Nageeflijk

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 00:37

Nou hoorde ik van iemand dat als je niet nageeflijk rijdt, je de rug van een paard zo gezegd 'naar de klote rijdt'.

Hier dacht ik over na, maar dit kan toch niet zo zijn? Ik bedoel kinderen die net gaan paardrijden rijden toch ook niet nageeflijk en rijden de rug tot ook niet tot zo ver dat er een osteopaat aan te pas moet komen?

Hoe denken jullie hierover??

Rivaldo

Re: Nageeflijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 00:52

Er zit een groot verschil in. Zolang je het paard zo blijft rijden dat het niet z'n rug constant wegdrukt waar die kindjes nog op hupsen, is het no problem.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:00

Oke, iemand zei dat dus namelijk tegen me, in andere woorden: dat ik niet kan rijden. Ik rij het liefst gewoon met losse teugel. Natuurlijk nog wel in contact maar in vrijheid. Ik heb mijn oude paardje dan ook vaak bitloos gereden. Ik liet het altijd maar gaan, want ik vind dat de fijnste manier van rijden. Controle te hebben zonder allerlei touwen en dergelijke. Ik vond het rot om te horen dat iemand dit zei, vooral omdat ik het beste met een paardje voor heb.

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:02

Maar kijkt je paardje sterren dan?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:04

xxMaxx schreef:
Oke, iemand zei dat dus namelijk tegen me, in andere woorden: dat ik niet kan rijden. Ik rij het liefst gewoon met losse teugel. Natuurlijk nog wel in contact maar in vrijheid. Ik heb mijn oude paardje dan ook vaak bitloos gereden. Ik liet het altijd maar gaan, want ik vind dat de fijnste manier van rijden. Controle te hebben zonder allerlei touwen en dergelijke. Ik vond het rot om te horen dat iemand dit zei, vooral omdat ik het beste met een paardje voor heb.

http://www.sunstoneonline.com/wp-conten ... riding.jpg
Niet nageeflijk maar toch ontspannen --> no problem!

http://www.discover-the-world.co.uk/exp ... 326501.jpg
Niet nageeflijk, gespannen en drukt rug weg --> problem (wel extreem voorbeeld)

http://myvisitnepal.com/userfiles/image ... riding.jpg
Zelfde als hierboven, dan niet extreem.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:08

Nee ze kijkt juist niet naar boven, ze zit niet met der hoofd in de wolken!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:09

Rivaldo, eigenlijk soortgelijk aannde bovenste!

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:11

Dan heeft die gene die het tegen jou zei gewoon geen verstand van paarden en dat is juist de manier waarop veel goede ruiters de eerste 5 min losstappen!
Niet aan jezelf twijfelen!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:22

Het probleem bij dat paardje is dat ze erg voorwaarts is, op het begin is ze druk vaak draven vanuit stap als ik er net op zit. Hierbij zeg ik vaak heel rustig ho en laat de teugels los en dan stapt ze weer. Na een tijdje bezig te zijn lijkt het alsof ze zicht 'over geeft'. Der hoofd gaat omlaag (maar niet in de krul?? zoals sommige het noemen maar gewoon het hoofd laag) en stapt heel erg rustig aan de losse teugel. Tijdens het rijden is ze vaak erg voorwaarts in draf, ik maak dan een ophouding en dan draaft ze weer wat rustig, dit doe ik een aantal keer en na een paar minuten draaft ze rustig naar m'n been en rijdt ze naar m'n hand. Is dit goed of moet ik dit anders aanpakken?

Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 01:23

Ik denk dat je het goed doed, zolang jezelf maar progressie merkt!

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 01:30

Ja, altijd tijdens het rijden! Op het hoogtepunt stop ik altijd als ze het erg goed doet, geeft voldoening :)

gwenr86

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 02:08

klinkt als een prettige ruiter

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-11 16:57

Dit krijg ik te horen: door het niet nageeflijk rijden zit haar rug vast, omdat ze niet nageeflk rijd gebruikt ze haar rugspieren niet en wordt ze erg stijf in haar rug en is lengtebuiging vragen bijna onmogelijk. Opndit moment kan ze haar nog los krijgen maar al zou het langere tijd zo doorgaan zou ik haar eerst moeten laten behandelen voordat ik haar kan loswerken anders kan het nameli gebeuren dat de spieren verzuren en dan zijn we verder van huis af

Dit is toch echt heel overdrijven????

Rosebud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 17:09

Eerlijk gezegd vind ik dat je kinderen op de manege ook al direct nageeflijk leert rijden.
Dit is veel beter voor de rug en de manier van rijden van het kind.
nu huppelen ze maar wat nutteloos op het paard om en zit in zijn mond te trekken en te hijsen terwijl dat heel anders kan

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 11:24

Rivaldo schreef:
http://www.discover-the-world.co.uk/exp ... 326501.jpg
Niet nageeflijk, gespannen en drukt rug weg --> problem (wel extreem voorbeeld)

Een foto van een paard in rentelgang is wel een raar voorbeeld als het gaat over de nageeflijkheid van een drieganger. In telgang wordt het paard gevraagd zich tot het uiterste te strekken en in te spannen, daarbij kan het niet nageeflijk zijn. Net zomin als een volbloed op topsnelheid. Ze halen snelheden van meer dan 40 km per uur. Het wordt maar heel af en toe over max. 250mtr gevraagd. Daarnaast wordt er gewoon getraind op ontspanning en nageeflijkheid in de andere vier gangen. Okay het plaatje zou mooier zijn wanneer de ruiter het paard iets meer zou laten strekken in de hals (onderhals weg), maar dat moet op zo'n moment wel mogelijk zijn.
Afbeelding

Als ex-dressuurruiter heb ik overigens veel meer met viergangers, omdat je daarbij continue werkt vanuit de dressuurprincipes. Rennen is gewoon een heel ander verhaal.