Teugelmank

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Umeo

Teugelmank

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 14:17

Ik ga even de situatie duidelijk uitleggen.

Ik geef iedere week een uurtje les aan kindjes op de ponyclub. Er zit één kindje bij dat een beetje een stressy pony heeft. In het begin dat de pony in draf moet loopt hij teugelmank/onregelmatig. Eens we 10 min. verder zijn met rijden is dit volledig verdwenen. Kan het door de stres komen? Het is zowieso een pony met een gevoelig mondje dus dat zal ook wel parten spelen. Ik vind het erg vreemd dat hij enkel onregelmatig loopt in draf. In stap/galop niet maar dan lijkt hij ook veel meer ontspannen te zijn.

Hoe kan ik dit probleem gaan aanpakken? Zou een minder sterk bit kunnen helpen?

Anoniem

Re: Teugelmank

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 18:44

Het kan ook stijfheid of kreupelheid zijn. Kreupelheid zie je meestal alleen in draf omdat dit een tweetact gang is. Laat haar eens aandraven met een losse teugel, dan zie je snel genoeg of het teugelkreupel of echt kreupel/stijf is.
Teugelkreupel komt idd door spanning, meestal vanuit de ruiter. Soms hebben paarden dat als hun tempo te hoog of te laag ligt maar het kan ook zijn dat de ruiter teveel spanning in de hand heeft.