Paard is bang om te springen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Annemiek_

Paard is bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:09

Hee,

Sinds zo'n halfjaartje rij ik op een superlieve Draver samen met een vriendin van me.
Het gaat op zich wel goed, buitenrijden & mennen gaat ook super ;)
In de bak wil hij nog wel eens bokken, maar dat wordt al minder.
Nou hebben we alleen 1 probleempje, hij is bang voor de hindernis !
Voordat wij hem gingen doen, hebben ze ook wel eens met hem gesprongen maar dat ging niet echt super.

Wij zijn deze maand begonnen met het springen (Lees: balkjes lopen).
In het begin ging het goed, balkjes werden goed genomen en zelfs een laag kruisje lukte !
Hiervoor is het ook al eens een paar keer gelukt, maar verder dan balkjes kwam het dus niet.
Maar we hadden dus een laag kruisje genomen, ging prima.
Na een tijdje maakte we met dezelfde hoogte zegmaar een stijltje ipv kruisje, dat weigerde hij.
Maar daarna wilde hij ook niet meer over de balkjes lopen !
We hebben 'm er uiteindelijk wel over gekregen met veel drijven & lieve woordjes ( :') ) maar daarna zijn we er maar mee gestopt.
Heeft iemand misschien tips hoe we hem over zijn angst heen kunnen krijgen ?

Ohjaa, misschien handig om te weten : 't is een echte Draver en kan daarom niet goed galopperen. (In 't begin al helemaal niet, maar het is al een paar keer gelukt :o )

Groetjes !

eilleen333

Re: Paard is bang om te springen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:14

Welicht is het handig om eerst aan de basis te werken. Zorgen dat hij gewoon lekker kan galopperen en lekker in zijn lijf loopt. Het feit dat hij nog wel eens bokt zegt natuurlijk al dat er iets niet goed zit.
Verder zou ik het rustig opbouwen. Niet te vaak springen. En dan eerst een aantal keer alleen balkjes. Dan een keer een kruisje en als hij dat een keer netjes springt gewoon stoppen. Zeker niet teveel gaan pushen, want dan geef je de hindernis alleen maar onnodig veel lading.
Verder is het belangrijk dat hij geen last heeft van de ruiter. Komt die goed mee in de beweging, geeft ze goed mee met de handen. Kortom, heeft het voor het paard geen negatieve of pijnlijke gevolgen als hij wel springt? Je moet het springen een feestje maken. Dat hij de knop om kan zetten van eng naar hartstikke leuk.
Dat lukt niet als je probeert te forceren. Met veel drijven krijg je hem er wel overheen, maar dan krijg je eerder een "ik wou niet, maar ik moest, wat een ellende" dan, "ik durfde niet, maar ik vertrouw ze dat het goed komt, ik kreeg de tijd, en hey, het was best leuk."
Hij moet weten dat jullie weten wat goed en leuk voor hem is.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:20

Bedankt ! :)
Het springen doen we trouwens niet echt vaak hoor, alleen als er eens een balkje in de bak ligt draven we er 2 of 4x overheen.
Ik zal kijken of we er zo wel komen ! ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:23

Weet niet of je paardje graag vrij loopt? Mone vond springen niet leuk omdat mijn bijrijder haar overvraagd had. Toen heb ik Mone losgegooit en iedere keer als ze sprong beloond (met hindernispalen een soort laantje gemaakt met 1 hindernis).
Op een gegeven moment vond ze het echt leuk. Ze sprong en kwam dan direct naar me toe voor wat lekkers. Inmiddels is de negatieve associatie vrijwel weg. Tenzij ik weer teveel ga vragen natuurlijk ;) (tenminste, dat denk ik, dat ga ik niet uitproberen ;) ).

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:31

Dat kan ik ook nog eens proberen :)
Moet ik er wel een beetje actie in zien te krijgen, omdat hij 24/7 op 't land staat is aan los staan niet veel aan voor 'm :P
Naja, al moet ik zeggen dat als ie eenmaal door heeft dat er gewerkt moet worden dat ie dan wel z'n best doet hoor :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:35

Niet goed kunnen galopperen en springen kan ook vanuit de rug voortkomen , hoeft niet perse onwil te zijn of dravers eigen.

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:37

Dat niet kunnen galopperen komt omdat hij een aantal jaar op de drafbaan heeft gelopen ;)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 14:40

Annemiek_ schreef:
Moet ik er wel een beetje actie in zien te krijgen, omdat hij 24/7 op 't land staat is aan los staan niet veel aan voor 'm :P
Naja, al moet ik zeggen dat als ie eenmaal door heeft dat er gewerkt moet worden dat ie dan wel z'n best doet hoor :)

Mone staat ook altijd op het land, en is liever lui dan moe. Misschien flauw, maar met snoep is ze heel goed te motiveren. Liever dat ik haar af en toe wat lekkers moet geven, en dat ze op die manier lol krijgt in het werken :) .

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 14:44

eilleen333 schreef:
Annemiek_ schreef:

Mone staat ook altijd op het land, en is liever lui dan moe. Misschien flauw, maar met snoep is ze heel goed te motiveren. Liever dat ik haar af en toe wat lekkers moet geven, en dat ze op die manier lol krijgt in het werken :) .

Herkenbaar ;)
Als je ''koekje'' roept komen die oren al naar voren ;p

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:03

ik denk dat je het beste begint met gewone balkjes
of anders denk ik dat je paard niets van springen moet weten
vraag het ook zeker aan je lesgeefster
denah

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:21

balkjes lopen lukt wel zeg je?

kun je dan niet eerst gewoon 3 balkjes ofzo draven. als dat een paar keer goed gaat maak je van het achterste balkje een héél laag kruisje. als dit goed gaat heel goed belonen (meteen!). Als dit een paar keer goed gaat kun je misschien een heel klein beetje hoger gaan, maar niet te hoog! je kunt beter rustig aan doen dat alles goed gaat, dan krijgt ze er een beetje lol in misschien.
let zelf ook heel goed op je houding! goed meezitten en meegeven, maar ook weer niet te veel natuurlijk. Als je namelijk boven de hindernis aan de mond trekt ofzo dan is het logisch dat ze het springen niet leuk vind.

Daantjee12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 11:28

Ik had in het begin ook het zelfde probleem met mijn draver! :j Hindernissen waren eng, maar zodra ze er even naar mocht kijken en er een keer (op een of andere manier) over heen gegaan is, is ze niet meer te stoppen.

Heel veel oefenen, ook een keer zonder iemand erop over de balkjes laten lopen en laten zien dat het niet eng is, maar juist heel leuk. Gelijk belonen als hij iets goed doet!

Annemiek_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:33

Dankjulliewel ! :)