Vrij verticale aanleuning bij horizontaal gebouwd paard.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pentax

Vrij verticale aanleuning bij horizontaal gebouwd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 12:23

Ik rij een vrij horizontaal gebouwde kwpner, erg leuk dier. Ik moet hem in mijn les voor mijn gevoel vrij verticaal in de aanleuning rijden, (zelfde als opgericht?). Maar voor mijn gevoel is het fijner om hem wat lager te rijden, hij is dan ook meer ontspannen. Het enige verschil is wel dat hij bij het lager rijden, niet echt getriggerd word om zelf zijn hoofd te gaan dragen, en bij het opgericht rijden doet hij dit wel automatisch.
Bij het opgericht rijden voel ik hem wel meer onderkomen/zitten.
Mijn vraag is eigenlijk, wat is nou wijsheid? Voor mijn gevoel is het voorwaarts neerwaarts gewoon fijner. Maar ik krijg hem hierbij niet heel goed op de achterhand.

Almeetje

Re: Vrij verticale aanleuning bij horizontaal gebouwd paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 15:11

Ik denk dat afwisseling in aanleuning erg goed is... Dus zeker bij het inrijden vwnw, en dan kan je hem eventueel wat meer opvragen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:47

wat bedoel je met fijner? is dat actiever en losser in zijn lijf, beter over de benen?

wat voel je precies bij het onderkomen? of voel je dat zijn passen gaan verkorten?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:06

Veel afwisselen. Een horizontaal gebouwt paard heeft vaak weinig moeite met vwnw maar voegt niet zo heel veel toe. Uiteraard moet ie het altijd kunnen en rij je ook zo los, maar als dat goed bevestigd is, moet je zo'n paard echt leren om wat meer bovenin te gaan lopen. Veel overgangen, tempowisselingen etc. en niet te lang achter elkaar. Dan weer even vwnw en dan weer wat meer oprichten. Goed opletten dat ie daarbij dus wel goed ondertreedt en dat ie niet in een geforceerde houding gaat lopen.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:08

De reden om hem meer bovenin te zetten is omdat ie zo , mits op de juiste wijze uitgevoerd, meer gewicht over kan nemen op de achterbenen. Oftewel, je ontlast de voorbenen die veel blessuregevoeliger zijn dan de achterbenen. Het is dus niet alleen voor het plaatje, het is zeker belangrijk dat je een paard meer op het achterbeen gaat zetten.