Ik zie geen afstand bij springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikkebenhier

Ik zie geen afstand bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:26

Ik heb een beetje een probleem met mijn afstanden zien bij het springen.
Mijn eerste paardje was een 'automatische piloot', hij zorgde ervoor dat de afstand altijd klopte.
Nu met mijn 2de paard, moet ik zelf zorgen dat ik juiste afstanden rijd. En dat is het probleem...
Soms kom ik veel te dicht, en soms springt hij van veel te ver.
Lage sprongen lukt nog wel, maar als het hoger wordt, begint hij te stoppen als ik verkeerd kom (logisch :p)
Met balken ervoor lukt het wel, omdat de afstanden dan uitkomen.
Omdat ik binnenkort terug op wedstrijd wil gaan, en graag wat hoger wil springen, wil ik leren afstand te zien.
Wie heeft tips of kan mij helpen?

manonnus

Re: Ik zie geen afstand bij springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:28

uhm veel met lage oefenen en elke keer 5 cm hoger. zelf hooggaan springen?

Anyssax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:29

Van te voren lopen en aantal galopsprongen even ''berekenen''.
Of aan je instructeur vragen hoeveel galopsprongen er tussen zitten en dan kijken of je groot, klein of normaal moet rijden met jou paard.

Dit is dan een voorbeeld van een lijntje, maar op een gegeven moment kan je door zo'n oefening aardig inschatten hoe groot of hoe klein de galopsprongen moeten zijn.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:30

Ik kon het ook altijd erg slecht inschatten. Dat kwam omdat ik er zelf véélste veel op zat te letten. Nu probeer ik het toch wat meer aan m'n pony over te laten en dat gaat al stukken beter! Dus voor jou de tip om er toch niet teveel op te letten. Natuurlijk wel wat, maar niet teveel.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 18:33

Anyssax schreef:
Van te voren lopen en aantal galopsprongen even ''berekenen''.
Of aan je instructeur vragen hoeveel galopsprongen er tussen zitten en dan kijken of je groot, klein of normaal moet rijden met jou paard.

Dit is dan een voorbeeld van een lijntje, maar op een gegeven moment kan je door zo'n oefening aardig inschatten hoe groot of hoe klein de galopsprongen moeten zijn.

Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :)

Ik begrijp wat je wil zeggen! :-)
Ik ga zeker veel oefenen met lijntjes rijden ;-)

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 18:36

gewoon zorgen dat je tempo goed is, dan kan je paard zichzelf ookal iets makkelijker redden, netjes je bochten rijden zodat je er niet in een keer voorvliegt. en je er niet te veel op focussen. gewoon eerst lekker laag beginnen :j het is niet iets wat je kan leren, je moet het aanvoelen en dat komt vanzelf

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 19:39

veel oefenen met begeleiding. lijntjes rijden waarbij het aantal galopsprongen wordt afgewisseld (dus bijv. eerst twee sprongen met 6 galopsprongen er tussen en dan daarna met 5 of 4 galopsprongen. Veel doen en dan wordt het beter. En niet teveel zelf willen regelen. Goed basistempo, zodat je naar voren en terug kunt als dat nodig is. Veel les nemen en ervaring op doen! succes!

mimitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:38

oefenen met goede begeleiding. laat je instructeur hard op pratend met je mee doen qua afstand rijden. succes!

Pommier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:43

Ga gewoon veel oefenen. Leg eens een heel parcours uit met enkel balken. En probeer er voor te zorgen dat jouw paard bij elk balkje netjes uitkomt.

CinTwiZo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 22:45

ik heb weleens gezien dat ze een dubbelsprong hadden met 5 galopsprongen ertussen. Deze moest je eerst met 5 ertussen springen en dan met 6 ertussen (dus verkleinen) en dan met 4 galopsprongen ertussen (dus verruimen) zo leer je denk ik wel inschatten

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 23:15

CinTwiZo schreef:
ik heb weleens gezien dat ze een dubbelsprong hadden met 5 galopsprongen ertussen. Deze moest je eerst met 5 ertussen springen en dan met 6 ertussen (dus verkleinen) en dan met 4 galopsprongen ertussen (dus verruimen) zo leer je denk ik wel inschatten

maar dan wel met begleiding, want zoals je las werd ts der paard onzeker van verkeerde afstanden, dus het kan ook alleen maar erger worden !