Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kleinvosje schreef:Ik denk niet dat het paard een hupje maakt, maar dat jij een dubbelslag in je lichtrijden hebt, oftewel, je doet staan-zit-staan, maar door de gang van je paard wordt het staan-zit-zit-staan. Daarmee kom je achter het ritme en op het verkeerde been. Langzamer lichtrijden dus!
Imre schreef:Mijn paard deed dit ook. Hij zat vast in zijn rug en hals en wilde liever niet dat ik ging lichtrijden op zijn rechter voorbeen. Dan maakte hij een soort tussenpasje om me op het linker been te zetten. Na een behandeling van de osteopaat en soepeler maken was het over. Ik had hem toen trouwens net, daarvoor was hij 8 jaar manegepaard geweest.

Hij springt dat niet vanuit achter naar voor, maar haalt de kracht uit het voorbeen..
Dan voel je opeens veel duidelijker is mijn ervaring!
Ik kan gewoon slecht lichtrijden linksom. Bij aandraven zit ik al op het verkeerde been en het zit gewoon rustiger en prettiger als ik op het verkeerde been zit. Nou ben ik zelf ook scheef, daar wijd ik het altijd aan. Mijn merrie doet of een hupje tussendoor of ze rommelt iets in de gangen en hoppa, baasje zit weer op het verkeerde been

WendyBZ schreef:Die van mij doet het ookIk kan gewoon slecht lichtrijden linksom. Bij aandraven zit ik al op het verkeerde been en het zit gewoon rustiger en prettiger als ik op het verkeerde been zit. Nou ben ik zelf ook scheef, daar wijd ik het altijd aan. Mijn merrie doet of een hupje tussendoor of ze rommelt iets in de gangen en hoppa, baasje zit weer op het verkeerde been
Is er wat aan jouw scheefheid te doen of heb je een vergroeïng ofzo? Corelli schreef:Een huppeltje met een overgang wijst er vaak op dat het achterbeen niet voldoende actief is, waardoor het paard bij de overgang met zijn voorbeen "klauwt" en dat voel jeHij springt dat niet vanuit achter naar voor, maar haalt de kracht uit het voorbeen..
Verder gooien paarden die scheef zijn, je ook meer naar een kant, maar daar heb je de hele tijd last van en niet alleen tijdens het rijden van een overgang..Het zou wel kunnen dat jij het alleen voelt bij de overgang, maar als je bewuster gaat voelen, dat je dan merkt dat het de hele tijd eigenlijk is
En de vaste ruiter kan hier aan gewend zijn en het niet meer merken
Herken je iets in een van de twee verklaringen?
Nog een tip voor het voelen: laat iemand anders longeren terwijl jij erop zit en doe je ogen dichtDan voel je opeens veel duidelijker is mijn ervaring!
Imre schreef:Kijk eens of het minder is als je een beetje stelling vraagt in draf naar de kant waarop je wordt omgegooid. Als je op de linkerhand niet goed kan lichtrijden is dat het rechter voorbeen. Ik vermoed dat het paard dan moeite heeft met stelling en buiging naar rechts en zich aan de linkerkant hol maakt. Kan ie op de volte het binnen achterbeen wel netjes onder de massa plaatsen?
Corelli schreef:Ik snap dat het prettiger is om dan maar op het verkeerde been te rijden, maar besef wel dat met een scheve ruiter, je nooit een recht paard zult krijgenIs er wat aan jouw scheefheid te doen of heb je een vergroeïng ofzo?
Maar dat het prettiger rijdt betekend niet dat ik dat alleen maar doe hoor. Doe juist heel erg mijn best om op het goede been te lichtrijden, het is sowieso al beter dan het was, maar echt prettig wordt het nooit gok ik. 
Wel goed dat je het in ieder geval traint, want zo wen je er steeds meer aan en wordt het vanzelf makkelijker