Linkergalop aanspringen + goed ondersteunen, tips?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lysette07

Linkergalop aanspringen + goed ondersteunen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-11 12:02

Ik heb nog al moeite met het linksom galopperen op mijn Fries.
Hij heeft er zelf natuurlijk ook moeite mee, maar met zijn eigenaresse (die hem heel af en toe berijdt) gaat het wel beter, vandaar dat ik typ dat ik moeite heb met het linksom galopperen.

Daarom wil ik graag tips met hoe ik goed kan aanspringen in de goede galop en hoe ik hem vervolgens hierin kan ondersteunen.
Gezien hij in de draf nog al hoog opgeeft, is het doorzitten ook nog al eens lastig.

Ik spring ook regelmatig van de stap of halt aan in de galop, dit gaat wel iets beter, maar ook niet helemaal geweldig.
Rechtsom gaat wel goed, hoewel ik dan ook wel moet redelijk hard moet werken om hem in galop te houden.

Iemand tips?

Sammie

Re: Linkergalop aanspringen + goed ondersteunen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:26

Waarom spring je weleens van stap of halt aan in de linkergalop?
En wat gaat er fout? Springt hij verkeerd aan? Gaat hij rennen of staken? Of doet hij juist niks op je hulpen?

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:43

Ondersteunen kwa voorwaarts of kwa evenwitcht...?

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 11:48

Sammie schreef:
Waarom spring je weleens van stap of halt aan in de linkergalop?
En wat gaat er fout? Springt hij verkeerd aan? Gaat hij rennen of staken? Of doet hij juist niks op je hulpen?

Hij springt of verkeerd aan en valt dan vrij snel terug in de draf.
Of hij springt wel goed aan, maar valt dan ook al snel terug.
Vandaag ging het al iets beter..

Ik spring wel eens van stap of halt houden aan, (zowel links als rechts hoor), omdat ik het gevoel heb dat hij dan krachtiger in galop springt en we kunnen het dan beter 'vast houden', hij valt dan dus minder snel terug.
Dit is met name ook omdat ik zelf in draf onrustiger zit bij het aanspringen, omdat het doorzitten op hem niet altijd even succesvol is, etc. Ik weet niet of ik het helemaal goed uitleg, maar hoop dat je het begrijpt!

@ Laaavo met name voorwaarts, maar daar hoort natuurlijk ook een beetje evenwicht bij. Hoewel dat volgens mij wel redelijk gaat als we eenmaal in galop zitten..

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 11:54

veel.......heel veel op blijven oefenen.
Voor het verkeerd aanspringen kan je je binnenhand iets optillen zodat het paard meer ruimte krijgt op het binnenbeen aan te springen.
Je heup aan de binnenzijde iets meer naar voren dan aan de buitenzijde, been aanleggen en in galop.
Mijn ruin vond dit ook heel moeilijk en zijn moeilijke kant was ook mijn moeilijke kant. :\
Wij zijn nu een half jaartje verder en hebben er beide geen problemen meer mee.
Maar neem de tijd en heb geduld.
Vandaag misschien 3 galopsprongen en morgen misschien 4 galopsprongen en zo voorts.
Bij iedere sprong meer heel dik belonen!!!

Lysette07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:29

quartel schreef:
veel.......heel veel op blijven oefenen.
Voor het verkeerd aanspringen kan je je binnenhand iets optillen zodat het paard meer ruimte krijgt op het binnenbeen aan te springen.
Je heup aan de binnenzijde iets meer naar voren dan aan de buitenzijde, been aanleggen en in galop.
Mijn ruin vond dit ook heel moeilijk en zijn moeilijke kant was ook mijn moeilijke kant. :\
Wij zijn nu een half jaartje verder en hebben er beide geen problemen meer mee.
Maar neem de tijd en heb geduld.
Vandaag misschien 3 galopsprongen en morgen misschien 4 galopsprongen en zo voorts.
Bij iedere sprong meer heel dik belonen!!!

oké, bedankt! Hier kan ik misschien wel wat mee..
Ga er iig op letten!
Bij mij is het idd ook zo dat mijn slechte kan ook zijn moeilijke kant is, maar ik hoop dat dat dan ook beter wordt.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-11 21:32

jawel hoor, dat word wel beter maar kost even tijd.
Niet gelijk perfectie verwachten van je zelf of van je paard.
Ieder klein stapje vooruit is er 1 toch?

honey97

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 11:51

Linkerbeen op de singel rechter been achter de singel en om hem nog extra te helpen je linker hand een beet van de hals. Voor rechts is het andersom rechterbeen op singen linker eahcter singen rechterhand van hals.

lilly_s18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:02

En vooral maar dat spreekt waarschijnlijk voor zich, aangaloperen in de bocht of op een volte zit je normaal gezien altijd in de juiste galop. En paard in binnenstelling houden. Heb dit ook gehad met een manege pony die opnieuw moest leren juist aan te springen. Ik probeerde haar goed te laten voelen welk been er naar achter ligt (buiten been schuiven, niet gewoon ineens naar achter leggen) en goed laten voelen welk been wat doet. En tegelijker tijd in binnenstelling in de volte, dat kon niet mislukken bij mij.

Cavalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:03

mijn paard & ik hebben ook moeite met linksom goed aangaloperen. wat is van mijn instructrice moet doen is mijn binnenteugel stelling maken, buitenteugel er goed aan, en dan met mijn buitenbeen aanspringen en tegelijker tijd een tikje met de zweep. werkt prima :D

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 19:11

Heel veel oefenen, heeft bij mij en mijn paard ook een heel tijd geduurd, een jaar.. (balans probleem, aan de longe galopeert hij nog steeds niet goed aan.. na bijna 2 jaar tijd training...) Als je voelt dat hij al terug gaat, langzamer gaat, been geven en als hij niet reageert tikje. Is hij verder in stap en draf goed aan het been? Anders dat ook goed oefenen. En verder kan je bijv. hem een soort beloning geven van als hij een stuk goed gegalopeert heeft al voor hij eigenlijk al denkt aan terug gaan, zelf hem terug nemen. En niet stoppen voordat hij een stuk goed gegalopeert heeft, al is het in het begin alleen een korte zijde.

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:41

heei,
als je wilt dat hij goed aanspringt kan je ook proberen om hem op een volte te zetten dan word namelijk zijn binnenbeen belast zodat hij eerder in de goede galop gaat, ook kan je proberen om eerst op het verkeerde been ligt te rijden en dan gauw aanspringen! als hij het dan doet goed belonen en proberen wat langer door te laten galopperen zodat hij het gevoel krijgt van de goede galop!
xx

poeki01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 11:42

(hoe kleiner de volte hoe eerder en beter het werkt)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 23:27

En wanneer je fries eenmaal in galop zit: niet teveel druk op de teugel (maar wel verbinding houden), zo nodig (héél) iets verlicht gaan zitten en véél belonen. Voel je dat ie terug in tempo komt? Of been eraan en voorwaarts houden, of voordat ie zelf in draf valt, de overgang naar draf zelf inzetten. Hij mag in ieder geval, ook al is het moeilijk, niet zelf uit de galop vallen. Overkomt het je toch? Direct opnieuw in galop, al is het maar enkele pasjes, en dan zelf de overgang terug maken.
Succes!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 08:42

Oja, als hij vaak verkeert aanspringt, kan je hem tijdens het wijken aan laten galloperen (Helpt echt!)

patatjemayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 22:18

heb je het al aan de longe geprobeerd, zodat iemand anders kan meehelpen om hem voorwaarts in de galop te houden en jij je goed kunt focussen op je zit enz?

E_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:30

Ik had precies hetzelfde, alles wat hier staat gedaan, tegelijkertijd, maar niks werkte, ik heb in de hoek, linksom, binnenteugel ietwat omhoog en benen verleggen (binnen naar voor, buiten naar achter) en je gewicht op links, zitten op je linkerbil, werkt bij mij!

Edit: beter aan het begin iets té voorwaarts dan na een paar passen galop terugvallen. Klinkt trouwens ook of hij uitelkaar valt als hij vanuit galop gaat draven, en jij stuitert er dan bijna af? (Zo voelt dat dan, toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 23:39

Friezen hebben vaak te zwakke kniebanden waardoor ze het niet kunnen zonder een goede, doelgerichte (op die knie dus) training. Ik zou liever zien dat er dus nagekeken wordt of dit ook bij jouw Fries het geval is. Bij mijn bijrijdpaard hadden we dezelfde problemen, en die heeft dus zo'n zwakke knie.