7-jarige inrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

patjuh87

7-jarige inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:13

Hoi!

Ik heb een waanzinnige mooie 7 jarige kwpn merrie gezien.
Alleen ze is niet ingereden. Nou heb ik nog nooit een.7 jarige ingereden, dus mijn vraag was of jullie daar ervaring mee hebben.
Is dit makkelijker of juist moeilijker dan een.3 of 4 jarige?

Bedankt!

MyWup

Re: 7-jarige inrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:14

maakt niet uit, kan best hoor!

jasminex

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:16

lijkt mij makkelijker omdat ze met 3/4 toch beginnen te puberen? dus als ze ouder zijn zullen ze ook wijzer worden denk ik?

senna21

Ik zou heel zorgvuldig checken wat de ware geschiedenis is van dit paard. Weet je wel zeker dat deze helemaal groen is?
Soms worden 'probleempaarden' een tijd op het land gegooid om later weer als onbeleerd te worden verkocht.
Maar het kan natuurlijk wel.

prinero

Mijn vorige pony was 9 toen ik dr kocht en heb haar ook ingereden op 9 jarige leeftijd. Kan dus prima, en vaak is het voordeel dat ze ook iets rustiger zijn / meer gewend (wel afhankelijk van wat er mee is gedaan tot aan het inrijden natuurlijk).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:17

Tja, waarom is ze niet ingereden? Het komt wel voor dat 1 zo lastig is met inrijden dat ze er eerst fokmerrie van maken met het motto 'rijden komt later wel'. Als dit bij dit paard zo is krijg je er een klus aan. Maar dit is natuurlijk niet altijd zo.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:18

Ik heb mijn shet ook pas ingereden toen hij 5 was. En mijn andere shet was 11 toen ik haar voor de wagen heb beleerd, ging juist super goed, omdat ze een stuk cooler was dan toen ze 3/4 was.

Geschiedenis na gaan is denk ik wel een goede tip.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:18

Ik heb een paar jaar geleden mijn pony ingereden toen ze 12 was :+ . Als ze van nature een meegaand karakter hebben dan is het wel te doen. Maar heb je een dominante flikker met 0,0 respect voor mensen dan zou ik er niet meer aan beginnen of het uitbesteden aan een professional. Op die leeftijd zijn ze mentaal volwassen en veel zekerder van zichzelf. Oftewel ze laten zich wat minder makkelijk sturen of overbluffen door mensen als ze te weinig in de hand zijn geweest. Daarnaast nemen ze nieuwe dingen wat minder snel op en zal je dus meer moeten herhalen en er gewoon wat extra tijd voor uittrekken. Aan de andere kant kan je weer wat langer en vaker in de week trainen, omdat het lichaam en de geest wat meer kunnen hebben.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:19

een merrie? Is ze voor de fokkerij gebruikt? Waarom is ze niet ingereden?

Straks is het het zo'n pismerrie die tegen je been is :o dat heb ik al vaak gezien bij merries die zadelmak gemaakt zijn op latere leeftijd....

JuliaaaXXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:22

zou het aan een professioneel iemand overlaten.
dan weet je zeker dat het goed gaat en is het voor jou ook veiliger om er op te rijden.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 15:32

In de advertentie staat dat ze niet is ingereden, ook niet geprobeerd. Verder weetik het niet.. Wou eerst hier vragen..

musinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:35

Vind het goed om ze iets later dan 3 in te rijden, maar vaak zie je dat als ze aan het uitproberen gaan omdat ze op latere leeftijd worden ingereden dat ze 'langer' uitproberen.

Onze 6 jarige heeft 3keer vast gestaan op de bakrand. Gelukkig is het nu een doetje eersteklas.
Succes ! Zie trouwens dat je in de buurt woont. Misschien ken ik het paard? Wil je mij de advertentie sturen per PB?

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:38

Ik heb vorig jaar een 9 jarige KWPN-er gekocht, ruin. De vorige eigenaar had er wel eens op gezeten maar voor de rest niks met hem gedaan, ik heb samen met een ervaren ruiter die paarden doet inrijden voor haar beroep dit opgepakt en dit is goed gelukt. Mijn mening/conclusie is wel dat een ouder paard moeilijker te beleren is omdat hij/zij al zijn eigen manier van lopen bijvoorbeeld al heeft ontwikkeld (de manier die voor hem/haar het makkelijkste is) en het wel even duurt voor hij/zij dit veranderd naar jouw wens maar met geduld en herhaling komt het zeker goed!

hetty007

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:40

Lekker beginnen met grondwerk, wel in mate dat ze niet te sterk worden!
Ook niet teveel krachtvoer, gewoon onbeperkt ruwvoer geven.

D.m.v het grondwerk een band opbouwen, en daarna rustig inrijden!
Leeftijd maakt niks uit, tijd en gedult maken wel heel veel uit.

Als je er niet uitkomt, mijn man rijdt welleens paarden in.
Kan je altijd om hulp vragen, wij komen bij jou uit de buurt!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 15:43

Veel beter voor de rug om ze later in te rijden :D
Maar let natuurlijk wel op achtergehouden informatie.
Wie weet heeft dit paard een aandoening waardoor ze niet bereden kan worden..

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 16:01

Ok bedanlt voor de reacties. Het is nog niet zeker of ik dit paard ga kopen. Ben gewoon nog aant rondkijken. Ik wil zowieso een.paard dat bij me past, en het liefst eentje die al ingereden is.. Maar zag deze staan en dacht toch ff vragen.. :)

daNiielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 11:31

Mijn merrie was ook 7. Was eerst ingezet voor de fok.
Eigenaren hadden haar al wel zadelmak gemaakt, en volgens hun ging dat heel makkelijk.
Toen wij haar thuis verder zadelmak gingen maken, ging dit veel makkelijker dan bij een 3 jarige. :)

Zou me er niet zo druk om maken, als het klikt tussen jullie dan moet dat vast goedkomen.