Jong paard struikelt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horseees

Jong paard struikelt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 20:30

Hoi bokkers,

Ik heb net een nieuw verzorgpaard. :) Een bonte merrie van 5 jaar oud. Een krap jaartje onder het zadel en samen met een ander meisje rijd ik haar nu af en toe. Telkens een halfuurtje, rustig instappen en daarna kort maar krachtig aan het werk en weer uitstappen. Dit allemaal niet te lang omdat ze nog moet leren hoe de ruiter juist te dragen en op haar eigen benen te leren lopen.
Ze doet het allemaal erg goed.
Het probleem is nu dat ze zowel met mij als met de andere verzorgster al een keer zwaar is gestruikeld, ik wil zeggen, als we haar op dat moment niet omhoog trekken valt ze echt. Dit ligt in mijn ogen aan de balans die nog zoek is?
De eigenaresse geeft ons les en dringt vooral aan op het 'dragen' van het paard door de ruiter. Ik was wel serieus geschrokken, omdat we beide bijna gevallen waren. Ik heb ervaring met paarden maar ben zelf erg onzeker. Daarna ging het weer goed, ben goed naar achter gaan zitten en handen wat hoger dan gewoonlijk zodat haar hoofd niet naar beneden zou/kon zakken.
Hebben jullie nog tips om dit te voorkomen? Lag dit aan mij? De eigenaresse zei dat ik teveel gewicht op haar legde, maar naar mijn gevoel zat ik helemaal niet in haar nek oid. Ik zit er een beetje mee, ga op zo'n moment heel erg twijfelen aan mijn rijden.

Groetjes, Amber :)

midgie

Re: Jong paard struikelt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:40

Ja is idd een balans probleem , wat je er aan kan doen is gaan rechtrichten/gymmen, ga je er eens in verdiepen door er over te lezen.
Wat bedoel je met dat de ruiter het paard moet dragen??

horseees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-11 09:17

midgie schreef:
Ja is idd een balans probleem , wat je er aan kan doen is gaan rechtrichten/gymmen, ga je er eens in verdiepen door er over te lezen.
Wat bedoel je met dat de ruiter het paard moet dragen??

De eigenaresse benadrukt dat 'dragen' vooral m.b.v. de handen, zij zegt de handen hoger dragen dan gewoonlijk zodat haar hoofd zeker niet zou zakken.
Ik ga voorstellen aan de eigenaresse om nu vooral te stappen met haar en kijken dat ze in die gang op haar eigen benen leert lopen, wendingen e.d. rijden en dan pas weer de draf oppakken.
Bedankt voor je tip, ik ga eens een boek halen dan!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:44

Je moet het hoofd van het paard niet dragen met jou handen het paard moet het hoofd zelf dragen, maar daar zullen zijn spieren op getraind moeten worden, hij kan uiteraard zijn hoofd dragen maar als er een ruiter op de rug zit word alles anders .
Miss van iemand les nemen die wel weet wat rechtrichten/gymmen is?
Je zal eerst aan stelling en buiging moeten gaan werken, daarmee bereik je ook de achterhand en als dat goed is kun je via het achterbeen het hoofd weer bereiken,dus eigenlijk doe je niet veel met de teugel , behalve de stelling onderhouden en de schouder via de indirecte teugel hulp besturen , de rest doe je met zit en been en dan is je been hulp eigenlijk alleen voor de buiging en het achterbeen , de snelheid moet ook uit jou zit komen.
Ga idd eens veel stappen en leer het paard op je zit een wending rijden, het voor bereiden daarvoor is grondwerk , je kan zo je paard heel veel leren, zelfs verzamelen vanuit jou houding, maar dat vergt tijd en geduld en heel veel theorie .
Je kan hier ook best veel vinden op het inet, zoek maar eens op rechtrichten of klassieken rijkunst,

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 09:45

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-11 10:03

Sterker maken, typisch geval van slapheid van de achterhand.. Ga veel schakelen, overgangen niet te lang en ga lekker veel longeren.. Dan komt het allemaal goed..