In de galop nog steeds niet nagevelijk.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

In de galop nog steeds niet nagevelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 21:11

Ik ben sinds een half jaar weer serieus aan het rijden met mijn 15 jarige ruin.
Hij is bij zijn oude eigenaren Z getraind en M op wedstrijd.

Alles gaat nu goed, we zijn sinds de winter (ernstig ziek geweest) weer bij de basis begonnen.
Stap en draf gaan super, en sinds een half jaar pakt hij de galop ook heel goed op.
Mooi verzameld, bergopwaarts, ontspannen, achterhand er super onder.
Maar hij komt maar niet met zijn koppie omlaag...

Ik begrijp echt niet wat ik fout doe.
Of ik nou met mijn binnenteugel licht wat vraag of speel, er gebeurd niets.
Meestal wordt hij gewoon giftig en staakt dan.

Het gekke is dat hij wel gewoon ontspannen is. Niet gestressed of te snel.
Maar ik wil gewoon dat hij in de galop zijn rug gebruikt en niet gewoon dom rond gallopeerd, dat doet hij maar in de wei. :+

Ik heb gelet op pijn. Sinds kort heb ik een nieuw bit, en eigenlijk gaat dat nog beter als het ooit is gegaan.
Maar de galop blijft een puntje.
Het ligt niet aan het zadel, en aan het hoofdstel dus ook niet.
Het ligt echt aan rijtechnisch. Vandaar dat ik het ook bij praktijkproblemen plaats. :D

Ja, Ik heb les. En mijn lesgeefster en ik hebben eigenlijk besloten nog even te wachten met galop en te laten voor wat het is.
Misschien dat als we wat verder zijn hij het beter oppakt.
Maar ik wil eigenlijk alleen maar weten wat IK fout doe, en wat ik beter kan doen.

Ik hoop dat jullie mij misschien een beetje op weg kunnen helpen.

Ik zeg het maar voor de zekerheid, ik ben er niet van gediend om met hulpteugel te rijden. Geen elastieken, martingaal, slof etc. etc.
Dat kun je me dus niet aansmeren. :D

Groetjes,

Sette

Re: In de galop nog steeds niet nagevelijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 05:11

Wat en wanneer doet hij met zijn hoofd/voorkant?
Gooit hij zich eruit bij het aanspringen? Na een paar passen galop?
Ga jij verzitten? Ga je heel de bak door of maak je een volte zodat hij makkelijker rond blijft. Doet hij dit op twee handen? Kan je wat meer vertellen of filmen?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 07:31

Sette schreef:
Wat en wanneer doet hij met zijn hoofd/voorkant?
Gooit hij zich eruit bij het aanspringen? Na een paar passen galop?
Ga jij verzitten? Ga je heel de bak door of maak je een volte zodat hij makkelijker rond blijft. Doet hij dit op twee handen? Kan je wat meer vertellen of filmen?

Ja, na een paar passen komt hij er uit en dan gaat hij er soms weer in, en dan weer een poos er uit.
Ik blijf op ee kameel zitten. :+
Ik kan wel een keer filmen ja. :j
Meestal rijd ik volte's maar zo nu en dan de bak een keer rond, en dan wisselen en de andere kant op.
Ja, hij doet het op alle 2 de kanten.
Ik denk zelf dat hij het gewoon moeilijk vind.
Sinds kort heb ik het aangalloperen voor mezelf onder de knie, maar ik blijf het zelf ook erg moeilijk vinden..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 07:35

Je schrijft dit: Mooi verzameld, bergopwaarts, ontspannen, achterhand er super onder.

Als zijn achterhand er goed onder is, verzameld en zelfs bergopwaarts galopeerd, dan gebruikt hij zijn rug toch goed?
Een paard wat zijn rug wegdrukt of niet gebruikt, kan dit niet aantonen in galop.

Gallopeer je weleens met lange teugel? (echt helemaal lang?) Zodat hij je kan vertrouwen en zijn hals kan strekken naar de grond toe?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 09:23

EngeltjeS schreef:
Je schrijft dit: Mooi verzameld, bergopwaarts, ontspannen, achterhand er super onder.

Als zijn achterhand er goed onder is, verzameld en zelfs bergopwaarts galopeerd, dan gebruikt hij zijn rug toch goed?
Een paard wat zijn rug wegdrukt of niet gebruikt, kan dit niet aantonen in galop.

Gallopeer je weleens met lange teugel? (echt helemaal lang?) Zodat hij je kan vertrouwen en zijn hals kan strekken naar de grond toe?

Bedankt. Met zijn rug gebruiken, bedoel ik denk ik voormezelf dat hij ook mooi nagevelijk met zijn hoofd loopt..

Ja, ik gallopeer wel eens met lange teugel. Dan gaat hij zijn hoofd eerst helemaal tot de grond toe strekken, en na een half rondje doet hij zijn neus naar voren en gaat sneller.
Waarna ik hem meestal terughaal naar arbeidsgalop en dus overnieuw begin.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-11 13:30

Schopje!

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 20:57

Doet hij het met longeren wel goed? Zo niet, dan is longeren met bijzet een goed om het hem te leren.

anshrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:09

Ook mijn vraag, hoe reageert hij onbelast, doet hij dan het zelfde? Longeer hem maar eens fijn lang en laag bijgezet, niet te kort, gewoon zodat hij mooi over de rug gaat, kan hij dan gewoon makkelijk aan springen en galopperen, of gaat hij rennen met zijn hoofd omhoog. In de galop nageeflijk moet hij zijn rug bollen, en zijn schoft omhoog brengen. Had hetzelfde probleem met mijn ruin, die bleek een schoft blessure te hebben. Is opgelost, maar heeft wel veel tijd en moeite gekost. Iedere keer als ik dat laatste stukje door wilde sluiten, knalde hij eruit, gaf veel protest, werd onrustig. Het was idd ook rijtechnisch op te lossen zoals jij al zegt, maar als een paard veel protest geeft, kan dat wel degelijk een lichamelijke oorzaak hebben. Zou iig eens kontakt op nemen met een goeie osteo, die komen aan huis, kost je de kop niet, kunnen voelen of je paard overal los is in de rug, zo niet, prima slechts €40,00 kwijt en de zekerheid dat je niets kapot kunt maken, maar mochten zij daar wel een probleem vermoeden, zullen ze behandelen of doorsturen naar DA.

APPELFLAPP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-11 21:11

Bij mij hebt het als ik heel veel overgangen rijd.
Dus echt halt houden en vanuit halt naar galop.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-11 18:24

Schopje!
Ik wacht nogsteeds op de gouden tip!

lovebobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:30

Is een beetje moeilijk het zo te beoordelen,
Maar als jou instructrice zegt de galop te laten voor wat het is omdat hij het moeilijk vind dan denk ik dat dat wel een goeie tip is, wat jij fout doet kun je in een verhaal niet zien, we zien jou niet rijden.
Miss ben jij er dus rijtechnisch nog niet aan toe en zul je nog meer moeten gaan werken aan de stap en draf en de galop laten voor wat het is voor dit moment.
Miss hou je te veel vast in galop en is je zit te strak,zodat hij zich niet kan ontspannen in de galop, hoe zit hij als je b.v doorzit?Kun je ontspannen zitten in verzameling zal wel maar ook als je wat wil verruimen en meer vwnw vraagt?