Maar kun je die ook los kopen zonder de cursus te doen?

Igoulooze

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-11 12:01

Nee je kan de boeken voor nivo 3 of 4 niet los kopen, wel bestaan er hele goeie andere boeken zoals bewuster paardrijden. Echter paardrijden leer je niet uit een boek, een gewoonte afleren is heel moeilijk en kost gewoonweg veel tijd. Mijn advies voor je zus; gewoon veel lessen blijven nemen en blijven oefenen.