Zelf zadel mak maken!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zico2006

Zelf zadel mak maken!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 14:57

Hallo,

Nadat we besloten hebben Brian niet te verkopen omdat die zo lief en omdat wij hem zo mooi vinden, gaan we proberen hem zelf zadel mak te maken.
Een zadel en dergelijke dingen hadden we hem al geleerd, en een beetje longeren was ook niet vreemd, maar nu zijn we op het punt dat we erop moeten.
Gezien onze leeftijd, niet meer de jongste, is dat toch een beetje zenuwachtig gevoel hoor, want een eerdere ervaring met Zico was nu niet bepaald makkelijk en zelf heel pijnlijk haha,nu is die 5 en een super lief beest waar ik echt alles mee kan en ook doe.

Vanochtend hebben we dus op Brian gezeten en de eerste echte test is goed verlopen, dus zeker voor herhaling vatbaar.
Afbeelding
Afbeelding
Hoe is jullie ervaring met je eigen paardje zadel mak maken??

Akke_sSpring

Re: Zelf zadel mak maken!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:48

Ik ben momenteel ook bezig met het inrijden van mijn paardje van 3 jaar. Het zadel kent ze en we werken regelmatig aan de dubbele longe dus het sturen en de rem zitten er ook al op.

Wat ik wel heel fijn vind en heel belangrijk... ik doe het samen met een vriendin die vaker paarden heeft ingereden. We overleggen iedere stap en vertrouwen elkaar daar ook 100% in. Zij houdt tenslotte mijn paard vast als ik er op ga hangen of zitten.

Zolang alles goed verloopt ben ik van plan dit door te zetten. Bij enige vorm van twijfel ga ik het laten doen, maar voor nu gaat alles goed.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 16:56

Ik heb ook mijn 3 jarige merrie zelf zadelmak gemaakt en ben bezig met inrijden. Het gaat best lekker en ik ben heel blij dat ik het zelf kon doen. Kan merken dat ik een sterke band met haar heb en ze me echt vertrouwt. in het begin ging het nog lastig want ze had geen drang naar voren en kwam omhoog en er was onwijs veel spanning. Maar toen ze daar even doorheen was ging het sneller.

Ik had in het begin met dat geklier niet het vertrouwen erin dat het zelf ging lukken. Stond ook op het punt om het te laten doen. Maar had even ( figuurlijk ) een schop onder mijn kont nodig om haar flink naar voren te gaan rijden en een beetje strenger te zijn. Mijn instructeur heeft me 1 keer les geholpen en toen had ik weer de kracht en het vertrouwen om zelf verder te gaan.

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 10:41

GVL => RT-P

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 11:07

dat ziet er toch heel braaf uit! :D

ik doe fulltime zadelmak maken, zowel mijn eigen beesten als op een stal en dan ook paarden van particulieren :)
Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us
deze zit ik nu voor de 3e keer op :)
toevallig zijn deze nu allemaal heel erg braaf, al heb ik er nooit echt een "gemene" tussen
ze worden van te voren echt perfect opgevoed, aan de longe is het 1 keer kloppen op je been en ze moeten meteen naast je staan zowel in stap draf als galop, ze moeten altijd op jou letten en niet lomp over je heen stappen
dat scheelt al heel erg veel
we leren ze ook voor we erop gaan aan de bijzet te lopen zodat je meteen aan het rijden kunt, ze zijn gewend aan lichte druk in de mond dus je kan meteen zachtjes sturen en ze kennen het "in de krul lopen"

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-11 11:35

Ja de voorbereiding is inderdaad belangrijk, maar als ze paarden naar jou brengen heb je die voorbereiding niet, want hoelang blijven ze dan ongeveer bij jou, jullie,?

essiesilly schreef:

ik doe fulltime zadelmak maken, zowel mijn eigen beesten als op een stal en dan ook paarden van particulieren :)
Afbeelding

toevallig zijn deze nu allemaal heel erg braaf, al heb ik er nooit echt een "gemene" tussen
ze worden van te voren echt perfect opgevoed, aan de longe is het 1 keer kloppen op je been en ze moeten meteen naast je staan zowel in stap draf als galop, ze moeten altijd op jou letten en niet lomp over je heen stappen
we leren ze ook voor we erop gaan aan de bijzet te lopen zodat je meteen aan het rijden kunt, ze zijn gewend aan lichte druk in de mond dus je kan meteen zachtjes sturen en ze kennen het "in de krul lopen"

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 12:04

jawel want wij doen altijd de voorbereiding, ik ga er niet op voordat ik ze zelf opgevoed heb :) dan weet ik precies hoe ze zijn en dat ze zeker weten naar mij luisteren
daardoor zijn wij er zo n 2 maanden mee bezig maar dan kan je er dus wel netjes mee rond rijden ipv kop in de lucht en stuurloos gaan

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 13:06

Ik vind het een heel ontspannen beeld , je zou wat meer de teugels los kunnen laten en wat meer uit de rug kunnen gaan zitten, doe het lekker op je gemak en ga vooral op je gevoel af en de ene dag kun je meer dan de andere, als je als voorbereiding longeert en je hebt het gevoel dat het rijden niet gaat lukken vandaag, bedenk dan morgen weer een dag, zelf vind ik 5 een hele mooie leeftijd om lekker mee aan de slag te gaan.
Doe het stapje voor stapje en durf ook stapjes terug te doen, je zegt dat je het dier gaat houden dus je hebt de rest van zijn leven de tijd toch?

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:37

essiesilly schreef:

Afbeelding

Mijn complimenten voor je houding en zit, maar een paard dat zo loopt voor een derde keer er op, is best wel gevaarlijk, vind ik als zo een paard naar een gewone ruiter gaat, die soms moeite hebben er goed op te zitten , let wel vind ik.
er is ook een topic met ervaringen
[RT-P] ERVARINGEN wisselen tijdens het inrijden.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 14:57

dank je wel , wat vind je daar gevaarlijk aan dan? :)

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:01

Ik deed het ook altijd zelf maar na mijn vorige merrie ben ik wel genezen :)

Merrie is veel in de hand geweest, alles rustig aan gedaan. 1e 3x was ze braaf en toen trok ze de truukendoos open. Bokken tot je er op de kop af ging (en wat was ze dan trots, kop in de lucht, staart op de rug) en later ontdekte ze dat steigeren en achterover laten klappen helemaal effectief was. Ik heb haar weggebracht naar een proffesional, die heeft haar een maand gehad en die was er eigenlijk na 2wkn al klaar mee; het is niet wat en het wordt niet wat waren zijn woorden. Heb haar uiteindelijk toch weer meegenomen en na 3weken bijna mee verongelukt. Heb haar verkocht. En sindsdien maak ik niet meer zadelmak :n

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:02

o jee dat is wel wat ja! gelukkig kom je die niet zo heeel vaak tegen!

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:03

Ik heb ook mijn eigen pony ingereden. Op een wat andere manier dan normaal. Eerst veel grondwerk, daarna er zonder zadel opkunnen zitten, kinderen op zn rug zetten en er naast lopen, lange lijnen om teugelhulpen erop te zetten, stemhulpen kende hij allemaal al. Daarna in 1x met zadel erop, aan de longe, en uitstappen zonder longe.

Gaat erg goed, ben al meer dan een half jaar bezig met inrijden. Al lang bezig met de stemhulpen, lange lijnen (mennen zonder kar), zonder zadel opzitten, op krukjes er naast staan (want het meest enge is dat er een persoon achter ze staat en ze hem niet kunnen zien), hangen, zadel erop etc. Hierdoor was het bij die van mij opstappen en wegrijden.

Is nu al zo'n 9x keer ohz geweest, ben gister alleen naar buiten gegaan. Een stuk over de weg en daarna nog draf en galopje op een enorm leeg veld.

En dit is dus de tweede keer erop! [RIJ-ITP] 4 jarige Garrano Casanova: 2e keer onder het zadel!

Er is ooke en beleertopic in de huiskamer! [HK] Het grote beleertopic in de HK Erg fijn en gezellig! Hoop tips worden uitgedeeld en ervaringen! :j

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:06

ik doe dit ook al jaren,heb er zeker nu al boven de 70 ingereden.en ook probleem paarden.
zoals die foto s hierboven met dat paard van de derde keer zit daar een bijzet op?
ik rijd eerst een week met losse teugel en alleen maar 10 minuutjes per keer,en daarna ga ik ze tegen de hand op rijden,ik vind het er netjes uitzien bij jullie ts.

essiesilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:16

nee een tuigje, ik heb jaren met touwtje om de nek gereden maar familie van mijn baas is zadelmaker en had dit gemaakt om te proberen, echt veel beter als een touwtje! zit iets verder op de hals en schuift niet waardoor je dus jezelf altijd in balans kan houden
ik rij gewoon met een contact teugel, vraag ze niet teveel maar ze kennen de bijzet zo goed dat ik er bijna nooit 1 heb die met z n kop in de lucht loopt
ook hier 2x per week 10 minuten

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-11 15:30

Wel een hele mooie zit,en een goed gangwerk.

zico2006

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-11 02:18

O ja hoor rustig aan en we hebben de tijd.
Zico heb ik ook heel rustig gedaan, die was nog geen 6 mnd toen die bij ons kwam, dus veel borstelen, wandelen en fietsen en bezig zijn, toen met 3 begonnen maar wilde echt niet, is in Ermelo geweest bij een avond van Gert van het Hof, daar waren 5 paarden, en hij is begonnen met de mijne omdat die zo braaf was, nou hij had nog nooit zo'n gekke tinker mee gemaakt met hem, bokken springen de gekste dingen en de zaal maar lachen.
De volgende dag ik erop , maar was bang omdat ik gezien had wat die deed, toch gedaan en 2 keer eraf gegooid waarvan 1 in et ziekenhuis terecht gekomen.
Toen weg gebracht en ook die gooide hij eraf, was hem nog nooit gebeurd.
Na 2 weken had die het door en sindsdien kan ik alles met hem doen en is super braaf, woon aan een giga drukke weg maar totaal geen probleem.
Zo zie je maar weer hoe het kan lopen allemaal

midgie schreef:
Ik vind het een heel ontspannen beeld , je zou wat meer de teugels los kunnen laten en wat meer uit de rug kunnen gaan zitten, doe het lekker op je gemak en ga vooral op je gevoel af en de ene dag kun je meer dan de andere, als je als voorbereiding longeert en je hebt het gevoel dat het rijden niet gaat lukken vandaag, bedenk dan morgen weer een dag, zelf vind ik 5 een hele mooie leeftijd om lekker mee aan de slag te gaan.
Doe het stapje voor stapje en durf ook stapjes terug te doen, je zegt dat je het dier gaat houden dus je hebt de rest van zijn leven de tijd toch?

Akke_sSpring

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 15:32

Afgelopen week heb ik 2 keer op mijn merrie "gereden". Het was alweer een paar weken geleden dus het was even afwachten hoe ze zou reageren. We konden haar oppakken waar we gebleven waren omdat ze nog net niet stond te fluiten van ontspanning. Uiteindelijk hebben we met haar een stukje gdraafd aan de longe, omdat ze nog niet precies weet hoe dat werkte met iemand op haar rug had ze er wat moeite mee maar na de voorwaartse stem en longeer hulpen merkte ze dat normaal draven echt het makkelijkste was. Ik heb nog niet lichtgereden want ze gaf aan dat dat nog wat teveel was.

Al met al prima, rustig aan en kijken naar het paard.

Essie_Bokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-11 17:08

Ik zou mijn paard laten inrijden door iemand die dat dagelijks doet.

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-11 07:54

essiesilly schreef:
dank je wel , wat vind je daar gevaarlijk aan dan? :)

niet naar jou gericht maar,er kunnen ruiters zijn die , als ze zo een paard thuis krijgen zeggen bij haar kon je zo lopen dus bij mij ook, geen gelul je kop in de krul, dan hebben ze over een paar manden, of bij lieve paarden een jaar een groot probleem, staken en steigeren en dat soort dingen. dat is het gevaar als ze zo kunnen lopen, als jij ze zo laat lopen als je ze voorrijd. als ze nog hulp en begelijding krijgen, en ook willen nemen is het anders. ;) :D