Pony Losser door het lijf

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BlackyDizzel

Pony Losser door het lijf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:31

Hallo allemaal! :)
Ik heb op mijn coupon met dressuur als tip gekregen dat mijn
pony wat losser door het lijf moet worden. Dit merk ik zelf ook
tijdens het trainen, dus ik wil graag aan jullie vragen, of jullie
ook goede oefeningen weten daarvoor :D
xxx *D

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: Pony Losser door het lijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 17:35

Gaan werken met balken en cavaletti's. :)
Voldoende longeren met bij zet, kijken wat het paard nodig heeft om te bepalen welke. Dus minstens 1 keer, liefst 2 keer per week longeren.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 20:45

en stappen.
Lang laag actief van achter onder de ruiter door naar voor. Pas als ze lang, actief, door het hele lijf (golvend) naar voor kunnen bewegen kun je ze verkorten en verzamelen, anders sluipen er snel foutjes en spanningen in.
Als je pony goed naar voor kan bewegen, kun je dmv een halve ophouding op je zit (aantrekken kruis, ong de beweging van het aantrekken van je rits) kijken of je de pony wat kunt verkorten voor een wending (die je ook zoveel mogelijk op je zit rijdt) en als dat lukt kun je ook de lange zijdes wat meer verkorten en dan weer verlengen (zowel in paard als in de teugels, maar die laatste komen omdat je anders het contact verliesd en niet omdat je het paard in elkaar trekt).
Ik gebruik dit altijd met instappen en als een pony het nodig heeft ook de rest van de les. Elke ophouding die een ruiter met de hand maakt remt het achterbeen, daarom vind ik het zo belangrijk om eerst alles lang en actief te hebben en dan vanuit de zit wat meer te verzamelen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?

Dit is ook goed te combineren met longeren en als opwarming voor het cavaletti lopen.

BlackyDizzel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 21:40

@lailapri,
heb het een paar keer doorgelezen, maar ik snap nu
wat je bedoelt :)

Bedankt allebei voor de tips! :D

janine1110

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-11 12:18

Longeren/grondwerk touwtjes eraan zetten die verstelbaar zijn.. Kleine voltes met longeren en grote afwisselen als het ware je paard gymnastyseren..