Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

n daarom kan het best een wat langere periode duren voordat dit effectief wordt. Ik denk dat als je het zo beziet dat je paard ontzettend slim is en daarom het maar voor zichzelf wat spannender maakt. Hou hem bij de les !
(Daarom cross ik ook (nog) niet met haar, wil eerst controle hebben). Ik rijd haar zelf altijd alleen met bit, dus geen neusriem/sperriem en dat gaat erg goed.

Laura_x_ schreef:Ik heb zelf een draver en die is er, bij anderen, niet bij mij vandoor gegaan tijdens het crossen. Maar wat wil je ook met een volleerd renpaard(Daarom cross ik ook (nog) niet met haar, wil eerst controle hebben). Ik rijd haar zelf altijd alleen met bit, dus geen neusriem/sperriem en dat gaat erg goed.
Mijn paard is ook erg drammerig op de terugweg, moet haar constant in de gaten houden en erg consequent zijn, anders ben ik binnen een paar seconde bij huis. Maar tot nog toe is het altijd goed gegaan![]()
Wat bij die anderen geholpen heeft is gewoon omtrekken. Dan doe maar een keer een bit in, het moet wel veilig blijven! Je wilt toch niet dat er straks toevallig een auto aankomt en dat je haf daarvoor springt
Maargoed, we delen denk ik niet dezelfde mening
Edit: Omtrekken helpt niet? Zweep in de andere hand als hulpmiddel? Als het dan nog niet lukt ..
Als je dit constant laat gebeuren is het erg moeilijk om af te leren.
En als er op de terugweg iemand mee gaat? Evt aan een touwtje?

fohadie schreef:Ook zal ik het eens proberen om (aan de hand) hem mee te nemen naar de plek waar hij ervandoor ging en dan nog een stuk verder rijden en dan stapvoets terug. En als hij er dan weer vandoor gaat zal ik het blijven herhalen.
Iemand ernaast laten lopen gaat een beetje lastig in de smalle duinpaadjes en lijkt me erg onveilig...
Ik lees alleen maar kan niet en mag niet.