Hoe kan ik mijn paardje beheerst leren galloperen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xTesske

Hoe kan ik mijn paardje beheerst leren galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 11:55

Als ik met mijn fjord in gallop ga dat wil ze altijd meteen gaan racen.
Ik probeer haar dan een beetje in te houden maar meestal lukt dat niet
het is nou ook niet te bedoeling haar keihard in de mond te gaan trekken.
Weet weet een manier om haar beheerst te leren galloperen?

Eske_B

Re: Hoe kan ik mijn paardje beheerst leren galloperen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:56

Probeer goed zwaar in het zadel te zitten, misschien helpt dat.

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:58

Probeer eerst op een volte te galloperen, meestal zijn ze dan wel genoodzaakt om wat rustiger te galloperen hoor, desnoods maak je je volte wat kleiner als 'ie toch nog zo hard blijft doorgalloperen :j
Als 'ie wat rustiger aan het galloperen is, probeer je je volte eens te vergroten of een stukjes rechtdoor te gaan, als 'ie dan weer gaat versnellen, hop terug op de volte :j

Of kneepjes geven in je buitenteugel, maar probeer eerst eens op de volte :j

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:03

Hem gewoon de kans niet geven om echt te vertrekken, één twee of drie passen gallop , en dan dadelijk weer overgang naar draf of zelfs stap, zo een paar keer de grote cirkel rond en weer aanspringen maar niet meer dan één of twee sprongen weer overgang.
t best is het aanspringen vanuit de stap of mssn uit rustig draf, niet laten versnellen net voor het aanspringen, want dan is er eigenlijjk niet echt sprake van aanspringen maar valt het paard in de gallop en das iets heel anders.

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:43

Dit probleem heb/had ik ook met de pony waar ik op rijd. Als ik ga galloperen schiet hij weg. Of gwn in draf of stap schiet hij weg. En dan keihard crossen. Ik heb eerst geprobeert gwn aan te drijven zodat hij niet kon stoppen met crossen als hij dat wilde, jij wilt crossen dan gaan we ook crossen. Dat hielp niet echt haha hij heeft oneindige energie leek het wel. Dat hielp dus niet bij hem nu probeer ik gwn niet aan de teugels te zitten maar gwn plakken in het zadel. Veel voltes maken en wat ook helpt is je binnenteugel een beetj van de als en in je buitenteugel kneepjes geven.

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:10

Leg van balken een vierkant van 10 bij 10 in de bak of minder. Ga daar omheen galoperen nezolang tot het paard rustig galopeerd maak de volt4e en zorda hij weer sneller gaat begin je opnieuw

Lotusmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:13

Diep zitten in het zadel en veel overgangen rijden. Elke keer als hij wil wegschieten terug nemen, zodat hij leert dat dat niet de bedoeling is, en als hij dan een paar passen rustiger gaat, laten gaan, zodat hij leert dat dat wel de bedoeling is.:)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:14

Voordat we gaan roepen dat je dan terug de draf in moet of op de volte moet.
Is je paard wel bekend met alle hulpen? Dus snelle overgangen naar de draf en een vlotte overgang naar de gallop? Of gaat dit allemaal erg lomp en al trekkend en schoppend?
Als dit zo is, werkt op de volte zetten of terug in draf natuurlijk niet. Dan ben je eerst een heel gevecht begonnen om te draven of te sturen voordat je uberhäubt kunt denken aan terug naar de draf of een volte.
Zorg dus eerst dat je paard "flexibel in zijn kop" is zoals mijn oude instructeur altijd zei. Dat betekend dat hij constand geconcentreerd is op jou en binnen 3 a 4 seconden reageerd op wat jij van hem vraagt.
Als dat niet het geval is moet je daar eerst aan gaan werken voordat je ook maar over de gallop nadenkt.

Veel succes.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:15

veel kleine stukjes galopperen :)
dan word ze vanzelf sterker, want waarschijnlijk is dat het probleem. aangalopperen paar galop-sprongen en weer terug. als de dan fijn in balans weer draafd weer een galopje doen. (een grote volte bijv) als ze dit een beetje beheerst veel schakelen in de galop zelf. dus een beetje groter en weer terug :) vooral niet teveel hinderen zodat ze zelf op eigen benen moet gaan leren galopperen.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:16

dankje voor alle reacties.
Het gaat eigelijk over 2 pony's die dat allebij doen.
De een luisterd heel goed naar de hulpen en de andere niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:19

als er 2 pony's zijn die het doen denk ik toch dat je het probleem bij jouw zelf moet zoeken. waarschijnlijk ga je onbewust gespannen zitten omdat je verwacht dat ze hard gaan. in dat geval is het denk ik het beste om je paarden in draf en stap heel fijn voorelkaar te maken. je hoeft niet altijd te galopperen :n ik heb er ook trainingen bij zitten dat ik niet aan galop toekom. dat is helemaal niet erg. heb je les? hun kunnen je beter helpen aangezien hun er een beeld bij hebben. wij moeten het doen met een iniminie stukje tekst dus het is haast onmogenlijk om goed advies te geven :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:23

heb les gehad heb me nu afgemeld en ga nu naar een andere manege waar ik nog bij toegelaten
moet worden. In me profiel zie je filmpjes. Bij mijn vriendin doet het bruine paardje Pascal
ook zo galloperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:24

Longeren (misschien longeerbak?) met een touwtje over de schoft, zonder zadel en zonder singel...
dat werkt meestal wel!

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:25

Anoniem schreef:
Longeren (misschien longeerbak?) met een touwtje over de schoft, zonder zadel en zonder singel...
dat werkt meestal wel!

touwje over de schoft? heb je miss foto?

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:28

in ieder geval je binnenhand soepel houden, als je met je handen werkt moet je met je buitenhand werken.
verder inderdaad zwaar zitten. En op tijd stoppen, dus als hij eenmaal even een lange zijde braaf is gewoon terughalen naar draf en belonen :)

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-11 18:29

oke dankjewel, ik ga het eerst denk ik eens proberen bij het paardje wat beter naar mijn hulpen
luisterd als het bij haar lukt dan kan ik het zelfde bij de ander doen.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:33

Ik zelf heb ook nogal moeite gehad met de galop, wat ik veel heb gedaan is:

- voltes verkleinen en weer groter maken.
- Diep zitten
- binnen eraan houden niet in de mond trekken
- kleine ophoudingen maken.

Dit helpt bij mij echt goed. Wat inderdaad ook helpt wat hier boven staat is 2 balken gebruiken eind uit elkaar en zo telkens proberen een galopsprong er bij in te maken.

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:17

Ik heb ooit bij een clinic van Jean Claude Dysli gestaan. Die pakte dat probleem als een van de eerste dingen aan met die groep. Hij liet de hele groep galopperen (wat iedereen dus zo eng vond omdat de paarden dan altijd gingen rennen :+), niemand mocht aan zijn teugels komen. Dat werd dus een mooie racepartij :D
Daarna liet hij de groep nog eens galopperen, maar nu had iedereen de opdracht om bij iedere galopsprong een korte ophouding te maken. En wel als het achterbeen eronder was, dus als het hoofd van het paard omhoog kwam. Binnen een halve minuut galoppeerde de hele groep rustig en ontspannen door de bak :)

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 12:58

Ik heb een merrie die met aanspringen in galop enorm wegschiet, heb al aantal impuls wedstrijdjes gereden en daar kreeg ik altijd als commentaar dat mn paard voor me vlucht. Ik los dit op door haar alle ruimte te geven met aanspringen dat ze geen rukje perongeluk in haar mond krijgt of spanning door het aanspringen. Dit gaat al een stuk beter, verder raced ze inderdaad ook behoorlijk als ze eindelijk galoppeerd ik zet haar op een volte 15 meter en vraag meer stelling naar binnen en laat haar zo doorgaloperen hierdoor word ze gedwongen kalmer te galopperen en zodra ze dat doet ga ik haar zelf weer wat oprijden en terug en uiteindelijk een wat grotere volte en zo maar door tot ik telkens een halve lange zijde rij en dan weer paar voltes en dan weer door en dat gaat eigenlijk wel goed =)

hoop dat je er iets aan heb!

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:03

Elles schreef:
Ik heb ooit bij een clinic van Jean Claude Dysli gestaan. Die pakte dat probleem als een van de eerste dingen aan met die groep. Hij liet de hele groep galopperen (wat iedereen dus zo eng vond omdat de paarden dan altijd gingen rennen :+), niemand mocht aan zijn teugels komen. Dat werd dus een mooie racepartij :D
Daarna liet hij de groep nog eens galopperen, maar nu had iedereen de opdracht om bij iedere galopsprong een korte ophouding te maken. En wel als het achterbeen eronder was, dus als het hoofd van het paard omhoog kwam. Binnen een halve minuut galoppeerde de hele groep rustig en ontspannen door de bak :)

ik denk niet dat de ts hier wat aan heeft. het feit dat ze op meerdere paarden moeite heeft met galoperen zeg imo al genoeg. ik denk dat ze niet weet wat een ophouding is en hoe je die correct uitvoert :) anders had ze dit probleem waarschijnlijk niet gehad. Ts: neem goed les. het in onmogenlijk om via een beeldscherm uit te leggen hoe je dit probleem aanpakt.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:16

Hoewel in theorie iedere ruiter rijtechnisch hetzelfde moet doen, is het ene paard wel gemakkelijker dan het andere.
Fjorden hebben nogal eens een sterke, korte hals, waardoor ze niet zo eenvoudig op de volte te rijden zijn en snel hun eigen tempo bepalen. Ik heb vaak genoeg 'racende fjorden' gezien :) .

TS ik denk dat het ook belangrijk is om in stap en draf te werken aan de buigzaamheid van je paard. Veel figuren rijden, letten op goede stelling en buiging.
Rijd korte stukken galop. Maak van tevoren steeds een plannetje. Bijv. Ik wil galop rijden van van K naar F. Als je niet kunt stoppen, rijd je gelijk een kleine volte.
Probeer zelf rustig te blijven. Succes.