hoe leer ik mijn paard aangalopperen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flynn00

hoe leer ik mijn paard aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 10:10

ik heb een pony. en die is 4 jaar. alleen kan ze niet op commando aangalloperen.(als je je buitenbeen naar achter legt.)
hoe leer ik dat mijn pony?
ze springt zoiezo niet snel in galop. ze draaft veel liever.

kunnen jullie mij tips geven.
_/-\o_

Almeetje

Re: hoe leer ik mijn paard aangalopperen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:13

Kan ze galopperen aan de longe, op stemcommando? Dan zou je dat stemcommando ook onder het zadel kunnen proberen. Veel paarden galopperen makkelijker op lange, rechte stukken (makkelijker voor de balans), en aangezien je paard nog jong is... Heb je het al eens in het bos op een goed galoppad geprobeerd? Laat ze alleszinds niet heel snel draven, dan wordt het moeilijker om correct aan te springen...

amazing_lady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:14

Eventueel een zweepje erbij. Deze in de binnenhand en dan in de hoek aantikken.

Gallopeerd ze aan de longe wel??? Dan kun je leren op commando 'galop' aangalloperen. Dit dan onder het zadel ook doen, maar dan met beenhulp. Als dat goed gaat stemhulp weglaten.

Almeetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 10:16

Persoonlijk zou ik geen zweep gebruiken bij een paard dat niet snapt dat hij moet galopperen/het niet kan, alleen als het paard het gewoon vertikt (en paarden gaan niet snel iets vertikken, meestal is er een andere reden)... En ik heb het gevoel dat dit paard de bedoeling niet snapt (zeker gezien zijn leeftijd.)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:32

amazing_lady schreef:
Eventueel een zweepje erbij. Deze in de binnenhand en dan in de hoek aantikken.

Absoluut niet.
Een zweep lost niets op, zeker niet bij een jonge pony die niets verkeerd doet maar het niet snapt.

Zoals gezegd, eerst op stemhulp vanaf de grond, dan pas erop in de bak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:34

verkeerde been lichtrijden en dan flink door draven tot ze galoppeerd en hulpen om aangalopperen geven!!.
Als ze gallopeerd gelijk belonen maar wel door blijven rijden

Rubiquil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 11:37

dieuwertje_ schreef:
ik heb een pony. en die is 4 jaar. alleen kan ze niet op commando aangalloperen.(als je je buitenbeen naar achter legt.)
hoe leer ik dat mijn pony?
ze springt zoiezo niet snel in galop. ze draaft veel liever.

kunnen jullie mij tips geven.
_/-\o_

Een jonge pony heeft veel begeleiding nodig bij elke pas die hij zet. Aangalloperen op het commando 'buiten been naar achter leggen' is ook niet juist voor een jonge pony. Heb je iemand die je helpt of heb je al eerder jonge pony's ingereden?
Ik kan je wel tips geven maar een pony leert snel iets verkeerd aan en dan kan het weer opgelost worden door anderen ;)

Dus, heb je begeleiding? Hoe probeer je op dit moment aan te springen, wat doe je van te voren en wat doe je op het moment zelf?
En zoals anderen hier ook al zeggen, galopperen moet een paard ook normaal aan de longe kunnen.

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 13:58

Oefenen aan de longeerlijn ;)
Overal een comando voor zo heb ik mijn pony ingereden.
Draven is "klik klik" galoperen is 1,2 JA! hooho is terug naar draf en hoo ga maar stappen gaat hij weer terug naar stap, hij reageert zeer goed op mijn stemgeluid en comando's dus onder het zadel in combinatie met een kleine beenhulp snapt hij precies wat ik van hem wil, hij is dan ook heerlijk voor het been.
Dus ik zeg leer hem de comando's aan de longeerlijn dat is echt al het halve werk! Dan krijg je het een stuk makkelijker als je er op zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:01

elisatjj schreef:
Draven is "klik klik" galoperen is 1,2 JA! hooho is terug naar draf en hoo ga maar stappen gaat hij weer terug naar stap, hij reageert zeer goed op mijn stemgeluid en comando's dus onder het zadel in combinatie met een kleine beenhulp snapt hij precies wat ik van hem wil, hij is dan ook heerlijk voor het been.
Dus ik zeg leer hem de comando's aan de longeerlijn dat is echt al het halve werk! Dan krijg je het een stuk makkelijker als je er op zit.

Ik heb als commando's;
Stap : Stappen
Draf: Draven
Galop : Galoperen
Ho: vorige gang.

Werkt ook :') ?
Maar idd aan de longe een commando erop zetten, en dat moet niet 'afentoe luistert ie ernaar' zijn, maar op het woord 'galop' moet hij echt gelijk aanspringen. En dan die stemhulp geven als je erop zit, koppelen aan de beenhulp et voila....

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:05

Wij gebruiken bij mijn verzorgpaard ook eerst stem.

Dus:
Stap: Stappen (duidelijk)
Draf: Drrrrrrraf (om duidelijk te maken)
Galop: Gaaaaalop (voor duidelijkheid)
Vorige gang: Naam van de vorige gang
Halt: Hooooo

MiesEnRijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:15

Ik heb een draver.. die kon ook niet galoperen ja zodra hij niet harder meer kon draven dan sprong hij in galop over.. ik heb hem dan ook leren galoperen buiten en met het klik geluid.. en galop.. wel snapt hij nu als ik in de bak rij en ga doorzitten me buitenbeen naar achter leg dat hij dan aan moet galoperen maar dit doet hij alleen in de bocht.. en hij gaat super snel in galop..
nu ben ik buiten aan het leren om hem '' zacht '' te laten galoperen gaat best goed tot nu toe..

dus mijn tip is ga buiten oefenen en aan de longe als hij het dan doet erg overdreven en belonen zodra je paard luistert naar de stem en snapt wat je daarmee bedoelt gaat het al een heel stuk makkelijker..
Succes in iedergeval!

elisatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:30

Bizzybijtje schreef:
elisatjj schreef:

Ik heb als commando's;
Stap : Stappen
Draf: Draven
Galop : Galoperen
Ho: vorige gang.

Werkt ook :') ?
Maar idd aan de longe een commando erop zetten, en dat moet niet 'afentoe luistert ie ernaar' zijn, maar op het woord 'galop' moet hij echt gelijk aanspringen. En dan die stemhulp geven als je erop zit, koppelen aan de beenhulp et voila....

Haha ja tuurlijk, ik ben een beetje uhm "creatief" geweest in het bedenken van mijn comando's leek me wel grappig, maar als ik TS zou ik dat JA voor de galop maar achterwegen laten en idd gewoon "galop" aanhouden want ja is iets wat je vaak zegt ook in de les als me wat uitgelegt word tijden les reageer ik vaak met ja en pony reageert meteen, vandaar dat ik toen die 1,2 dr voor heb geplakt. Maar wat ik bedoel is gewoon een commando voor de galop moet hebben en zo aanleren dat hij weet dat hij bij dat comando in galop moet want zo leert hij het onder het zadel een stuk makkelijker. En altijd dezelfde been(galop je buitenbeen achter de singel bijvoorbeeld;)) of teugel (hohoo kleine ophouding) hulp erbij geven want dat gaat hij vanzelf associeren met de comando en zo kan je dus op je benen rijden en kan jeje stem later achterwegen laten ;)