Wat moet je doen als je paard rolt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

Wat moet je doen als je paard rolt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:01

Hallo iedereen,
Ik heb een verzorgpaard die heel braaf is maar wel een paar vervelende trekjes heeft. Namelijk hoofd in de lucht steken( dit doet ze alleen buiten) en rollen. Overlaatst gingen we naar een meer om er lekker te kunnen zwemmen met de paarden en lekker crossen dat doet hji namelijk beide graag.
Nu ging ik een eind het water in en wou hij rollen gelukkig had ik het zadel voor ik het water in ging er voor de veiligheid even afgehaald!!! Ik kon er nog net op tjid afgaan em hem weer bij zjin positieven brengen zodat ie niet meer kon rollen. Wat moet ik nu doen om ervoor te zorgen dat hij niet meer rolt?
Als ik erop zit!! Want in zijn weitje mag hij dit tuurlijk wel.

grtjs Demi
Laatst bijgewerkt door DB_CARTAGO op 28-06-11 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sjors

Re: Wat moet je doen als je paard rolt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:02

al ze vak rolt dan is dat toch een teken van koliek?

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 12:05

Sjors493 schreef:
al ze vak rolt dan is dat toch een teken van koliek?

Nee ze rolt niet vaak gewoon in een keer wilde ze gewoon een keertje rollen we zaten in het water en hup daa ging hij!!! Hij heeft zeker geen koliek want verder heb ik hem nog nooit zien rollen!!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:06

heel veel paarden willen in het water gaan liggen. Enige wat je daar tegen kan doen is niet het water in gaan. Wil je dat toch dan je paard goed voorwaarts houden en eventueel een zweepje mee om hem een tik te geven mocht hij toch willen gaan rollen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:22

Rollen kan best gevaarlijk zijn, als je het te laat door hebt dan kun je klem komen te zitten. Ik zou het ook best serieus afstraffen om die reden. Beste tik op zijn billen totdat hij door krijgt dat rollen enkel gebeurt in zijn eigen tijd..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:26

troi schreef:
Rollen kan best gevaarlijk zijn, als je het te laat door hebt dan kun je klem komen te zitten. Ik zou het ook best serieus afstraffen om die reden. Beste tik op zijn billen totdat hij door krijgt dat rollen enkel gebeurt in zijn eigen tijd..

Ook ik vind dit heel gevaarlijk dus ik zou het niet pikken, dan ga ik er heel snel eraf en flink met de zweep een mep geven, is ie nou helemaal????

Ooit had ik een paard gekocht samen met een stalgenoot, nou bij haar ging hij het elke keer doen, ze staat er stom bij te kijken en wat te lachen, lekker rollen met een zadel nog om, en hij bleef het doen bij haar, nou toen wilde hij t bij mij ook doen, dat was meteen 1e keer en de laatste keer, ik snel eraf en heel hard een mep gegeven met de zweep en hij deed het nooit meer. Ik heb geen zin in gebroken ledematen en of kapotte zadel. Rollen doet ie maar in zijn eigen vrije tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:28

secricible schreef:
heel veel paarden willen in het water gaan liggen. Enige wat je daar tegen kan doen is niet het water in gaan. Wil je dat toch dan je paard goed voorwaarts houden en eventueel een zweepje mee om hem een tik te geven mocht hij toch willen gaan rollen.

Het is helemaal niet nodig om water te vermijden als je je paard gewoon aan de hulpen hebt.

@TS
Kwestie van opvoeden.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:29

Ik heb er ook eentje gekend die dat deed. Levensgevaarlijk! :( Als je door hebt dat hij wil gaan liggen en in situaties waarvan je wéét dat hij gaat willen rollen (bijvoorbeeld in het water): voorwaarts, voorwaarts, voorwaarts. Drijf hem met benen, stem en eventueel de zweep. Als hij de tijd heeft om stil te staan is het al bijna te laat! Desnoods alleen in draf er door. Je moet hem echt voor zijn.
Voor de rest de teugels goed opnemen; als zijn hoofd niet naar de grond kan zal hij ook minder makkelijk gaan liggen.

Eens hij ligt wordt het echt gevaarlijk. Als dan drijven of een ferme tik met de zweep niet meer helpen spring je er maar beter snel af voor je er onder ligt.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:06

oke, Dit deed mijn shetlader ook ik de hoeken van de bak. ik sprong er af en zette haar overeind. Daanra gaf ik haar een tikje met de zweep 2 waarsuwings tikjes op de borst en dan een goede ti. Na 2 weken heefd zre nooit meer gerold