Paard niet ontspannen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IrishCold

Paard niet ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:25

Hallo bokkers,

Als ik mijn tinker rijd, loop hij altijd met zijn hoofd omhoog. Vooral aan het begin, maar als ik een tijdje rij dan buigt hij zijn hoofd wel, maar je hoeft maar 1x te knipperen met je ogen en hij loopt weer zo.
Is hij niet ontspannen?
Doe ik iets verkeerd?
of is het gewoon paard eigen?

Zijn niet de beste en mooiste fotos maar gaat om dat je kan zien wat ik bedoel
http://imageshack.us/photo/my-images/638/20110226161708.jpg/
http://tinypic.com/r/2znr8tu/7
http://tinypic.com/r/1zcmkax/7

( ik ben geen wedstrijd ruiter ofzo, ik rijd me paard voor de plezier en cross lekker door de bossen en ons weiland)

IrishCold

Re: Paard niet ontspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:59

Niemand??

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:08

Heb je ook les?

Wat ik op de foto's zie is een paard dat zijn rug wegdrukt. Hij is idd niet ontspannen in zijn lijf en daar kun je op de langere termijn problemen mee krijgen.

Het is wat moeilijk om het via internet helemaal uit te leggen, vooral van een foto. Dus ik zou zeggen, zoek een instructeur die bij je past en waarmee je samen je paard kan leren ontspannen :)

Ilse_1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:19

Het kan inderdaad paard eigen zijn. En als je hem nooit vraagt om naar beneden loopt weet ik ook niet of ze dit wel doen..

Het kan ook een blessure oid zijn. Een paard waar ik veel op rijd loopt ook zo omdat het zeer doet aan een pees in zijn nek als hij nageeflijk loopt, die wordt dan opgerekt.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:23

Ik wordt er altijd helemaal eng van als mensen hun topic binnen 1 uur omhoog schoppen....
Dan heb ik altijd de neiging om al helemaal niet te reageren. Dus in de toekomst liever een beetje meer geduld ;)

Je paard loopt inderdaad niet geheel ontspannen. Ik denk dat jullie er allebei baat bij zullen hebben als je dressuurles zou nemen :j Als je gaat werken aan het rechtrichten van je paard zal hij sneller kunnen ontspannen omdat hij soepeler wordt in zijn lijf.

Nrkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:27

Ik ga mee met ninajojo!

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:31

Ik rij al 6 jaar op een manege en sinds een jaar heb ik dus mijn tinker en ik heb ook een jaar les in mijn groep met mijn paard. Maar de avond dat ik rijd is de enige avond dat ik kan en ik zit in een les dat wat lager is dan mijn niveau, er zijn ook andere lessen met mijn niveau maar dat is op tijden en dagen waarop ik niet kan. Daarom wil ik het zelf proberen en toepassen in de les.

Blessure heeft hij nog nooit gehad, maar ik weet ook nie hoe ik hem goed kan rijden en wat/hoe ik hem zo moet rijden

ninne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:40

Misschien heeft hij last van zijn tanden?
Bij mijn paard duurde het ook altijd lang voordat ze ging ontspannen en nageven, en nu is vorige week de tandarts geweest en die heeft een aantal filnke haken weg gevijlt( ze heeft echt pijn gehad).
Heb nu een paard die een heel stuk sneller nageeft en lekker ontspannen loopt! :D

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:50

Nee tandarts is vorige maand geweest. ik denk dat gebrek aan mijn kennis en kunnen is

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:55

Mooi je laatste opmerking, je zoekt het probleem bij jezelf. Als je de mogelijkheid hebt om in plaats van in de groepsles mee te rijden een paar privélessen te nemen, zou ik je dat aanraden. Dan is alle aandacht voor jou en je paard en dan leer je op korte termijn meer.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 17:04

Maflinger_S schreef:
Mooi je laatste opmerking, je zoekt het probleem bij jezelf. Als je de mogelijkheid hebt om in plaats van in de groepsles mee te rijden een paar privélessen te nemen, zou ik je dat aanraden. Dan is alle aandacht voor jou en je paard en dan leer je op korte termijn meer.

Ja maar ik moet deze vakantie veel werken en ik kan misschien met het geld wel paar prive lessen nemen.
Maar ik wil ook graag jullie manier van trainen weten en wat jullie zouden doen , het aanpakken als mijn paard van jullie zou ziijn

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:00

Mag ik mij hier ook even bij melden, mijn tinker heeft het sinds de laatste 3 weken ook!

Hij drukt inderdaad zijn rug weg en merk dat bij mijn tinker niks aan de hand is qwa rug en tanden dus ga nu wat grondwerk erbij pakken om te kijken of hij daar wat meer ontspannen van wordt.
Ik merk dat hij het alleen onder het zadel heeft en niet aan de longe (dubbele longe)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:14

Zoals ik het kan zien, lijkt het zadel te klein voor jouw tinker. Zou daar eerst een naar laten kijken.

Manduu123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 21:28

Ik ga zelf even een topic openen ;)

Vind ik vriendelijker voor de poster

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 01:02

Ik ben het eens met FriesWytske: het ziet er niet echt naar uit dat je zadel goed past. Heb je er een zadelpasser naar laten kijken voor je er mee ging rijden? (Een echte zadelpasser met een zadelpas-diploma, niet bijvoorbeeld de buren die ook een pony hebben).

Daarnaast denk ik ook dat het goed is dat je het in je eigen ervaring zoekt.

Loopt hij ook met zn hoofd zo omhoog als je hem eens lekker loswerkt aan de longe of ander grondwerk? Of als je gewoon met m aan de hand gaat wandelen, bijvoorbeeld?

Zoek er inderdaad iemand bij met veel ervaring die je les kan geven. Lessen zijn niet goedkoop, maar wel een hele goede investering. Als je paardje zo blijft lopen, kan hij echt stevige klachten ontwikkelen. Dat zou dan betekenen dat je geld kwijt bent aan de fysio EN je moet dan toch die lessen nemen om te zorgen dat het niet weer gebeurd.
Misschien kan je met je ouders overleggen om privelessen te nemen ipv manegelessen, dan zijn er geen dubbele kosten.

En laat die zadelpasser komen! Misschien weet je het al, hoor, maar een passend zadel op een tinker is niet altijd makkelijk te vinden. En een zadel dat niet past, is echt heel slecht voor je pony. Een niet passend zadel is net alsof jij bijvoorbeeld veel te kleine schoenen aan hebt maar wel een lange wandeling moet maken waarbij je ook stukken moet rennen. Dan kan je ook echt niet ontspannen! En je voeten gaan kapot. En als je dit dan drie of vier keer in de week moet doen, gaan je voeten zo ver kapot dat het heel lang duurt voor je er geen pijn meer aan hebt.
Een te groot zadel is trouwens net zo slecht als een te klein zadel.

Succes ermee!

123djeby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-11 17:16

Hij heeft denk ik gewoon moeite met ontspannen en dat kan je oefenen door veel te lopen aan de losse teugel en te knede voor de schoft bij zijn manen

kionasuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:20

Hij loopt inderaad niet onspannen. Miss kun je eens een martegaal of tideman proberen?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 18:26

hij drukt zijn rug weg...is niet prettig voor de ruiter en niet goed voor het paard zijn ruggewervels
Wat ik aanraad is (goed) les nemen.
Een paard door de rug rijden is een handigheidje...maar wel een erg moeilijk handigheidje ;)
Ik zou even geen hulpteugels erom hangen....dan leer jij niet hoe je een paard erdoor moet rijden,en dat is nu net wel de bedoeling.

msbl00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-11 12:09

Ik zou eerst terug te krijgen, zadel, tanden allemaal gecontroleerd, als deze in orde zijn, en hij is niet pijnlijk waar ik zou krijgen dan een instructeur. Het zou kunnen dat hij nog nooit geleerd om zichzelf goed te gebruiken, in welk geval u of iemand anders nodig zou hebben om hem te onderwijzen. hoe oud is hij?