Buitenrit stress, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmazingGirl

Buitenrit stress, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 13:34

Hoi allemaal,

Ik ga woensdagavond buiten rijden met een vriendin. Nu is het alleen zo dat die vriendin een eindje bij mij vandaan staat, dus we ontmoeten elkaar halverwege.
Maar ik ben nu al zenuwachtig voor het stuk wat ik alleen moet gaan rijden.
Mijn paard staakt nogal eens buiten en dat levert soms niet zulke fijne situaties op. Meestal stap ik dan af om hem aan de hand een stukje te leiden en dan weer op te stappen.
Uiteindelijk komt het dan altijd wel goed en kom ik veilig aan op onze ontmoetingsplaats.

Het is nu al een tijd geleden dat ik alleen met hem naar buiten ben geweest en ik stik nu al van de stress.
Ik weet dat het niet goed is en dat ik het dan helemaal overbreng.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken, hoe ik me eigen rustig kan maken??

Alvast bedankt.

Anoniem

Re: Buitenrit stress, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:03

Heb je niet iemand die dat stukje met je mee kan lopen of fietsen?

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:05

Nee helaas niet... Ik heb het al vaker alleen gedaan, maar moet dan standaard 3 keer afstappen, maar omdat het nu al een tijd geleden is ben ik opeens heel erg zenuwachtig en stressig...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 14:07

Kun je dat stuk er niet zelf naast lopen dan? Voor je paard is het ook een stuk vertrouwder als er iemand op de grond is waar hij 'aan kan hangen'. Je 'moet' er niet op zitten, dat eerste stuk, of vind je van wel?

Ik doe het met mijn paard ook hor, vertrouw ik het niet, dan stap ik af en stap ik weer op als het allemaal wat relaxter etc. is.

AmazingGirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 14:09

Ja, misschien dat ik dat gewoon doe en dan als ik dan bij mijn rijmaatje aan ben gekomen er op stap.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:15

Ik zou ook lekker gaan lopen als dat kan. Ben je nou halverwege al ontspannen kun je er altijd nog opstappen.

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:17

Idd, ik zou er niet opstappen als jij zenuwachtig bent, dan gaat het sowieso niet goed :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 15:19

Margoooo schreef:
Idd, ik zou er niet opstappen als jij zenuwachtig bent, dan gaat het sowieso niet goed :)

ja idderdaad.

MilouV1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:22

ik had zelf ook een pony die nergens langs durfde. Ik probeerde dan gewoon flink aan te sporen of een tikje met de zweep als dat niet lukte stapte ik ook gewoon af en liep ik naast haar en dan was het goed. ik zelf vond dat geen probleem om het af en toe te doen. zelf rustig blijven is inderdaad erg belangrijk omdat het paard het voelt als je bang bent. misschien kun je eerst samen met je vriendin naar jou paard gaan en dan samen naar haar paard rijden? of eerst flink oefenen met wat hulp dat je het straks ook alleen kan? succes!

fenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 17:45

Een stukje aan de hand wandelen of anders iemand op de fiets meevragen? :)

Ninamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 19:05

Het is niet de eerste keer maar wel al een tijdje geleden dat je dit stuk alleen rijdt. Is er iets gebeurd in de tussentijd dat je nu last van stress/angst hebt? Je schrijft dat het eigenlijk altijd goed is gekomen..

1. Waar komt je angst dan vandaan? Waar ben je bang voor?
2. Bedenk van te voren waarom je paard staakt en hoe je kan reageren?
3. Positief denken: Bijvoorbeeld aan de momenten dat het wél goed gaat!
4. Ga verder wandelen als bovenstaande punten niet helpen.

Succes *\o/*