Toen het bitje er voor het eerst in ging kauwde hij al best veel. Maar ik dacht dat het wel 'wennen' zou zijn voor hem. We begonnen toen met een dubbelgebroken bitje. Hij is toen ook nog nagekeken door de tandarts en er was niks aan de hand. Nu is hij inmiddels 6. We hebben een tijd bitloos gereden, dit vonden we beide het toch niet helemaal... Ook een enkel gebroken en ongebroken hebben we geprobeerd. Ik heb in december/januari een goed passend zadel gekocht. Daarnaast ook zijn rug nog na laten kijken, niks aan de hand. De tandarts is laatst langs geweest en vertelde mij dat hij een dikke tong heeft en weinig ruimte in zijn mond. Dus er werd mij aangeraden om een mylerbitje met tongpoortje te proberen. Paard loopt erg fijn op dit bit maar blijft toch zo kauwen. Ik verwacht zeker niet dat dit in 2 tellen over is. De tandarts zei ook dat het even kon duren. Maar ben wel benieuwd of mensen dit herkennen. Bij het kijken van foto's krijg je het idee dat ik keihard trek terwijl mijn teugels helemaal los zijn. Hij doet dit als het bit in gaat en er uit. Het lijkt of hij het bit wilt opeten. Met zijn tong werkt hij het bit constant naar achteren. Sommige momenten is hij weer helemaal stil met zijn mond, maar gaat al gauw weer verder met kauwen.
Nu vroeg ik mij af of meerdere mensen dit probleem hebben. Of het is opgelost en hoe dat dan is opgelost. Of dat het op een bepaalde manier minder is geworden.
Voor meer vragen kan er altijd wat achter gelaten worden of een PB.
*