Sinds 2 jaar rijd ik een lieve merrie van 10 jaar oud. Toen we begonnen, was ze erg scheef, liep niet nageeflijk en was erg onrustig in de hoofd halshouding. We zijn les gaan nemen (eerst niet structureel, later wel) en we gingen langzamerhand vooruit. Ze liep erg over haar tempo, maar liet zich netjes terug rijden.
Een jaar geleden had de eigenaresse het idee dat er iets niet goed was in de rug en ze bleek gelijk te hebben - in de kliniek ontdekte de DA via rontgenfoto's dat ze vergroeiingen had tussen de doornuitsteeksels van de ruggenwervels. NB: dit was geen kissingspines.
We moesten lang & laag gaan trainen, rechtrichten en heel afwisselend trainen (longeren, buitenrijden, bak)
Dat zijn we gaan doen. Ook is er een fysiotherapeute bij geweest voor het rechtrichten.
Zij constateerde dat het paard niet vastzat in de rug, maar wel scheef bespierd was. We moesten door buitenstelling op beide kanten te rijden haar recht gaan richten.
Mijn instructrice vond dat helemaal geen goede methode. Ze vond dat het linksom wel kon; dan wilde Babs wel vanuit de hals buigen maar de achterhand zwenkte uit. Rechtsom moest ik wel binnenstelling vragen, en met mijn binnenbeen het minder ontwikkelde rechterbeen van Babs naar buiten duwen.
Zo waren we bezig. Bij MXK van hand veranderen en voltes ging Babs vaak rennen, dan moest ik haar verzamelen zodat ze haar benen juist neer ging zetten.
Al met al werd ze steeds rechter. Ze ging veel beter lopen, liep niet meer te diep, had een actieve achterhand en ik hoefde nauwelijks nageeflijkheid te vragen.
Twee maanden geleden heb ik de zadelmaker gebeld om het zadel weer recht op te vullen, het lag inmiddels niet goed meer. Als lapmiddel had ik er een bontje onder gedaan. Volgens de zadelmaker ligt het zadel nu weer goed. Ik heb dat idee en vertrouwen inmiddels ook.
Maar Babs loopt nu weer erg scheef! Linksom wil ze wel buigen op de volte, rechtsom gaat dat moeizaam. Ik zie dat ze alleen haar hals buigt, ze wil de schoft en rug niet meenemen. Heel iets in elk geval. Ik zorg nu dat ik de ene dag longeer (freestyle en met pessoa) / wandel, de andere dag rijd. Van een instructrice bij wie ik een proefles had moest ik Babs op volte 10 meter doorbuigen. Als ik dat doe, gaat ze hard rennen en haar kop omhoog gooien. Ik krijg het in elk geval niet voor elkaar. Ze moest op die manier leren loslaten. Ik ben daar eigenlijk meteen maar vanaf gestapt. Ik heb inmiddels wel een andere instructrice waarvan ik volgende week mijn eerste les heb. Ik heb nu een stop gehad van 3 weken.
Een stalgenoot wees me erop dat ik moest rechtrichten door gelijke teugeldruk te houden en helemaal niets met stelling of benen te doen.
Anyway - ik heb al veel methodes gehoord tot rechtrichten, en ik word erg onzeker daarvan!
Kan ik haar maar beter een paar weken op rust zetten? Sowieso komt er weer de fysio bij. Babs wil wel loslaten tijdens het rijden en is meestal heel ontspannen. Behalve als ik rechtsom galloppeer, dan is er geen fatsoenlijk ronde volte te rijden en gaat ze rennen.
Wat is in jullie ogen de beste methode om recht te richten? Buitenstelling? Binnenstelling? Het paard er doorheen rijden, gewoon goed blijven oefenen, of zou ze een blessure aan het opbouwen zijn?
Ik word er erg onzeker van. Momenteel verzorg ik het paard fulltime, na de zomer zal ik haar ongeveer 3 dagen per week rijden en gaat de eigenaresse ook weer aan de slag.
Heeft iemand ervaringen met dit soort scheefheid / deze geschiedenis?
Hopelijk heeft er iemand een goede tip / geruststelling
Groetjes
En dan bijvoorbeeld een bocht linksom laten maken. (Als jij je best doet op rechts, vraag ik ook veel links)