steigeren: lichamelijk probleem of puberaal gedrag (5jarige)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

steigeren: lichamelijk probleem of puberaal gedrag (5jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:19

Ik heb heel lang zitten twijfelen om hierover een topic aan te maken. Ik heb toch maar de stoute schoenen aangetrokken en hoop met een aantal bokkers van gedachten te kunnen wisselen.

Wat het probleem is..
Mijn 5-jarige is sinds de laatste tijd ontzettend aan het staken. In het verleden begon het met stilstaan/hupsje omhoog maken, maar verder niks extreems. Naar voren zetten, schouderplaatsing controleren en met je binnenbeen eventueel paard opzij zetten.
Dit hielp ontzettend goed.

Op een gegeven moment werd het erger en erger, zelfs dat ik hem met mijn binnenhand om zijn achterhand heen moest draaien, totdat hij kalmeerden.

Mijn paard is geen vechter en stopt ook gauw met staken, waardoor we vaak weer gauw aan het werk kunnen.

In de tussentijd heb ik vanalles al na laten kijken. Zijn tanden zijn gecontroleerd, er is een osteopaat bij geweest, masseur is geweest en hij heeft een ander zadel.

Het staken is echt met flagen. Het gaat hele periodes goed, totdat hij weer omslaat.

Nu heeft hij sinds een tijdje dat hij niet langs mensen wilt lopen die langs de bakrand staan (zowel binnen als buiten de baan). Paard is niet bang aangelegd en loopt normaal overal langs. Als ik stap met lange teugel dan wilt hij juist naar de personen toelopen voor aandacht. Zodra ik hem oppak begint hij te staken. Als ik hem aanpak, dan loopt hij er 1 of soms 2x normaal langs, daarna begint het weer. Totdat hij zelfs bij A al gaat staken of niet op de volte wilt, terwijl de personen bij C staan.

Wat ik mij dus afvraag... Is dit puberaal gedrag of is het een lichamelijk probleem?
Op aanraden van mijn masseur ga ik binnenkort even contact opnemen met een manueel therapeut in Bodegraven, ook heb ik mijn eigen dierenarts al gemaild voor advies.
Ook geeft de masseur aan dat Bhas problemen heeft met zijn achterhand (weinig bespiering in de billen, scheef bekken). ook zie je dat zijn wervels op sommige plekken wat "bol" lopen (zoals bij zijn lendenen en halverwege de billen).

Mijn instructrice, die mij en mijn paard, wekelijks ziet vermoed dat het puberaal gedrag is. Met les is hij veel braver dan zonder les.
Afgelopen maandag was de eerste keer dat hij echt doorsloeg en ik zelf trillend van mijn paard afging, omdat het te gevaarlijk werd.
Mijn instructrice ging erop en na enige tijd loopt hij weer normaal. Ik ga erop en gaat al steigeren zodra ik been geef om te stappen.

Ik moet er wel bij vermelden dat Bhaskar en ik samen een slechte start hebben gemaakt bij het zadelmak maken, waardoor we beide het vertrouwen eerst kwijt zijn geraakt. Uiteindelijk ging het ontzettend goed, toch heb ik het gevoel dat ik er te weinig aan gereden heb achteraf.

Bhaskar is eerst van een onzeker paard naar een heel fijn paard gegaan. Maar begint nu steeds meer agressiever te worden, of zo lijkt het in iedergeval.

De angst voor het rijden begint weer een beetje terug te komen bij mij. Ik vind het niet erg dat hij staakt, maar als hij zo hoog komt dat we bijna achterover vallen.. Dat wordt mij toch echt iets te veel.

Sorry voor het lange verhaal.. Maar probeer het beeld zo compleet mogelijk te maken voor buiten staanders.

Voor beelden hoe hij loopt, zie mijn topic: [RIJ-ITP] Bhaskar (kasparow x Mermus R) @ dressuurwedstrijd (B) [film]

Esther28

Re: steigeren: lichamelijk probleem of puberaal gedrag (5jarige)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:22

Bij je instructrice doet hij het dus niet?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:23

Kan het geen verveling zijn?

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:24

Instructrice is er voor het eerst opgegaan omdat ik de hoop een beetje opgaf (zij gaat er zelf liever niet op, omdat ze vind dat ik het moet oplossen. Wat ook eigenlijk altijd lukt).

Afgelopen maandag werd het zo erg bij mij dat ik geen stap meer durfde te verzetten. Ook bij haar wilde hij eerst niet lopen, maar zij is net iets handiger en heeft veel meer ervaring met jonge paarden.

Bij haar ging hij uiteindelijk heel fijn lopen (maar eerst ook flink steigeren)

@ Lotte1990: verveling? Nee denk het niet

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:41

Ik denk idd gewoon puberaal gedrag. Concentratieproblemen. Met les is het minder dan zonder les en dat lijkt me niet logisch als er echt een lichamelijk probleem is. Denk dat hij met les gewoon beter geconcentreerd is en het dan minder doet dan zonder les.

lx3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:53

Ik heb een Lipizzaner die vertoont precies hetzelfde kunstje, uiteindelijk komen we uit op waarschijnlijk puberaal gedrag.
Vertoont je paard geen onmacht of snapt hij het niet, of is hij niet echt bang.. Vraag je niet meer dan dat hij kan, dat hij het nog wel kan snappen..
Of is het geen vertrouwen?

Dit hoeft het niet te zijn.. Maar heb je je daar al in verdiept?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 14:59

Jonge paarden zijn net als kinderen, duidelijk grenzen stellen, consequent zijn en leiding nemen anders gaan ze over grenzen heen :)
Vaak gaat het van kwaad tot erger, geef je ze een vinger, pakken ze je hele hand....

TS zal er meer aan moeten rijden en bovenstaande toe moeten passen, lukt dit niet zelf dan wegbrengen naar een kundig iemand die dit wel kan.
En vanuit daar onder begeleiding verder gaan....

spretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:08

Om even terug te komen op zin bolle wervels; zijn het een paar wervels of een trekt hij echt zijn rug wat omhoog?
Dit laatste kan nl. heel goed wijzen op een paard met voortdurend buikpijn, iets waar je in de eerste instantie vaak niet aandenkt omdat het een rijd probleem is en dan toch sneller aan de rug denkt.

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:10

Als ie het dus bij je instructrice niet doet en wel fijn gaat lopen denk ik puberaal gedrag.
Ik ga verder mee in wat listiglistje zegt.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:16

Ik heb ook iets soortgelijks meegemaakt. Paard staakte ook op sommige momenten en liep daarna weer netjes door. Dit paard bleek echter wel kissing spines te hebben. Misschien toch de rug nog laten nakijken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 15:21

Ook die van mij heeft flink gesteigerd, gestaakt en geklierd. Uiteindelijk bleek het in haar nek/kaak te zitten. Iets wat erg zeer deed, een klein spiertje maar... behandeld, toen 1x aangepakt (omdat ze in het steigeren bleef hangen, was routine voor dr :+ ) en daarna geen last meer gehad.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:12

Allemaal heel erg bedankt voor jullie reactie, vind het erg fijn dat jullie met mij meedenken!

Ik weet ook zeker dat hij zijn grenzen aan het opzoeken is en tot nu toe is hij er niet mee weggekomen. Ben nooit gestopt omdat hij ging staken, altijd opgelost en daarna heerlijk doorgereden. Gister was echt de druppel en ik kon gewoon niet meer met hem overweg..

Mijn instructrice is er dus opgestapt, heeft hem aangepakt en daarna moest ik er weer op. Ik merkte aan Bhas dat hij heel erg gefrustreerd was, maar ben er wel weer opgegaan. Daarna was het moment dat ie bij mij niet eens meer wilde stappen en echt flink omhoog was gekomen.

Instructrice er weer op om het wel goed af te sluiten. Ben er daarna na een uurtje weer opgegaan en linksom en rechtsom stap/draf/galop gedaan met losse teugels duurde denk 5 a 10minuten). 1x wilde hij wel omhoog maar flink been gegegeven en met mijn buitenhand pluk manen vastgepakt en met binnteugel naar binnen gedraaid.
Dit is natuurlijk niet hoe ik het normaal aanpak en ook niet geheel de juiste oplossing, maar hierdoor kon ik wel ontspannen en er weer aan gaan rijden.

Heb hem flink beloond en hij was ook ontzettend braaf. Met losse teugels draafde/gallopeerde hij zo langs mensen die aan de bakrand stond..

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:27

Ik heb dit gedrag bij zowel mijn eerste als mijn huidige paard meegemaakt, en geloof niet meer zo heel erg in staken door puberaal gedrag. Bij het eerste paard nog wel, die heb ik er ook echt meerdere malen "doorheen geslagen" en heb hier nog spijt van met alle haren op mijn hoofd. Ze bleek toen ik haar uiteindelijk na liet kijken haar oppervlakkige buigpees voor driekwart door te hebben en een gat in de tussenpees......
Mijn huidige paard begon met dit gedrag en stond dus ook een paar weken later kreupel, hoop problemen met de gewrichten...
Dus mijn advies, laat ej paard eerst eens grondig nakijken door een veearts, buigproefjes en de rug enz., vinden ze dan niks kan je ze er altijd nog doorheen rijden....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:31

Precies, wel goed alles laten checken.. bij die van mij was het iets heel kleins maar het deed gewoon heel erg zeer..

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:43

Ja dat ga ik dan sowieso laten doen, heb ook al een mail gestuurd naar mijn DA.
Wil hem nog even van neus tot staart laten controleren en als daar niks uit komt dan is het klaar met het gedrag.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 16:43

Nou ik ga nu weer naar stal en even rijden, ik zal hier vanavond even een verslagje uitbrengen :)

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:16

Als ik het zo hoor is oppakken = staken
Ik denk dus ook aan een lichamelijk probleem waarbij het echte werk pijnlijk is. Misschien in de nek of rug? Heb je al eens gedacht aan thermografie?

dolor

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 17:27

Ik zou idd eerst alles goed na laten kijken zodat je zeker weet dat er medisch niks is met hem en er dan door heen rijden als het nodig is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 20:00

@unicorn_kiss: ik wilde net gaan typen dat ik op aanraden van een stalgenootje toch eerst een thermografie wil laten doen :+ .
vanuit daar kunnen we verder werken met eventuele behandelingen/onderzoeken.

Vandaag was hij overigens weer erg braaf. In stap en draf lang en laag gereden, wat balkjes gelopen. In galop begon hij weer wat te blokkeren, dus naar voren gezet en alleen contact met de teugels.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:59

Als je Dierenarts geen manueel therapeut is zal hij problemen aan de wervelkolom niet kunnen herkennen..
Een thermografie geeft geen gericht beeld van wervelproblemen
Mijn paard had een gescheurde bekken en rugband en dat kwam helemaal niet duidelijk naar voren met een thermografie...

Paarden die lastig worden/zijn met de galop hebben bijna altijd problemen in de wervelkolom en/of het bekkengebied is mijn ervaring

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 07:51

IK geloof niet in puberaal gedrag bij paarden, maar in onkunde van de ruiter,
Als alle lichamelijke dingen zijn uit gesloten en het zadel ligt goed, zou ik toch te raden gaan bij mezelf,
Bij je instructrice doet hij het niet dus waarom bij jou wel?
Miss vraag je te veel , zit te gespannen wat een paard altijd oppakt, je zegt zelf ik heb angst en dat voelt het paard dus ja dat is voor sommige al genoeg om te gaan staken .
Wat doe je b.v aan grondwerk ?
Ga daar eens mee aan de slag en als je wil rijden hou het dan alleen in stap en heel simpel en wees dan blij met een stap zonder problemen, werk even niet naar een grens en ga er zeker niet over totdat je zelf weer zekerder bent en het dier jou meer vertrouwd, ook met rijden gaat het om leiderschap , vertrouwen maar ook respect naar het dier toe en als dat ok is dan krijg je dat er ook voor terug.
Het si een erg jong dier miss ben je n sommige oefeningen wel te ver gegaan en geeft het dier aan van ho even terug naar de basis ,

D00R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:09

Dat hij bij je instructrice wel loopt, hoeft niet uit te sluiten dat er een lichamelijk probleem is.
Ik heb vaker zien gebeuren (vroeger ook bij mijn eigen paard, toen ik nog niet durfde te vertrouwen op mijn eigen gevoel en kennis) dat een instructrice een paard er wel "doorheen" krijgt gereden, met soms alle gevolgen van dien... ;)
Mijn paard ging de laatste 2 jaar ook vaker in staking. Alles uit proberen te sluiten. Uiteindelijk bleek hij kissing spines te hebben.
Een ander paard dat ik ken liep er prima doorheen bij de instructeur, maar vertoonde bij zijn eigenaar hetzelfde gedrag als jouw paard... Bleek uiteindelijk een scheve bekken te hebben en de tandarts die zij hadden heeft wat dingen over het hoofd gezien (je kunt maar pech hebben met de mensen die je vertrouwt).

Laat alles eerst uitsluiten voor je klakkeloos vanuit gaat het puberaal gedrag is of een probleem dat mensen een dominantieprobleem noemen (waar ik persoonlijk minder in geloof). Dat wil niet zeggen dat daar niet (inmiddels) ook een deel van het probleem is, maar dat wat je allemaal beschrijft, kan makkelijk genoeg ook duiden op lichamelijke problemen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-11 08:17

Bedankt allemaal!
Vrijdag laat ik Hans Arendse komen voor een thermografisch onderzoek, vanuit daar gaan we verder.
Mocht daar niks uitkomen dan is de manueel therapeut aan de beurt..

Ik kan mij trouwens vinden in wat jullie allemaal aankaarten, er komt zoveel kijken bij een paard dat niet wilt/kan werken. En ik weet ook zeker dat het ook aan mij ligt.

@ midgie : jij begint precies over iets wat ik vergeten was erbij te zetten! Mijn instructrice gaf ook aan dat ik te ver met mijn bovenlijn naar achteren ga zitten, dat ik achter de beweging blijf en daardoor strak wordt in mijn lijf. Vooral als hij gaat blokkeren in draf doe ik het en als ik weet dat hij gespannen is en moet aangaloperen. Door zo te gaan zitten, bevestig ik zijn gedrag alleen maar meer. Mijn zit is niet helemaal geweldig als hij gaat bokken, dus probeer goed te blijven zitten door achterover te leunen.

Ook zegt mijn gevoel dat het wel een lichamelijk probleem moet zijn (voor een gedeelte dan), omdat het verder een erg fijn paard in de omgang is. Is erg sociaal, nieuwschierig en vind het leuk als ik een beetje gek doe met hem. Het is een paard dat in de kudde eerder voor een "gevecht" wegloopt, dan dat ie er tegenin gaat.

Bella123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 08:44

Sorry, ik kan je geen advies geven maar ben wel benieuwd naar de uitkomst van het thermografisch onderzoek en eventuele vervolgstappen, dus even een stipje!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 10:22

Cardy schreef:
Bedankt allemaal!

@ midgie : jij begint precies over iets wat ik vergeten was erbij te zetten! Mijn instructrice gaf ook aan dat ik te ver met mijn bovenlijn naar achteren ga zitten, dat ik achter de beweging blijf en daardoor strak wordt in mijn lijf. Vooral als hij gaat blokkeren in draf doe ik het en als ik weet dat hij gespannen is en moet aangaloperen. Door zo te gaan zitten, bevestig ik zijn gedrag alleen maar meer. Mijn zit is niet helemaal geweldig als hij gaat bokken, dus probeer goed te blijven zitten door achterover te leunen.

.

Dus eigenlijk geef je zelf ook al aan dat het geen puberaal gedrag si maar een fout van jezelf,je eigen onzekerheid geven de spanning door aan het paard
Ik zou zeker ook niet meer naar achteren gaan leunen, want dan druk je juist in de rug met je zit en dat kan weer bokken en steigeren veroorzaken zeker bij een paard wat al last heeft van zijn rug,
Wat je zou kunnen doen is juist uit de rug blijven en wat meer gaan balanceren op je boven benen , zodat ji beter in balans komt en het paard daardoor beter in balans kan blijven vaak is het bokken en steigeren bij jonge paarden ook een balans probleem, hoe moet hij in zijn beleving over leven met een ruiter op de rug die hem uit balans haalt met zijn zit of te veel steun in zijn mond zoekt , dan wil je alleen maar die gene van je rug af en over leven , zo werkt het nu eenmaal bij een paard , het is vaak een reflex wat gewoon gebeurt vanuit zijn natuurlijke gedrag,
Dus miss moet jij eens een paard zitlessen nemen bij een centered riding instructrice en miss zelfs een een les van een instructrice die ook jou meer kan vertellen over het rechtrichten/gymmen van het paard zodat hij meer in balans kan leren lopen en hoe jij dat door juist te trainen het paard kan leren, dat is ook veel werken aan de hand, zeker als je onzeker op de rug ben is dat een hele fijn manier om het paard dat uit te leggen wat jij wil en zijn spieren zo trainen dat hij jou zonder probleem kan dragen , wat hij niet met zijn rug doet maar met zijn achterbeen.
Het grond en hand werk kan jou ook je onzekerheid weg nemen , omdat je kan zien hoe het paard reageert en stap en beweegt en je gaat leren voelen in je hand als hij wel los laat en ontspannen loopt in combi met zitles weet ik zeker dat je veel meer vertrouwen in het dier gaat krijgen en hij in jou, paardrijden is samen werken en naar mekaar luisteren, zeker moet je paard naar jou luisteren maar geef hem daar dan ook zoveel vertrouwen in dat hij dat ook kan doen zonder dat hij voelt dat hij door jou uit balans word gehaald, want dat geeft geen vertrouwen toch? Dat geeft alleen maar aan dat hij altijd op zijn hoede moet zijn als jij met hem werkt.