tips! lukt niet met langere beugels rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xnina

tips! lukt niet met langere beugels rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:09

na lange tijd heb ik weer een verzorgpaardje waarmee ik echt dressuurmatig kan gaa rijden.
nou heb ik donderdag mijn eerste les weer eens gehad.

en kreeg ik te horen dat ik mijn beugels langer moest doen, voor het beter eruit zien..
nou vind ik door mijn langere beugels het moeilijker om mijn hak uit te drukken, en hierdoor verlies ik tijdens het drijven ook steeds mijn beugel.

nou schijnt doordat ik met te korte beugels heb gereden, me een soort opkrop zeg maar, mijn knieen erg klemmen aan het zadel enzo, mijn instructrice zei probeer een tijdje zonder beugels te rijden hierdoor rij je je benen langer zeg maar..

maar hebben jullie nog tips? wat ik vind het echt moeilijk..

Alvast bedankt!

dancer_

Re: tips! lukt niet met langere beugels rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:10

Ik lees even mee heb idd het probleem ook dat als ze langer zitten mn voeten er ook vaak uitschieten

Nienke96

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:19

Gewoon doen wat je instructrice zegt :+ Af en toe zonder beugels rijden!
Of aan het begin van de les ff je beugels eraf, na een kwartier er weer aan en dan voelt het alsof je je beugels kort hebt :)
Komt vanzelf wel, gewoon doen ;)

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 19:23

Nienke96 schreef:
Gewoon doen wat je instructrice zegt :+ Af en toe zonder beugels rijden!
Of aan het begin van de les ff je beugels eraf, na een kwartier er weer aan en dan voelt het alsof je je beugels kort hebt :)
Komt vanzelf wel, gewoon doen ;)

ja maar dan zit ik ook weer zo te hobbelen, kan ale helemaal niet doorzittebn namelijk. ja ik weet ik zoek altijd weer het makkelijkste op. :o

annmary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 19:26

Oefenen oefenen en nog eens oefenen! Ik heb er zelf ook zoveel moeite mee gehad, maar nu zit ik 2 gaatjes langer dan een paar jaar geleden. Het scheelt ook dat ik nu een beter passend zadel voor mezelf heb (en mijn pony uiteraard) moet ik zeggen. Doorzitten kon ik ook niet...
Echt daadwerkelijke tips heb ik niet, behalve bewust er mee bezig zijn om elke keer jezelf te controleren of je je benen wel lang maakt en of je wel goed contact met je beugels hebt. Succes! :)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:10

Probeer anders eerst eens 1 gaatje langer. Gaat dat op een gegeven moment goed, dan nog weer een gaatje langer. Gaat dat na verloop van tijd ook goed, dan weer een laatje langer. Net zo lang tot je op de gewenste lengte zit.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 21:20

Niet denken van hak uitdrukken, maar van knie lang maken :j
Dan klem je niet en trek je je knie ook niet op....
Met hak uitdrukken zie ik vaak de ruiter het been naar voren steken, waardoor de beugel juist uitgaat :(

robeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 10:22

Zorg ervoor dat je eerst goed in balans bent met je zit. Dan maakt de lengte van je beugels niet uit. Zolang je dit nog niet voor elkaar hebt, beugels hooguit een gaatje langer maken. Heb hetzelfde probleem en ga teveel staan in mijn beugels tijdens het lichtrijden als ze op dressuurlengte zitten. Dan maar een gaatje korter en langzaamaan verder.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:46

Net wat de anderen aangeven :-) Niet in 1 keer teveel langer maken, maar gewoon 1 gaatje. Als dat goed gaat kun je altijd weer een gaatje verder :-)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 11:57

misschie is dit ook wel het probleem wat ik heb.
Ik verlies ook regelmatig 1 van me beugels.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-11 19:03

bedankt voor jullie tips! het ging vandaag al een stuk beter ben zomaar mijn beugels niet verloren dit keer, alleen met doorzitten heb ik nog dat ik met mijn knieen ga klemen met gewoon lichtrijden, galop geen porblemen gehad vandaag. dus met doorzitten nog oefenen en dan komt het allemaal wel.. :)

Bedankt! :D

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:05

Misschien helpt het ook om gewoon zonder beugels te gaan rijden ? en als dat goed gaat dan beugels in en blijven door zitten ?? :D

horzlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 19:09

ik had dat probleem ook ik was altijd ´aan het springen` maar toen ik chaps kocht kon ik beter mijn hakken uitt drukken en zaten mijn beugels te kort(of beter gezegd ik had het zelf toen pas door :+ ) nu rij ik met chaps en kan het nu ook met laarzen weet niet met wat je rijd

lottex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-11 20:07

Ik lees even mee, heb net hetzelfde probleem ;)

Ik rijd op een manege, en elke keer een ander paard,
dus het is moeilijk om op te bouwen (elke keer gaatje langer) ...

Ik heb er vooral last van in galop, mijn instructrice zegt dat ik dan bij elke galopsprong mijn hakken moet uitdrukken (zoiets, maar ik weet niet hoe ik het moet uitleggen ;) )
en dan let ik er ook echt op & lukt het wel :)

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-11 12:23

WAt je instructrice zei over zonder beugel rijden ben ik het wel mee eens. Je kunt dan je benen lang maken zonder de angst dat je ze kwijt raakt. Je leert zo ook gelijk ontspanner zitten. Als je je gaat aanspannen namelijk dan hobbel je alleen maar meer. Dus zou dat inderdaad gewoon eens proberen. Begin je gewoon eerst met de laatste 5 min in draf en dan breid je het uit dat je het langer volhoud. Maar een vraagje, hoeveel gaatjes heb je ze in een keer langer gedaan? meestal kun je da tbeter gelijdelijker aan doen, zodat je er aan kan wennen en als je dat door hebt ze nog een gaatje langer kunt doen.

zythe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-11 16:20

jij houd je vast aan de mond van het paard als je teugels langer worden kan je niet blijven. denk even aan de mond van het paard. beugels af inderdaad hang een touw rond de nek van je paard en als je dus denkt niet te kunnen blijven zitten pak het touw in plaats van de mond van het paard.

xnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-11 15:52

@horzlover ik rijd altijd met laarzen,vind dat fijner rijden dan chaps.

@chikohaa ik had mijn beugels in 1 keer langer, waren 2 gaatjes volgens mij, eerst 3 maar ik verloor toen echt hele tijd mijn beugel en kon niet goed lichtrijden dus vroeg ik of ze niet 1 korter konden, maar dat was dan ook het uiterste. het is denk ook meer dat ik moest wennen aan mijn benen langer houden/maken.

@zythe dat valt wel mee hoor, zodra ik juist veel hobbel omdat het niet lukt en ik gespannen zit, doe ik/ steek ik mijn handen juist meer naar voor zodat ik meer evenwicht heb..

maar helaas kan ik voorlopig niet meer oefen i.v.m blesure die hij dinsdag heeft opgelopen in het land.. ;(

Verder Bedankt allenmaal! :)

_Lucy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 16:11

Gewoon oefenen en oefenen en oefenen :p
Gewoon je beugels lang doen en af en toe zonder beugels.
Je moet er gewoon aan wennen. En als je zegt ik kan niet doorzitten lijkt t me alleen nog maar een betere oefening! Niemand kan meteen goed doorzitten, je moet het leren, net als dat je nu moet leren je benen anders te houden :)
Gaat naar een tijdje vanzelf beter :)
En aandrijven moet je niet doen door je hak omhoog te doen, maar als je hak naar beneden is is je kuit aangespannen en daar moet je mee aandrijven. ( Ik bedoel niet gaan zotten klemmen ofzo)

Je kan idd ook gewoon eerst normaal rijden zodat je paard lekker ontspannen is, en dan door gaan zitten. En je kan je oaard vragen om een beetje te verzamelen zodat het wat makkelijker zit.

Vervelend van zijn blessure, ik hoop dat je snel verder kan oefenen!
Succes ermee :)

suikerklont

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:08

Ben zelf een springruiter, maar als ik dressuur rijd met langere beugels vind ik het ook niet erg fijn !
Maar snap wat je bedoelt :D

Liekess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-11 16:15

Als je zonder beugels heel erg hobbelt is het juist goed om dat te oefenen, als dat beter gaat krijg je ook een onafhankelijkere zit en is het makkelijker om met langere beugels te rijden :)