Galopwissel lukt niet meer bij M2 dressuur paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Prouddancers

Galopwissel lukt niet meer bij M2 dressuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 09:13

Ik geef al een tijdje les aan een ruiter met haar eigen paard.
We wouden laatst een galopwissel doen.
Maar het paard deed niks, hij bleef gewoon verkeerd galoperen.

Het paard zelf is een M2 dressuur paard dus hoort het wel te kennen.
Ze gaf de goede aanwijzingen.
En zodra ze die gaf begon het paard alleen veel harder te galoperen.

Heeft iemand tips hoe we dit kunnen oplossen?

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:18

Misschien geeft ze met haar zit toch niet helemaal de juiste aanwijzingen?

Doet het paard het onder een andere ruiter wel netjes?

Zou beginnen met het oefenen van een eenvoudige galopwissel. Van galop naar stap, 2-4 pasjes stappen en dan weer galop. Weer een beetje terug naar de basis. Als dit goed gaat dan weer uitbreiden naar een vliegende wissel.

Waar springt ze de wissel? Einde van een diagonaal, slangenvolte?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:20

Waarom hoort een m2 paard de wissels te kennen?
Het ging dus om een vliegende wissel? Deze oefening komt niet voor in een m2 proef.
Waarschijnlijk snapt het paard niet wat de bedoeling is. Andere paarden leren het echter nooit.

shirleyp
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:22

In het M2 zit toch nog geen wissel? Dus het paard weet niet wat hij moet doen vermoed ik. Misschien kun je zelf, voordat je mensen geld gaat vragen voor lessen, een ORUN- cursus doen? Dan weet je hoe je dit soort dingen aanpakt.

Bij het aanleren van een wissel kan een balk helpen. Halve grote volte rechts, balk op x, over de balk de hulpen geven, halve grote volte links afmaken.

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:23

Misschien even bedenken dat een M2 paard nog geen wissel hoeft te kennen? Er wordt namelijk een eenvoudige gevraagd, geen vliegende ( en ik lees uit je verhaal dat je daar mee bezig bent)
Mijn advies? Afblijven! Het paard/lesgever is er duidelijk nog niet aan toe om zulke oefeningen te vragen/verlangen/uit te voeren.
Laatst bijgewerkt door femiaans op 26-06-11 09:25, in het totaal 1 keer bewerkt

femiaans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:24

Nou, antwoorden zijn wel duidelijk denk ik, er waren er al 2 voor mij :D

Grapjasjes12

Re: Galopwissel lukt niet meer bij M2 dressuur paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:25

Als je lesgeeft hoor je wmb te weten wat er mis ging.....of zeg ik nu iets heel raars?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:30

Kan het paard dan wel de eenvoudige galopwissel?

Prouddancers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 09:36

Oké... mischien ben ik een beetje onduidelijk.
Het paard is dan een M2 dressuur, maar we weten zeker dat hij het kan en ik bedoel gewoon een simpel wisseltje als je bijvoorbeeld van rechtergalop handveranderd en dan overspringt in linker galop.
Het paard heeft het vaker gedaan, maar dat is nu een tijdje geleden, hij weet wel wat het is.

Ik geef meestal jongere kinderen les op mijn eigen dieren.
Dus dit was ook weer wat nieuws voor mij.
En ik vroeg het me gewoon af of iemand tips had.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:41

Een 'simpele' wissel is doorgaans niet correct. Paard springt hem veelal in twee keer en wordt vaak niet doorgesprongen.
Waarom wil je dit laten doen als je er zelf geen kijk op hebt?

Royallady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 09:47

Ik zou zelf eerst de eenvoudige galopwisseling correct uit kunnen voeren en zorgen dat deze bij je paard goed bevestigd is voordat je begint met de vliegende. Deze zit ook in het Z1. (galop terug naar verzamelde stap, daarna vanuit verz.stap de galop op de andere hand). Lijkt eenvoudiger dan het is om deze correct uit te voeren.

Ken genoeg amazones / ruiters die hun paard op de verkeerde manier de vliegende galopwisseling hebben aangeleerd en zitten als ze hem 'in het echt' (Z2) moeten doen met problemen in de proef omdat ze hem niet correct uit kunnen voeren

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 10:24

ik weet het niet hoor, en misschien zie ik het ook wel helemaal fout. Maar als jij niet weet waar er nou wat verkeerd ging en niet weet hoe je dit op moet lossen, is het dan wel verstandig dat jij in die baan staat om les te geven aan die combinatie?

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:35

Prouddancers schreef:
Het paard is dan een M2 dressuur, maar we weten zeker dat hij het kan en ik bedoel gewoon een simpel wisseltje als je bijvoorbeeld van rechtergalop handveranderd en dan overspringt in linker galop.
Het paard heeft het vaker gedaan, maar dat is nu een tijdje geleden, hij weet wel wat het is.
.

ik snap dit nog niet, wat is nu een simpel wisseltje?
bedoel je een vliegende- of een eenvoudige wissel?

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 15:34

Abacab schreef:
Prouddancers schreef:
.

ik snap dit nog niet, wat is nu een simpel wisseltje?
bedoel je een vliegende- of een eenvoudige wissel?

Een vliegende natuurlijk. Een eenvoudige ziet er heel ingewikkeld uit, dus kan nooit simpel zijn.
Bovendien kan hij dan ook niet 'gewoon doorgaan in de verkeerde galop'.

Ik snap dat paard ook niet, 'verkeerde' galop kan toch nooit fijn voelen? Die wil toch zelf naar de 'goede' galop? _O-

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:56

Ik denk dat je terug moet naar de basis, werken aan de zit van de ruiter, het ruiter gevoel en de zithulpen. Voor het paard is het ook niet verkeerd om terug naar de basis te gaan, op eigen benen en in balans door de bak heen lopen is nog niet zo makkelijk.
succes

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:14

Prouddancers schreef:

Als instr. zou je moeten weten of het paard bij de door jou genoemde simpele wissel...?? (wat dat ook is) changeerd op een commando,
of dat hij dat doet omdat hij het zelf makkelijker vind.
Doet hij dat spontaan, dan is de contra niet goed bevestigd.
Want ik vind het klinken in jouw zin, alsof hij het niet op commando deed, maar op eigen initiatief.
Een goed gesprongen vliegende wissel is zo makkelijk nog niet.
M2 paard hoeft die totaal niet te kennen, wat ja als instr. zou moeten weten, lijkt mij?
Denk dat het een problematisch verhaal wordt als ruiter en instructie totaal niet weten wat ze aan het doen zijn.
Zou er dus verder niet aan gaan werken.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:51

De enige goede tip is te zeggen tegen jouw lesklant dat je zelf niet de ervaring en kunde bezit om dit probleem aan te pakken.
Je geeft mssn al een hele tijd les, ok das goed, maar dit gaat net boven je petje, en wees daar dan ook eerlijk in, verwijs zo iemand dan door naar een andere lesgever die dit wel kan.
Je kan dit echt niet leren door hier op "Bokt" een paar tips te lerzen hoor , als paardrijden zo makkelijk was kon iedereen lesgeven op hoger niveau.

Prouddancers schreef:

wille

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 22:58

aeolusnr1 schreef:
De enige goede tip is te zeggen tegen jouw lesklant dat je zelf niet de ervaring en kunde bezit om dit probleem aan te pakken.
Je geeft mssn al een hele tijd les, ok das goed, maar dit gaat net boven je petje, en wees daar dan ook eerlijk in, verwijs zo iemand dan door naar een andere lesgever die dit wel kan.
Je kan dit echt niet leren door hier op "Bokt" een paar tips te lerzen hoor , als paardrijden zo makkelijk was kon iedereen lesgeven op hoger niveau.

Prouddancers schreef:

Helemaal mee eens!!

Prouddancers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 20:23

Kom op zeg iedereen! ik vroeg gewoon om een tip ook voor het meisje!
Ik weet heus ook niet alles, niemand weet dat!
En nee, met dat meisje ga ik niet verder met dat paard aangezien (wat later bleek) dat het niet eens haar eigen paard maar een verzorgpaard was.
En de eigenaren gingen verhuizen ofzoiets.

Maar ik was gewoon nieuwsgierig of iemand tips had hoe je dit zou kunnen aanpakken.
Of hoe iemand anders het oploste met een paard waarbij het niet lukt.
Maar ik vroeg niet om mensen die gingen zeggen dat ik dit niet aan kon enzovoort.
Ik weet zelf ook wel dat ik dit niet kan oplossen.
Ik vroeg alleen om tips hoe iemand dit zou kunnen doen bij een paard waarbij het niet lukt.

:\

En ik geef toe dat ik mischien ook niet helemaal duidelijk ben.
Volgens mij denkt iedereen een ander soort wissel dan wat ik bedoel.
Maar ik weet niet echt hoe ik het beter moet uitleggen.

Maar ik hoef geen commentaar op mijn lesgeven, jullie hebben me nooit aan het werk gezien.
Dus eigenlijk weet je ook niet hoe ik het doe.
En dat ik zo'n vraag stel betekend niet meteen dat ik niet goed lessen geef.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:29

Een balk op de plek van de wissel neerleggen kan nog wel eens werken.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 20:44

Karlijnxxx schreef:
Een balk op de plek van de wissel neerleggen kan nog wel eens werken.

nooit doen, zo krijg je altijd een nagesprongen wissel

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:22

ik heb het nog nooit gehad dat ik daar geen antwoord op had. Dus ik snap het niet. En weet je, het is helemaal niet erg om eens te zeggen dat iets boven je pet gaat. Ik doe ook wel eens mensen doorsturen omdat ze mij ontgroeien. Kwestie van je eigen grenzen aan kennis erkennen, dat maakt je zowizo al een betere instructeur.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:43

als instructeur hoef je geen wandelend boek te zijn durf je fouten en hetgeen je niet weet toe te geven en geef aan of je het op kan gaan zoeken of dat je diegene er niet mee kan helpen.

Ik heb opzich niets aan te merken zoals ik al aangaf maar mijn advies blijft terug naar de basis. Vanuit balans kun je eke oefening gaan leren, maar als de balans weg is heeft doorgaan meestal geen zin meer.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:45

Wat je kan proberen in zulke gevallen is terugrijden in de galop, zoveel mogelijk proberen te verzamelen en dan via een door S van hand veranderen het paard om te stellen. Let wel goed op dat je een juiste verzameling hebt en niet gewoon een trage galop.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 21:56

Ik zeg: niet zelf aan klooien, want je kunt er zoveel aan verpesten als je niet goed weet hoe je zo'n wissel moet maken! Inderdaad weer terug naar de basis gaan en daarin wat gaan spelen, en de moeilijkere oefeningen overlaten aan een instructrice/ instructeur met meer ervaring in lesgeven in de hogere klassen.

Suc6! :j