zadelmak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje36

zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 14:17

Ik heb een drie jarig paard die we zadelmak aan het maken zijn. het is een rustig paard wat koel is in zijn hoofd. We doen het rustig aan en trainen 2 a3 keer in de week. We werken op de monty roberts methode. Dit wordt wel door iemand gedaan die daar ook in is bevoegd dus niet zomaar iemand. We hebben het paard dus eerst kennis laten maken met grondwerk daarna rustig aan de dubbele long. Hierna zadel en hoofdstel met bit. Hij heeft van het begin af aan niet goed gereageerd op het bit. conclusie tandarts. Deze heeft twee wolfstandjes getrokken en de rest goed nagekeken. Ik heb voor de zekerheid de rug en benen laten controleren. Hij is prima in orde. Nu hebben we er een ruiter op gezet en dit geeft ook geen problemen maar nu komt het. Hij blijft reactie geven op het bit en er tegenin hangen en als je wilt gaan sturen gaat het even goed en daarna gaat hij bokken en probeert je eraf te gooien. We hebben het bit ook rustig aangeleerd met honing en op zich vindt hij het ook geen probleem. We hebben dit aangepakt door niet meer in de bak te werken maar hem (onder begeleiding van ook een ander rustig paard) mee naar buiten te nemen. Hier luistert hij wederom goed. je kan hem laten draven stappen halt houden achterwaarts en zig zag over de weg heen. Nu zijn we gestopt bij een weiland om hem daar aan een longeerlijn achter het ander paard aan te laten lopen en zo te proberen of we er iets mee kunnen gaan doen. Het eerste rondje ging weer goed en het tweede rondje ging hij er alweer bokkend vandoor. Er was geen aanleiding of iets waarvan hij zou kunnen schrikken. We zijn ondertussen al meer dan twee maanden bezig en we weten eigenlijk niet meer wat we nog kunnen proberen.

Anoniem

Re: zadelmak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:33

Weet je zeker dat het aan het bit ligt? Bokken vanwege het bit lijkt me niet heel logisch, dan zou hij andere acties uitvoeren. Ik zou het in het lijf gaan zoeken, nek of rug. Kijk goed wat hij met zijn lijf doet als dit gebeurd, misschien doet hij raar in zijn nek of bolt hij zijn rug.
Verder weet ik niet wat voor bitje je gebruikt? Een kneveltrens is fijn voor jonge paarden omdat deze rustig in de mond ligt en druk geeft aan de zijkant van de mond en niet alleen in de mond.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:37

Het lijkt mij dat als er een bevoegde monty roberts instructie bij is, deze antwoord kan geven op je vraag?
Wat geeft deze persoon aan?

Ik denk niet dat paarden gaan bokken omdat het een bit in de mond heeft.. dit komt eerder door problemen in de rest van het lijf. Wie heeft het paard nagekeken op rug en benen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 14:51

Ik zou eerst eens gaan rijden met een sidepul/stalhalster, puur om zeker te weten dat het aan het bit ligt. Mijn voorgangers hebben namelijk zeker gelijk, het kan aan veel dingen liggen. Bokt hij ook op halster dan weet je in elk geval dat het niet aan het bit ligt. Bokt het paard dan niet, en ligt het idd aan het bit, dan kun je twee dingen doen. Eerst verder trainen zonder bit en later het bit weer oppakken (als het rijden er goed inzit en dus niet voor spanning zorgt) danwel een ander bitje proberen (dubbel gebroken of stang/tongboog of juist niet/dunner of dikker etc).

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 16:20

Het probleem ligt waarschijnlijk niet aan het bit maar hij begint te bokken als je hem wilt gaan sturen. waarschijnlijk is het het karakter. ik heb een rubber bit wat niet scherp is.
Lijf en leden zijn pas door dierenarts nagekeken om uit te sluiten dat het iets lichamelijks is. Mijn vraag is echter wat kunnen we nog meer proberen om hem en stuurbaar te krijgen. of dat iemand ervaring heeft met iets gelijks. We hebben ook al een bokstopper gebruikt maar dit hielt hem niet tegen. De ene dag doet hij alles goed en de dag erna hebben we weer feest.

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 16:59

Misschien een appelbitje proberen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 17:03

kaatje36 schreef:
Het probleem ligt waarschijnlijk niet aan het bit maar hij begint te bokken als je hem wilt gaan sturen. waarschijnlijk is het het karakter. ik heb een rubber bit wat niet scherp is.
Lijf en leden zijn pas door dierenarts nagekeken om uit te sluiten dat het iets lichamelijks is. Mijn vraag is echter wat kunnen we nog meer proberen om hem en stuurbaar te krijgen. of dat iemand ervaring heeft met iets gelijks. We hebben ook al een bokstopper gebruikt maar dit hielt hem niet tegen. De ene dag doet hij alles goed en de dag erna hebben we weer feest.

Toch vind ik het apart, maar blijkbaar accepteerd hij dan gene druk in de mond. Misschien dan toch eens een kneveltrens proberen.

melrovers

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:07

En bij een rubber bitje is er toch meestal een losse ring? Bij een kneveltrens kan er ook geen velletje tussen het bit en de ring komen wat zeer pijnlijk kan zijn. Wij reden jonge paarden ook altijd met een kneveltrens of op zijn minst een bustrensje in.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:15

kaatje36 schreef:

Rubberbitje kan behoorlijk branden in de mond als paard niet genoeg speeksel aanmaakt (bv door spanning), zeker als je er druk op zet om te sturen.
Zet er eerst eens aan de hand een stuur op met stalhalster/sidepull en ga als dat echt goed gaat weer rijden met combi stalhalster/sidepull en simpel, passend qua dikte (rubber is heel vaak te dik voor paardenmond, waardoor mond niet meer dicht kan) bitje. Afhankelijk van karakter ongebroken of dubbelgebroken mondstuk nemen, is uitproberen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:21

Idd een rubber bit is juist niet zo zacht, omdat het zo stroef is, en vaak ook te dik.

Ik zou mezelf eens goed achter de oren krabben en ook afvragen of deze methode wel bij het paard past.
Misschien past de reguliere wijze van aanrijden het paard beter?

Tody

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 21:29

Hoe is zijn balans in de bochten? Onder het zadel dan, he?
In mijn ervaring is het probleem wat je beschrijft negen van de tien keer een kwestie van onbalans. Zeker een wat sensibeler paard kan daar erg van streek van raken.
Dan zul je hem moeten leren dat hij ook met ruiter in evenwicht een bocht door kan lopen. Eerst aan de lange lijnen, omdat hij het onder het zadel echt niet toelaat.
En als dat goed gaat met dezelfde hulpen onder de man.

Zou het dat in jouw geval ook kunnen zijn?

brighteyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 23:06

heeft hij geen last van zijn gebit?
Hij kan aan het wisselen zijn.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 08:23

als jullie met een montey robberts instructeur werken, hebben jullie dan het sturen nog niet bevestigd door middel van dubbele lijnen vanaf de grond? hoe is hij dan met het sturen??? dat is namelijk altijd een van de eerste stappen die ik neem, het sturen op de grond bevestigen door middel van dubbele lijnen.

verder zou ik het rubberen bitje vervangen door een bustrensje. Ik zelf verkies dan meestal de dubbel gebroken en vaak ook een koperen. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-11 12:45

Hij heeft geen last van zijn gebit, tandarts is twee weken geleden geweest om dit uit te sluiten. De balans is goed(voor een 3 jarige). we hebben eerst alles aan de dubbele longe gedaan en dit stuiten al op veel verzet als hij terug genomen werd. Hij bleef hierop reageren. We hebben eerst alles aangeleerd op een trainings stalhalster , dus zonder bit. Dit ging redelijk goed. Daarom zijn we naar buiten gegaan en verder gegaan op het trainings stalhalster(dit werkt op de neus) Om het paard uit de routine te halen en er een positieve draai aan te geven. Dit ging goed totdat we weer iets meer gingen vragen.
Ik heb ook gedacht over de reguliere methode maar ik denk dat als je iets verkeerd met hem doet of te hard aanpakt de poppen echt aan het dansen hebt

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:25

ik zou als ik dit zo lees een stapje terug doen, en terug naar de DL aan trainings halster (de dualy denk ik he) Want zo als ik het lees wil hij onder de druk uit komen op alle mogelijke manieren.
Ookal heb je verzet bij DL, je zult soms door dat verzet heen moeten werken. Kan even duren, maar als ze dan eenmaal snappen dan werken ze snel goed mee. En pas als dat goed gaat weer terug bit er in en vanuit daar DL en dan pas naar de ruiter.

Het kan zijn dat hij het allemaal niet goed kan verwerken en zodra het dus wat moeilijk word gaat staken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 13:29

kaatje36 schreef:
we hebben eerst alles aan de dubbele longe gedaan en dit stuiten al op veel verzet als hij terug genomen werd. Hij bleef hierop reageren. We hebben eerst alles aangeleerd op een trainings stalhalster , dus zonder bit. Dit ging redelijk goed. Daarom zijn we naar buiten gegaan en verder gegaan op het trainings stalhalster(dit werkt op de neus) Om het paard uit de routine te halen en er een positieve draai aan te geven. Dit ging goed totdat we weer iets meer gingen vragen.

Je bent een stap verder gegaan terwijl paard op vorige stap nog in verzet ging. Dan heb je nu te maken met een gat in de training. Daarvoor moet je dus echt eerst terug naar de stap waar het fout ging en dit repareren. Fouten in de fundering kan je niet overheen bouwen, dan stort alles in en krijg je dus dit soort problemen.

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 10:41

1 van mijn dieren had met zadelmak maken dat ze gewoon niet aan het bit kon wennen en er dan als een soort van boven liep..... met rijden met een halster kwam er meer ontspanning , en kwam haar hoofd ook lager en kom zij beter haar rug ontspannen , daardoor was zij goed te rijden. Op drie jarige leefrijd reed ik twee maal per week stappen en drafje in het bos. Na verloop van tijd heb ik een ander bit geprobeerd en dat was toen geen probleem(overigens is zij nu 7 en rijdt zowel met bit als met sidepull).Uit jouw schrijven begrijp ik dat je paard juist met wendingen/ inbuigen gaat bokken? iets wat Qua balans voor een dier pittig kan zijn.

kaatje36

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-11 11:12

hoi,
Ik denk dat Kady 1 gelijk heeft. Hij lijkt super cool en nuchter en misschien verwacht je daarom te veel.
Door het verzet heen werken wordt denk ik lastig dit hebben we nl de eerste 4 weken geprobeerd. In die tijd trainde we 4 x per week. Omdat we hier niet verder kwamen hebben alles in een andere context geplaatst. Trainen met ander paard erbij, andere omgeving, boomloos zadel, weer terug op halster enz. Hij gedraagt zich echter nog steeds hetzelfde het maakt ook niet uit als er niemand opzit.
Ik ga denk ik voorstellen toch weer verder te werken aan de dubbele long en te kijken of we er door kunnen komen. Het vervelende is dat hij het drie dagen goed doet en dan uit het niets er weer bokkend van door gaat. Nu staat de vader ook niet als makkelijk bekend dus misschien is het erfelijk.

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:22

en toch is dat iets waar je door heen moet... vast houden aan jou idee van training, en hem uit zijn patroon blijven halen tot dat hij druk gaat accepteren. Doet hij het goed werk dan maar heel kort, doet hij het niet goed werk dan langer door totdat hij zich gaat geven. Wees tevreden met kleine stapjes in de goede richting en trek meer tijd er voor uit. Sommige paarden hebben nu eemaal veel meer tijd nodig dan de ander, en vaak die met een " erfelijk " moeilijk karakter :)

Nick1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 15:43

Ja dat denk ik ook ,je hebt vroegbloeiers en laatbloeiers