Ik heb vandaag op een 3-jarige Friese hengst gereden die ik misschien ga bijrijden. Er zit eigenlijk nog niet veel stuur en rem op, tenminste dat heb ik niet gemerkt
Hij had voor het rijden al anderhalf uur ofzo in de stapmolen gelopen, dus hij zou redelijk moe moeten zijn. Dus, ik erop.. maar bij een bepaalde hoek in de bak staat een caravan en een ploeg of zoiets, en die vond hij dus erg eng. Ik heb geprobeerd hem eerst rustig te laten kijken, maar hij vond het nodig om het bit vast te pakken en te gaan rennen. Toen heb ik hem dus eerst gelongeerd en goed die hoek door laten gaan. Omdat het zo warm was en hij echt al behoorlijk zweette, ben ik er daarna alleen nog een paar rondjes opgegaan om nog even onder het zadel de hoek door te gaan, rustig in stap. Zo hebben we dit keer dus wel goed afgesloten.Maar, de volgende keer: Wat kan ik nou doen als hij het bit vastpakt en gaat rennen? Ik heb niet het idee dat ik veel in te brengen heb op dat moment, en ik kan natuurlijk wel longeren van tevoren, maar als hij iets anders engs hoort of ziet gaat hij datzelfde denk ik ook doen.
Hebben jullie tips? Alvast bedankt!
Groetjes, [***]