paard galopeert slecht in de bak goed op buitenrit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

line18

paard galopeert slecht in de bak goed op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 23:49

mijn 6 jarige merrie galopeert in de bak
punt 1 heel moeilijk aan en
punt 2 niet goed door (zodra ik een bocht door wil bokt ze en stopt ze)

MAAR zodra ik op buitenrit ben galopeert ze gelijk aan an gaat ze ook gewoon door met of zonder bocht.

iemand een iedee hoe dit kan
en/of tips hoe het beter te late lukken in de bak?

welja

Re: paard galopeert slecht in de bak goed op buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 00:51

Als ze in de bak niet wil en zich verzet, heeft ze in de bak ergens last van en buiten niet.
Buiten is meer ruimte en heeft ze meer keuzevrijheid om te mijden waar ze in de bak last van heeft.
Heeft ze last van vastzittende spiergroepen dat zich in de krappe bak manifesteert en buiten niet?
Vraag een check aan een paardenmasseur. (Een echte)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:50

Het zal je beter gaan lukken als je weet hoe aan te galoperen in de bak en het paard daar ook naar toe gaat trainen, galop onder de man is best lastig voor heel veel paarden, veel gaan er rennen , bokken , staken, wat is je voor bereiden werk geweest voor de galop?
Leer het paard eerst eens goed zijn benen gebruiken in stap en draf , het zal een spier probleem zijn en aan jou de taak je paard te gaan rechtrichten/gymmen zodat hij het juiste been onder kan zetten en zonder moeite aan kan springen, ook kan jou zit er een stoor factor in zijn, miss knijp je te veel, laat het dier onder jou door galoperen en zet je zit en handen niet vast maar ga er in mee , in de beweging en hou je zit onafhankelijk.

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 23:02

@welja
haar rug en alles is al meerdere keren helemaal na gekeken.
en alles is goed.
dus denk niet dat het daar aan licht.

ze deed overigens van de week in de binnen bak ook zo aanspringen en bleef ze ook wel galoperen.
misschien vind ze onze bak niet leuk genoeg (verzin ook maar iet)

@midgie
op een buiten rit zit ik veel gespannener als in de bak.
dit komt door mijn angst op buitenritten.

heb wel les dus hoop er wel uit te komen met me lesgeefster

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 00:27

Ik heb het zelfde gehad met mijn merrie, die wou ook altijd moeilijk aanspringen in de galop.
Bij mij heeft dit er puur mee te maken gehad dat ze in de bak spieren moet gebruiken die ze buiten niet gebruikt.
Er komt meer belasting op de spieren en peezen. En spieren wat niet getraind zijn werkt moeilijker ze krijgen er spierpijn van om zo maar te zeggen.
Buiten rijden of in de bak zijn 2 verschillende dingen. Mijn merrie galloppeert ook gewoon bochten buiten. In de bak vindt ze dit nog moeilijk omdat ze nog niet echt balans heeft in de bak en omdat ze de spieren anders heeft ontwikkeld.
Met veel training en een goede instructeur is dit wel op te lossen!

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 08:16

en aan de longe dan?

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-11 08:58

@66996236
dan galopeert ze wel maar gaat ze vaak naar buiten toe.
en ze vind het ook heel moeilijk.

@Mias
oke.
ik heb wel goede les.
het enige is van 2 verschillende instruktriesses.
de ene zecht eerst recht uit laten galoperen als ze dat goed kan dan de bochten mee proberen te pakken en dan op de volte
de volgende zecht eerst de volte goed laten galoperen dan een klein stukje recht uit en weer op de volte en als latste pas recht uit.

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:38

Ik zou gewoon rechtuit gaan in de bak, je krijgt immers na 40m weer een bocht. En dan langzaam de voltes opbouwen.
Ze moet eerst de balans krijgen en de bespiering in de bak en op de rechte lijn. Pas daarna kun je het opbouwen met de volte's. Kom eerst de hoeken maar eens goed door.
Hoe oud is je paard als ik vragen mag?

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 16:44

gewoon blijven trainen het zal ooit wel beteren

@ Mias: in het begin vn het topic staat toch dat ie 6 jaar is

Mias

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-11 17:33

wicky_fonske schreef:
gewoon blijven trainen het zal ooit wel beteren

@ Mias: in het begin vn het topic staat toch dat ie 6 jaar is

sorry, overheen gelezen ;)

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:10

Misschien is de bak wat aan de zware kant??

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 17:41

het maakt niet uit welke bak ik rij met haar.

en buiten op het zandpad galopeert ze wel zo weg dat lijkt me dan ook best zwaar.

mirthe_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-11 13:37

Zijn het dan de bochten die ze moeilijk vind?
Want dan kan je buiten oefenen met bochtjes galopperen en dan steeds meer in de vorm van de bak en langs hekken enzo

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-11 14:00

het is vooral de bochten door.
maar we zijn heel hart aan het oeffenen.
zal volgende week een filmpje uploden en plaatsen hoe het nu gaat.

al moet ik haar wel heel veel aansporen om door te blijven galoperen.
met de zweep een tik heeft geen zin daarvan valt ze juist uit de galop

deeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 13:13

Ik sluit me aan bij Mias Tijdens het buiten rijden loopt je paard voornamelijk rechtuit af en toe eens een (grote) bocht en ik een bak zijn de bochten scherper en moet je paard aan de buiten kant van zijn lichaam zijn spieren oprekken maar als dit niet veel getraind wordt zal je paard dat moeilijk vinden de een gaat bokken of staken of harder draven en na de bocht pas aanspringen.
Ik zou ook eerst in je training beginnen met op een recht stuk aan springen en dan een bocht mee nemen.
Dit hoeft geen tien rondjes maar eerst opbouwen en zo steeds dichterbij de bocht aanspringen en uit eindelijk in de bocht aanspringen , nou hier ben je de komende maand wel zoet mee.
Denk er aan dat je je paard gaat trainen dus dat betekent dat je deze oefening opbouwt iedere dag weer een stapje verder en misschien soms een stapje terug.
succes

Merell123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-11 14:04

Mijn paard galopeerde eerst in de bak ook erg slecht en met een buitenrit goed. Gewoon omdat het in de bak zoveel moeilijker is dan rechtuit, hij moet buigen in galop e.d en dat hoeft hij met een buitenrit veel minder. Ik zou je er niet echt druk om maken nu, gewoon lekker buiten galoperen en oefenen en soms wat proberen te slalommen. Het komt vanzelf wel goed in de bak! Ik begon met in de bocht aanspringen en dan een lange zijde pakken en dan weer terug nemen. Succes! :)

Inngge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-11 14:30

Er zijn goede reactie's gegeven. Wat ik zou doen is op een ruime volte gaan oefenen. Overgangen rijden, zodat het vlotter gaat. En als ze een beetje naar binnenvalt, moet je haar daarin ondersteunen.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-11 12:04

www.rechtrichten.com moet je maar eens kijn dan zie je jou probleem er ook beschreven is wel interesant. kan nooit geen kwaad om ff te lezen :)

line18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 14:17

hier het filmpje hoe het in de bak gaat:
http://www.youtube.com/watch?v=30GwQWaqtzQ

het na deel is dat ik altijd met een ander paard naar buiten moet gaan of met iemand die mee loopt of op de fiets.
en als die gene achter blijft draait ze zich ineens om en gaat weer richting de gene die mee gaat op dat moment.

echt helemaal alleen buiten lukt om uit te stappen maar niet voor een echte buitenrit.

HilD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 16:48

had je al op de site gekeken of kijk op paardenbegrijpen.com misschien dat je dingen herkent

xSanneE_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:06

Wat voor ondergrond heb je in de buitenbak? dezelfde als in de binnenbak ?
ik zou zeggen, vraag een ervaren persoon, bijvoorbeeld een manege leider of instructeur-instructrice om raad.
Het kan ook zijn dat je paard gewoon vervelend is. jij bent de baas. probeer ook eens zelf voor een bocht te gaan draven. dan zeg jij dus bij wijze van spreken dat je paard niet zelf mag gaan draven. stop neit steeds op hetzelfde punt. als hij wil bokken, haal dan zijn hoofd omhoog en geef wat been en eventueel een tikje met de zweep.

Dit is natuurlijk allemaal gemakkelijker gezegd, dan gedaan. oefenen, oefenen en nog eens oefenen.

gebruik een zweepje. ;)

o en aan het filmpje te zien lijkt het alsof je hem zelf remt in de bocht. handen naar voren en meegaan emt de hand kan ook helpen *\o/* succes

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 20:15

Line 18 je filmpje heb ik bekeken en eerlijk gezegd moest ik ook wel glimlachen toen ik het zag. Buiten is natuurlijk veel leuker om te galoperen. REchtuit is gemakkelijker als iedere keer door de bocht moeten gaan want dan moet je haflinger toch meer op de achterhand. Buiten kan hij wat gemakkelijker op de voorhand én buiten is gewoon leuker. Zeker voor een haflinger.
Mijn advies is ga hem sterk maken als je wilt galopperen in de bak door iedere keer paar pasjes draven, paar pasjes stappen. Als dat goed gaat dan vanuit stap paar pasjes galopperen en dan terug naar stap. Jij moet hem dan goed onder je houden wil hij echt vanuit achteren starten. Is niet zo gemakkelijk. Na paar keer gedaan te hebben stoppen anders wordt het plagen want in een bak galopperen is altijd moeilijker dan buiten. Die lange stukken galopperen in de bak voegt volgens mij voor zijn dressuur training niet zo veel toe.
Je hebt een mooie haflinger en je kunt lekker boos worden op hem :+ .