Galopwisselen onder zadel. Onder longe niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosita719

Galopwisselen onder zadel. Onder longe niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 21:47

Ik zoek wat tips. Ik heb sinds 1.5 maand nu een eigen 5 jarige nrps merrie. Ze is heel lief en wil alles voor je doen. Ik heb alleen 1 probleem. Als ik haar laat galoperen aan de longe doet ze alles goed. Behalve dat ze soms verkeerd aanspringt maar dat komt ook deels omdat ik soms even geen aanleuning geef. Onder het zadel doe ik hetzelfde en doe ik haar dus op de volte om aan te springen. Ze springt dan goed aan en na een half rondje bokt ze en wisselt ze dus achter.. Soms doet ze dit ook gewoon voor.. Hebben jullie enig iedee hoe dit komt? Het komt in iedergeval niet door me zadel heb namelijk net een zadel gekocht bij een zadelmaker die helemaal langs is geweest dus die ligt helemaal prima! Ik hoor wel of jullie wat tips hebben!

Rosita719

Re: Galopwisselen onder zadel. Onder longe niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 20:57

Heeft echt niemand hier tips voor??

Sjolvir

Re: Galopwisselen onder zadel. Onder longe niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:01

Hoe lang is ze al onder het zadel en hoe ver is ze in opleiding?

Balans probleempje?
Zou tenminste kunnen, als je niet stil genoeg zit, te veel probeert te regelen, of juist niet genoeg ondersteund.
Dat ze daardoor achter overspringt.

Kan ook nog vele andere oorzaken hebben uiteraard.

Je instr. zou moeten kunnen zien of het juist is dat je haar bv uit balans haalt door te veel te willen "helpen", of dat ze juist meer ondersteuning nodig heeft.
Of dat je tempo net niet hoog genoeg ligt, volte is best moeilijk.
Doet ze het op vaste plek op de volte, bv als je van de omheining weg wil?
Of juist als ze op de omheining aftrekt?

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 21:14

Het eerste wat in mij op komt is kracht en balans. Wat gebeurt er als je in verlichte zit gaat zitten in de galop, om zo in ieder geval de rug te ontlasten. Wat ik zou doen (met de info die ik nu van je heb) eerst in de draf kracht en balans verbeteren onder het zadel en tot die tijd ff geen galop onder het zadel. Je paard is jong geef hem de tijd te ontwikkelen. Veelal komt het wel goed, mits je geduld hebt.

Waar ik natuurlijk ook benieuwd naar ben, wat je instructie er van zegt.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:15

het zou ook nog kunnen helpen als je iets overdrevener gaat zitten binnebeen goed op de singel en buitenbeen goed erachter. en idd zorgen dat je zelf ook goed in balans zit