Paard enorm hyperspringer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

picaslover

Paard enorm hyperspringer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:08

Heey bokkers,
ik hoop dat ik hier misschien eens een oplossing vind voor mijn springprobleem. mijn paardje(een franse draver) en ik springen eigenlijk heel graag maar ik begin er meer en meer angst voor te hebben aangezien hij vanaf het moment dat hij een sprong ziet erop af rent en dan of springt of in een klein geval weigert (maar dit komt neit echt heel vaak voor) nu wat kan ik hier aan doen ik rij met een martingal dit helpt een klein beetje maar toch niet zo dat het er gecontroleerd uitziet...
bij dressuur heb ik het tempo wel beter onder controle en vanuit stap aanrijden en voor de sprong aandraven help niet.

een ander bot proberen misschien een oplossing

srry als dit verkeerd zou staan...

ZusJacobs

Re: Paard enorm hyperspringer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:14

Heb je een mogelijkheid te dressuren tussen de hindernissen? Dus even niet gaan springen en juist veel tussen de hindernissen aan het werk zetten.

sophie_tara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 17:17

mijn pony had dat ook jheel erg 3 meter voor de hindernis kei hard er op af sjezen. ik moest omdat mijn pony over enousiast was er een paar keer van weg sturen als ik de controle verlas. niet er om heen! want dat leer je ze wijgeren! maar een soort volte keg maar die voor de hindernis begint. mijn pony vind springen super leuk maar als ik dat deed dacht ze oliebol ik mag niet springen aleen als ik normaal doe dus als ik haar 3 keer ong. had weg gestuurd deed ze normaal en luisterde ze naar mijn hulpen.
hopelijk heb je er wat aan ;)

picaslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:26

sophie_tara schreef:
mijn pony had dat ook jheel erg 3 meter voor de hindernis kei hard er op af sjezen. ik moest omdat mijn pony over enousiast was er een paar keer van weg sturen als ik de controle verlas. niet er om heen! want dat leer je ze wijgeren! maar een soort volte keg maar die voor de hindernis begint. mijn pony vind springen super leuk maar als ik dat deed dacht ze oliebol ik mag niet springen aleen als ik normaal doe dus als ik haar 3 keer ong. had weg gestuurd deed ze normaal en luisterde ze naar mijn hulpen.
hopelijk heb je er wat aan ;)

ja dit help bij mij ook na een paar keer lukt dit wel maar vanaf de hoogtes 80-90 helpt dit niet meer of als ik aanrijdt in galop van hetzelfde, dan begint hij na een paar voltes echt uit te zwaaien met zijn achterhand en dan krijg ik hem amper nog rechtgesteld als ik dan weldegelijk wil aanrijden...

@ZusJacobs: tijdens de springlessen is dit mogelijk en loopt hij ook heel mooi ontspannen en onder controle maar van het moment dat hij de sprong ziet hoe hoog ook flipt die en begint hij te crossen. als ik dan een in-uitje moet springen komt hij helemaal in de problemen en snapt hij het ook niet meer.

picaslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 17:35

ZusJacobs schreef:
Ik zeg het niet snel, maar in jouw geval zal ik kiezen voor een scherper bitje. Paard blijkt dressuur matig prima in staat normaal te doen. Dan zou ik kiezen voor een pelham met tussenriempje + misschien dan nog een martingaal).

ja maar is dat niett heel anders rijden want mijn instructeur adviseerde ook al eens om met een hackamore te rijden maar heb zoiets van dat zijn geen goedkope bitten en als ze dan uiteindelijk niet helpen of als ik er niet mee overweg kan, is dit wel jammer van het geld he? ;)

picaslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-11 12:01

heeft er iemand misschien nog een oplossing?

yevs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 12:05

Als je m nou gewoon eens flink dressuurmatig aan 't werk zet, tussen de hindernissen door, en aan 't eind als 'ie een beetje moe begint te worden een keer een heel klein sprongetje meeneemt? of desnoods alleen een paar balkjes lopen ofzo, dat kun je later natuurlijk een beetje meer uitbouwen he.
gewoon dat er wat rust in komt.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:32

vanuit draf laten springen, je hebt dan wat meer controle. Doordat hij aangallopeert neemt hij de leiding..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 13:41

Weer beginnen met balkjes stappen en draven totdat je paard dat rustig doet.
Dan het laatste balkje een kruisje van maken.
Eigenlijk weer opnieuw beginnen dus en dressuurmatig er mee aan het werk.
Tempo beheersing oefenen, ene keer na een kruisje in galop verder. Andere keer terug naar draf en op een ander punt laten aangalopperen.

annelieke92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 16:59

Mijn paard is ook erg druk/heet met springen. We zijn allebei onervaren en dat maakt het wel lastig. Ik had laatst een oefening gedaan en die hielp heel erg goed:

Leg een drafbalkje voor een laag kruisje. Draaf rustig naar de hindernis en drafbalk toe. Ga 10m voor het balkje stappen. Draaf daarna 2m voor het balkje aan. Toen ik dit een aantal keren heb gedaan werd ze steeds rustiger. En vaak afwisselen. Galop en dan draf. Draf en even stappen.
Doe is gewoon lage hindernissen en probeer daar rustig overheen te gaan. Hoger heeft toch geen zin want dit maakt het alleen maar spannender.

Succes ermee!

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 08:01

Enige tip,veel oefenen met springen (niet juist niet meer springen maak je het alleen maar erger van)!!Gewoon laag en idd voltes blijven rijden niet er naartoe laten trekken,als het 100x moet dan maar 100x...
GalopBalken op de grond leggen ipv echte inuitjes (als je tenminste een paard hebt) Dit kan gewoon dagelijks.
Sucses.

picaslover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-11 18:33

hartstikke bedankt allemaal ik ga dit zeker eens uitproberen 1 deze dagen...