Paard kauwt erg op het bit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lodinn

Paard kauwt erg op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 17:49

IJslander ruin, 6 jaar

Toen het bitje er voor het eerst in ging kauwde hij al best veel. Maar ik dacht dat het wel 'wennen' zou zijn voor hem. We begonnen toen met een dubbelgebroken bitje. Hij is toen ook nog nagekeken door de tandarts en er was niks aan de hand. Nu is hij inmiddels 6. We hebben een tijd bitloos gereden, dit vonden we beide het toch niet helemaal... Ook een enkel gebroken en ongebroken hebben we geprobeerd. Ik heb in december/januari een goed passend zadel gekocht. Daarnaast ook zijn rug nog na laten kijken, niks aan de hand. De tandarts is laatst langs geweest en vertelde mij dat hij een dikke tong heeft en weinig ruimte in zijn mond. Dus er werd mij aangeraden om een mylerbitje met tongpoortje te proberen. Paard loopt erg fijn op dit bit maar blijft toch zo kauwen. Ik verwacht zeker niet dat dit in 2 tellen over is. De tandarts zei ook dat het even kon duren. Maar ben wel benieuwd of mensen dit herkennen. Bij het kijken van foto's krijg je het idee dat ik keihard trek terwijl mijn teugels helemaal los zijn. Hij doet dit als het bit in gaat en er uit. Het lijkt of hij het bit wilt opeten. Met zijn tong werkt hij het bit constant naar achteren. Sommige momenten is hij weer helemaal stil met zijn mond, maar gaat al gauw weer verder met kauwen.

Nu vroeg ik mij af of meerdere mensen dit probleem hebben. Of het is opgelost en hoe dat dan is opgelost. Of dat het op een bepaalde manier minder is geworden.

Voor meer vragen kan er altijd wat achter gelaten worden of een PB. :)

NikkiLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 18:40

xSimonee

Re: Paard kauwt erg op het bit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:15

Omijn god, krijgen we dat filmpje weer.
Heb je misschien een foto?

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:19

Ja hoor nikki, dat is vast en zeker de rede :')

Mijn paard deed dit ook toen ik hem net had.
Hij deed het bij de vorige eigenaar al best veel, niet een beetje knabbelen, maar inderdaad echt ópeten.
Toen dacht ik al van hmm, maar 'verklaring' kon zijn dat hij een hele tijd heel hard was gereden, strakke slof enzo, dus de eigenaar zei dat het vertrouwen was..
Bij mij werd het nog erger omdat hij zó gestresst was van de verhuizing.
Ben er gewoon mee gekapt en heb er een bitloos hoofdstel ingehangen.
Misschien probeer ik het binnekort eens met bit omdat ik benieuwd ben of hij het nu, helemaal stressloos, ook nog doet..
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 22-06-11 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 19:23

NikkiLoves schreef:
Het zal liggen aan, dat het bit pijn doet in de mond. Kijk dit filmpje eens:

http://www.youtube.com/watch?v=1PIePtrcpqo

Zucht...

An sich is kauwen niet heel erg. Vaak gaat het er naarmate het rijmatige niveau hoger wordt er wel uit. Wat je wel is moet controleren is of de neusriem helemaal goed ligt, en ook op de juiste hoogte.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:02

xSimonee: Ik heb zeker een foto! Genoeg zelfs.. Zal eventjes zoeken..
http://img822.imageshack.us/img822/454/img2392sn.jpg
http://img534.imageshack.us/img534/9463/img9542m.jpg

NeverGiveUp: Ik heb dus ook al zitten denken, wat kan er vroeger nou fout zijn gegaan (ik heb hem zelf zadelmak gemaakt). Maar ik kan me niks geks herinneren. Ik ben er inderdaad ook mee gestopt na een paar maanden. Toen over gegaan naar bitloos (zo'n F.R.A Meroth). Maar hij loopt er gewoon doorheen.

Asyaa: Dus als we wat verder zijn met de training zal het over gaan? Of dat het in ieder geval minder word? Wat bedoel je precies met hoe de neusriem ligt? Omdat het anders pijn doet/vervelend zit? Want hij doet het ook zonder neusriem, met lage neusriem, dubbele neusriem, hoge neusriem. * ja heb al veel geprobeerd := *

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 20:40

Misschien een kunststof bitje?
Als alles goed is en het geen rijtechnisch probleem is?

Ik weet niet in hoeverre het zou helpen, maar misschien houd hij gewoon niet van ijzer in ze mond ofzo? (Ik zeg ook maar wat :') )

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 20:50

Nevergiveup: Je bedoeld zo'n Happymouth? die heeft hij gehad en zelfs kapot gebeten :P

Hij gaat begin augustus bij iemand op training. Zeer professioneel iemand. Ik hoop dat ze dit vaker heeft meegemaakt en weet wat ik er aan zou kunnen doen.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:00

Oh echt haha :=

Ben benieuwd!

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:05

Ik ben ook erg benieuwd....

Verder niemand ervaring hiermee?

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:00

Mijne doet het ook nog steeds. Ik rij hem nu bijna 2 jaar.
Het is inderdaad wel minder geworden, maar (nog) niet helemaal weg.
Heb nu ook de myler MB04 (met tongpoortje) erin gedaan. Is voor hem nog even wennen, maar ik heb wel een andalusier, die zijn nogal druk in de mond. IJslander misschien ook?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:04

Oei sorry, maar het LIJKT niet alsof je hem hard in de mond trekt, maar je DOET het ook.. vooral op de 2e foto is het duidelijk te zien dat het bit aan de rechterkant de mond uit komt..

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:16

IK kijk denk ik naar andere foto's...
Ts, ik heb het idee dat je bit vrij laag hangt, als het bit tegen de voortanden komt is dat niet fijn, heeft je paardje een nette 1,5e rimpel? Verder kan je een kneveltrens gebruiken, dat ligt stiller.

Hoe werkt jou tandarts? Automatisch of handmatig?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:19

Bij mij kwam ook direct het myler bit in mij op. Ik zou het even wat tijd geven. Myler ligt super in de mond. Verder proberen met zo min mogelijk druk te rijden. Succes.

NiKip

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 23:52

Citaat:
We hebben een tijd bitloos gereden, dit vonden we beide het toch niet helemaal...

Mag ik vragen waarom het niet beviel? Dat hij er doorheen loopt kan te maken hebben met het feit dat hij niet goed reageert op wijken voor druk.
Als jij naast hem staat en op zijn neus duwt met je hand. Wijkt hij dan mee?

Ik denk dat als je met bit wil blijven rijden, dat je op zoek moet naar iets wat rustiger in de mond ligt. Een kneveltrens bijv. http://www.justwestern.nl/Controls/Imag ... 605676.jpg
Ook is naar mijn mening een ongebroken bit rustiger.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 00:50

Ik zie dat je teugels met clipjes hebt. Doet hij het ook als je teugels zonder clipjes gebruikt? Dus zeg maar dat alleen een leren onderdeel contact heeft met het bit?

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:41

Die van mij kauwt ook heel erg! Ik zelf denk dat het komt doordat bij mij onder de sperriem gaat zweten en dat gaat jeuken en door te kauwen krabt ze zichzelf... En als ze het moeilijk heeft kauwt die van mij ook iets meer.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 06:47

Ik vind het net lijken, net zoals smurffie al op merkte, dat je bit inderdaad te laag hangt. Bijna elk paard gaat dan overdreven kauwen. Probeer hem eerst eens een gaatje hoger te hangen.

janneke584

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:31

Mijn jonge pony doet precies hetzelfde. Ik heb ook al van alles geprobeert. Bit hoger/lager. Met sperriem, zonder sperriem. Lage neusriem. Ze blijft het doen vanaf het moment dat ze het bit in krijgt tot het weer uit gaat. Hoe harder ze loopt, hoe minder ze kauwt.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 15:34

nine1987; als ik te daar te hard in zijn mond trek kunnen paarden vliegen. Hij brengt het bit met zijn tong naar achteren en zijn mondhoeken ook.. Waardoor dit zo gaat lijken.

smurffie (en ook Yviertje): ik had daar laatst nog goed naar gekeken samen met een stalgenoot. Maar het bit ligt helemaal goed in zijn mond. Althans, zoals het hoort. Kunnen sommige paarden het met een gaatje strakker fijner vinden?? Mijn tandarts werkt automatisch.

Suzan_bobar: ik denk dat ik ook wat meer tijd eraan moet geven..

ninjajojo: ja dat doet hij zeker. Hij wijkt heel goed voor druk zelfs. Ik had zo'n F.R.A Meroth, maar dat vond hij echt niet fijn. Ik heb trouwens een ongebrokenbitje geprobeerd maar daar werd hij juist heel erg onrustig van. Hij begon steeds meer te kauwen.

hestejente: dat heb ik eigenlijk nog niet geprobeerd. Maar hij doet het ook als er geen teugels aan hangen. Als het bit er in zit gaat hij gelijk kauwen. Dus ik betwijfel of het echt de clipjes zouden zijn..

janneke584: dat klopt wat je zegt! als Lodinn sneller gaat lopen gaat hij minder kauwen. En als hij iets leuks ziet (hij vind alles leuk, mensen, honden, koeien) dan gaat hij juist méér kauwen.

Iloveheidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 15:38

mijn verzorgpaardje doet dat ook zo bijten op d'r bit, mijn instructrice zegt dat het temaken heeft met dat ze aan het werk wilt gaan en mijn verzorgpaardje doet het ook al ze aan de teugel gaat lopen.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:04

ateo: de tandarts zei dat ze met haar ijslander ook zo aan het tobben was met een bitje. zo heb ik wel meerdere mensen over ijslanders gehoord en mondproblemen. Dus misschien kan dit wel kloppen, geen idee.. Ik heb precies het zelfde bit als jij! Hij kauwt wel minder met dit bit (niet zo overdreven in ieder geval).

Hij gaat in augustus op training en dan word er gelijk naar dit mond 'probleem' gekeken. :)
Het geeft mij een goed gevoel dat ik niet de enige ben met dit probleem.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 16:33

Je kan het iig proberen, tenzij je echt gevoel hebt dat het bit dan te hoog zit.

Lodinn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-11 16:39

Yviertje: ik zal eens kijken of hij nog hoger kan en of het paard dit fijner zal gaan vinden. Bedankt in ieder geval! :)

wilma_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-11 22:47

Lodinn, zou je mij op de hoogte kunnen (willen) houden over die training?
Ben zeer benieuwd.