en stappen.
Lang laag actief van achter onder de ruiter door naar voor. Pas als ze lang, actief, door het hele lijf (golvend) naar voor kunnen bewegen kun je ze verkorten en verzamelen, anders sluipen er snel foutjes en spanningen in.
Als je pony goed naar voor kan bewegen, kun je dmv een halve ophouding op je zit (aantrekken kruis, ong de beweging van het aantrekken van je rits) kijken of je de pony wat kunt verkorten voor een wending (die je ook zoveel mogelijk op je zit rijdt) en als dat lukt kun je ook de lange zijdes wat meer verkorten en dan weer verlengen (zowel in paard als in de teugels, maar die laatste komen omdat je anders het contact verliesd en niet omdat je het paard in elkaar trekt).
Ik gebruik dit altijd met instappen en als een pony het nodig heeft ook de rest van de les. Elke ophouding die een ruiter met de hand maakt remt het achterbeen, daarom vind ik het zo belangrijk om eerst alles lang en actief te hebben en dan vanuit de zit wat meer te verzamelen. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel?
Dit is ook goed te combineren met longeren en als opwarming voor het cavaletti lopen.