Jonge hengst gaat rennen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monchou

Jonge hengst gaat rennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 17:47

Hoi,

Ik heb vandaag op een 3-jarige Friese hengst gereden die ik misschien ga bijrijden. Er zit eigenlijk nog niet veel stuur en rem op, tenminste dat heb ik niet gemerkt :+ Hij had voor het rijden al anderhalf uur ofzo in de stapmolen gelopen, dus hij zou redelijk moe moeten zijn. Dus, ik erop.. maar bij een bepaalde hoek in de bak staat een caravan en een ploeg of zoiets, en die vond hij dus erg eng. Ik heb geprobeerd hem eerst rustig te laten kijken, maar hij vond het nodig om het bit vast te pakken en te gaan rennen. Toen heb ik hem dus eerst gelongeerd en goed die hoek door laten gaan. Omdat het zo warm was en hij echt al behoorlijk zweette, ben ik er daarna alleen nog een paar rondjes opgegaan om nog even onder het zadel de hoek door te gaan, rustig in stap. Zo hebben we dit keer dus wel goed afgesloten.

Maar, de volgende keer: Wat kan ik nou doen als hij het bit vastpakt en gaat rennen? Ik heb niet het idee dat ik veel in te brengen heb op dat moment, en ik kan natuurlijk wel longeren van tevoren, maar als hij iets anders engs hoort of ziet gaat hij datzelfde denk ik ook doen.

Hebben jullie tips? Alvast bedankt!

Groetjes, [***]

troi

Re: Jonge hengst gaat rennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:00

Ik heb niet direct een tip voor je behalve vooral geduldig blijven met een jong dier. Ik vraag me af waarom iemand een driejarige in hemelsnaam anderhalf uur in een stapmolen zet.. Dat lijkt me volledig geestdodend namelijk.. Lekker de wei op met zo'n dier met maatjes.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:05

Niks gaan opzoeken met zo'n jong dier. Wil hij die hoek niet door? Prima, dan maak je de baan toch wat kleiner, geen aandacht meer aan besteden en rustig doorrijden.

Als hij er vandoor gaat, zorg dat je je been nog steeds aangesloten houdt, en ga niet terugtrekken. Gooi eerder de teugels los, dan dat je gaat zitten trekken. Verder dan de grens komt hij toch niet zeggen wij altijd :D

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:40

Ga met het begin beginnen , longeren en heb geduld het is een erg jong dier dus rijden zou ik op een heel laag pitje zetten,

En ja waarom het dier in het zweet werken met dit warme weer ,
Verwacht ook niet dat het dier het gelijk voor je gaat doen, leer mekaar eerst eens kennen ook ene paard heeft last van een kenenigheid , neem de tijd en bouw een band op met grond werk en rijden kan altijd nog toch?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 22:12

De eigenaar wil graag dat het dier gereden wordt, hij is voor de verkoop. En ik dacht zelf dat 2x per week even rijden nou niet echt kwaad kon.. We zijn vanmiddag ook maar 20 minuutjes bezig geweest met hem.
En het zweten, dat kwam ook door de opwinding.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:28

Ja dat is altijd jammer dat als een dier verkocht moet worden je er niet de tijd in kan steken wat eigenlijk wel zou moeten om een goed gereden dier af te leveren aan de volgende eigenaar, 2 x in de week is op zich dan wel netjes.
Hou idd de training kort dan onthoud hij het ook beter , dan dat je te veel wil in een keer, dan slaan ze niks op .

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:30

Je hoeft echt niet te grondwerken en een vertrouwensband op te bouwen via de grond ed, maar je moet onder het zadel je paard vertrouwen geven. Een 3 jarige kan best een paar keer in de week wat puppytraining krijgen, als je het maar op de juiste manier doet, anders kan je beter het paard onbeleerd verkopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 22:37

Na 1,5 uur in de stapmolen en daarna nog longeren zou ik mijn ongenoegen ook wel laten blijken.. Vindt het nogal geestdodend voor een paard. Hij komt verder dus niet los/buiten?

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 22:40

Henkjan schreef:
Je hoeft echt niet te grondwerken en een vertrouwensband op te bouwen via de grond ed, maar je moet onder het zadel je paard vertrouwen geven. Een 3 jarige kan best een paar keer in de week wat puppytraining krijgen, als je het maar op de juiste manier doet, anders kan je beter het paard onbeleerd verkopen.

Ik wil het ook goed doen daarom vraag ik om tips :)
En ik ben echt niet vòòr het overwerken van een 3-jarige hoor, en de eigenaar ook zeker niet.
Verder staat hij wel in een paddock hoor, het is niet zo dat hij alleen maar in de stapmolen en in de stal staat.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 23:45

Ik bedoelde het ook niet tegen jou, maar meer als reactie op het 'grondwerken en vertrouwen opbouwen vanaf de grond'. Bij jonge paarden is het gewoon belangrijk om ten alle tijden met je been te rijden, naar je hand toe. Je paard begrenzen tussen je handen en je benen, niet met de voorkant bezig zijn. Er is maar 1 weg met jonge paarden en dat is naar voren. Dat is de belangrijkste, en eigenlijk enigste tip die ik zo via de pc aan je mee kan geven. :)

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 07:45

Nou dar zijn de meningen over verdeeld, waarom op een jong paard gaan zitten zonder voor bereidingen?
Grondwerk is de basis , al eens aan balans gedacht, een kind zet je ook niet gelijk op een fiets zonder zijwielen.
Geef het dier tenminste de kans om te leren dragen .

Een jong paard begrenzen tussen hand en benen zou ik ook niet doen, je creëert dan alleen maar een wegloper of staker of een bokker een steigeraar, geef het dier vertrouwen vanaf de grond dan kan je zonder probleem opstijgen en wegstappen kan dan op je zit met desnoods een ondersteuneende beenhulp, maar meer zou ik niet doen met een jong dier en zeker niet begrenzen van voren, geef hem de ruimte en sluit ene paard nooit op tussen je hulpen, zeker een jong dier niet.
En de ene weg naar voren is ook een beetje ouderwets, ik zou hulp erbij vragen van iemand die weet wat een jong dier is en het niet zomaar via de pc hulp gaan doen.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 09:11

Wie zegt dat het paard niet is voorbereid? Hij is gewoon op een nette manier beleerd hoor, met voorbereidend longeerwerk e.d. Alleen ik had een probleem met hem omdat hij die hoek eng vond en vraag wat ik moet doen als hij zo gaat rennen. Verder ben ik van plan om hem eerst gewoon lekker op eigen benen te gaan lopen en niet van voren aan hem te plukken.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 09:55

Bit vastpakken heeft alleen nut voor het paard als jij het bit wilt gebruiken. Dus loslaten die teugels. Gewoon goed mee blijven bewegen, ontspannen blijven. En als je weer contact hebt, rij je gewoon even verder (niet door die hoek).

Je kunt het paard wel aanleren dat die hoek ontspanning betekent, ipv spanning. Door: jawel, een grondwerk oefening. Ik denk dat als je hem nou ook een paar keer pakt voor heel eventjes wat nuttige grondwerkoefeningen, dat je daar profijt van hebt als je met hem wilt rijden. Dan heb ik het dus niet over longeren, maar leren dat die hoek niet eng is, z'n hoofd lekker lang en laag houden, wijken voor druk, etc. Net wat jij goed kunt gebruiken tijdens het rijden.

Ik weet niet of je hier ervaring mee hebt?

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 10:12

veel voltes rijden en afwisselen van linkerhand naar rechterhand. hem veel bezig houden tijdens het rijden. But vastpakken zal vaak gebeuren op de rechte stukken. Laat hem maar wat buigen enzo. Alles zeer relaxed, waardoor jij ook zeer rustig blijft. Lekker veel in stap werken, totdat je merkt dat hij duidelijk op hulpen gaat reageren. Verruimen, verkorten, voltetje, diagonaal, hals strekken etc... Als hij in paniek slaat, rustig blijven en niet terug gaan trekken, geef hem een beetje mee en probeer hem op te vangen ipv tegen te werken. Hij heeft nog geheel geen vertrouwen in het rijden en de ruiter en dat is hetgene wat je hem nu moet gaan leren. Hij hoeft niet te leren hoe hij galoppeerd, dat weet hij al. Hij moet leren hoe hij rustog van hand verander en rustig stilstaat etc. Dat is het begin. En als de eigenaar zegt dat hij wil dat je hem harder laat werken dan kan je zeggen dat hij mentaal al verschrikkelijk veel werk verricht en dat dat net zo veel en misschien nog wel meer energie kost van lichaamlijk werk.
Stapmolen mag misschien wel spieren kweken, maar zal zijn energie niet verminderen. Stapmolen is voor veel paarden hun geest uitschakelen en op automatisch en wanneer ze er dan uit komen dan schakelt hun geest weer aan en staat die op springen. De enigste manier om een jong paard moe te maken is gestelijk hem te laten werken.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:23

De pony waar ik op rij doet dat ook altijd, eerst liet ik hem gwn door crossen en als hij zelf wou stoppen dreef ik hem aan zodat hij door moest gaan, dan word hij moe en leert hij wel af dat als hij niet gaat rennen hij er dan ook niet moe van werd. Dat hielp niet nu rijd ik veel voltes, en wat ook helpt is je binnen teugel een beetj van de hals en dan in je buitenteugel kneepjes geven. Zo gaat hij al veel rustiger galloperen. Succes! ;)

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 15:49

Ik heb geen ervaring in grondwerken naast longeren. Ik neem aan dat je met lange lijnen bedoelt Sassol?

Hier heb ik wel wat aan, aan deze tips. Maar het zal voor mezelf ook even lastig worden om hem te laten gaan, vooral omdat mijn eerste reactie is: aan de rem trekken. Maar ik ga hier zeker mee bezig.

Myrthh1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 16:17

Ik denk dat het niet zo is als henkjan schrijft.
Naar mijn mening moet je altijd met grondwerk beginnen en als het paard dán het vertrouwen in je heeft langzaam richting het rijden.
Op die manier krijgt het paard denk ik het fijnste en veiligste gevoel bij het rijden :)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:37

Martine_R schreef:
Ik heb geen ervaring in grondwerken naast longeren. Ik neem aan dat je met lange lijnen bedoelt Sassol?

Hier heb ik wel wat aan, aan deze tips. Maar het zal voor mezelf ook even lastig worden om hem te laten gaan, vooral omdat mijn eerste reactie is: aan de rem trekken. Maar ik ga hier zeker mee bezig.

Nee bedoelde niet persé aan de lange lijnen. Maar als je er nog geen ervaring mee hebt is een 3-jarige hengst niet zo handig om daar mee te gaan oefenen;)

Ik zou juist eerst aan de overgangen werken. Zorg dat hij terug komt op je zit, en goed aan je hulpen staat. Eerst tempo, daarna richting controleren.

En dit paard hoeft het allemaal nog niet te kunnen hè. Als er iets dus niet goed gaat niet gaan stressen en het meteen goed willen hebben. Laat hem z'n reactie hebben (wegrennen en bit vastpakken) en probeer het daarna gewoon nog een keer met de gedachte: ik weet zéker dat jij dat kan paard.

Vooral positief blijven denken/trainen! (wat wil je wel ipv wat wil je niet)

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 17:42

Dit heefd de haflinger van mijn zus ook. Ik zelf heb geleerd om een paard als hij dan niet meer wil door te aten rennen zodat hij het niet meer leuk vind. Maar met jonge paarden is dat niet handig. Miss kun je proberen een volte te rijden

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-11 18:55

Okee, even een update. Ik heb gisteravond weer gereden. Eerst heb ik even gelongeerd in de ''enge hoek'' en zodat hij ook even de overtollige energie kwijt kon. Daarna ben ik erop gegaan aan de longe, dit deed hij braaf, wel wat kijkerig maar voor de rest braaf. Daarna nog even los door de bak gegaan. Omdat hij ontzettend overal naar keek, heb ik hem zo veel mogelijk bezig gehouden met figuren rijden. Maar tòch schoot hij er op een gegeven moment vandoor. Hij vloog op de bakrand af en remde op het laatste moment, toen is hij nog een paar keer kriskras door de bak gegaan en toen heb ik hem eindelijk in een hoek tot stoppen weten te brengen.

Kijk, ik wil hem best een paar rondjes laten uitrennen, als hij schrikt o.i.d. Maar als hij levensgevaarlijk op de bakrand af scheurt en op het laatste moment remt en afwend, lig ik er bijna af. En dit doet hij niet een keer, hij racet gewoon kriskras door de bak en springt overal voor opzij en maakt ontzettend scherpe wendingen.
Zal ik gewoon voorlopig alleen aan de longe rijden? Want hoe zet ik nou een stuur op zo'n paard? Hij is ontzettend onzeker en wil totaal niet luisteren naar teugel- en beenhulpen, hij gaat helemaal op in zijn ge-kijk.

horse_angelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 08:54

misschien moet je hem de omgeving alert maken
en op jou focussen

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:05

Begint er nu toch echt op te lijken dat je een opvoedingsprobleem hebt hoor. Een net ingereden paard gaat niet zomaar door de bak crossen.

Hoe lang had je gelongeerd en gereden toen hij dit deed?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 09:22

Bit vastpakken heeft niets te maken met de hoeveelheid energie.
Hij heeft het gewoon niet goed geleerd en gaat waarschijnlijk rennen uit onbegrip zoals zoveel jonge dieren. Ik zou dit persoonlijk eerst via lange teugel werk oplossen. Evt in combinatie met een halster of teugels aan de neusriem om te proberen of hij dat beter snapt.

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-11 12:38

Ja ik begin ook behoorlijk te twijfelen aan de manier waarop hij ingereden is. Niet professioneel in ieder geval. Ik heb denk ik 10 minuten gelongeerd en 10 minuten gereden voordat hij ervandoor vloog.

Ik zat ook te denken, misschien is het een idee om de volgende keer in de longeercirkel te gaan rijden. Gewoon weer helemaal terug naar de basis, leren om vertrouwen te hebben in de ruiter. En de longeercirkel is afgesloten dus er is ook niets voor hem om te zien, bovendien kan hij dan niet de hele bak doorcrossen maar moet hij op de cirkel blijven als hij ervandoor gaat. Ik ga ook proberen om wat meer een band met hem op te bouwen door hem wat meer aandacht te geven buiten het rijden om. Gewoon even bij hem in de stal of paddock gaan staan, kroelen e.d. Volgens mij echt een vertrouwensprobleem dit.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-11 12:52

Het lijkt me een verstandig idee om inderdaad lekker overnieuw te beginnen. En dan ook echt overnieuw. Dus rustig en ontspannen bij longeren. Even er op, beetje stappen en er weer af.
Dus niet doorgaan totdat hij het gedrag weer vertoont, maar de vragen zo simpel en kort houden dat hij wel moet slagen^^