Dominantieprobleem? Of moet ik denken aan iets medisch?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Eline91

Dominantieprobleem? Of moet ik denken aan iets medisch?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 20:46

Hallo,

Ik rijd sinds enkele maanden een fantastische haflinger genaamd Hannes.

Even een fototje als illustratie:
Afbeelding

Rijfoto's heb ik helaas niet want mijn trainer neemt geen foto's, en meestal is er niemand anders in de buurt als ik rij.

Hannes heeft tot ongeveer een jaar geleden altijd voor de koets gelopen. Hij werd samen met een andere haflinger als tweespan uitgebracht in menwedstrijden. Hij was niet beleerd onder het zadel. We zijn dus moeten beginnen met zadelmak maken en inrijden van Hannes. In het begin verliep dit vrij vlot, hij kende alle stemcommando's en reageerd op teugelhulpen, we moesten hem vooral laten wennen aan de beenhulpen.

Tijdens het verder inrijden merkten we wel dat hij heel erg met zijn hoofdje in de lucht loopt en zijn rug wegdrukt. We zijn gaan concentreren op voorwaarts neerwaarts rijden en correct gebruik van rug en achterhand, en er was al verbetering merkbaar. We zagen meer ontspanning en merkten dat hij minder vastzat in zijn rug. Ook valt hij al veel minder naar binnen op de volte dan eerst.

Deze week was ik hem aan het rijden, en ik begon terwijl een ander paardje in de bak gelongeerd werd. Ik kreeg de indruk dat het goed ging en dat hij vrij ontspannen liep, en dat zeker het naar binnen vallen op de volte veel verminderd is. Toen het ander paardje weg was wou hij meelopen naar de deur, en wat ik ook deed hij wou steeds weer terugkeren naar de deur. Ik heb hem toen even gelongeerd om eventjes vanaf de grond te kunnen kijken wat er mis was. Er bleek op het zicht niks mis te zijn en ik ging weer rijden, maar hij ging echt staken en begon te steigeren en te bokken. De eigenaar van de stal waar Hannes staat (die ook nationaal trainer is) is er toen bijgekomen, ik krijg 2 keer per week les van hem of van een andere trainer in de stal. Hij bleef steigeren en bokken, en begon zelfs te trappen naar mijn trainer. Door te blijven drijven is hij uiteindelijk toch nog een rondje door de bak gelopen, maar toen heb ik hem terug op stal gezet omdat ik inmiddels al 2u bezig was.

Gisteren heb ik een van de trainers gevraagd om Hannes even zelf te rijden, om te zien of het aan een fout van mij lag, maar bij hem deed Hannes net hetzelfde.

Vandaag had ik terug les met Hannes. Het begon net hetzelfde zoals het de vorige keer geëindigd was, steigeren en bokken en echt staken. Ik slaagde er vrij snel in om hem er doorheen te rijden en hij heeft daarna weer gewoon alles gedaan wat ik van hem vroeg. Hij was wel gespannen en liep terug met zijn hoofdje in de lucht.

Nu is mijn vraag dus, kan het zijn dat dit gewoon uitproberen is? En dat ik hem er gewoon doorheen moet rijden? Of zou dit gedrag kunnen komen door een medisch probleem? Tanden zijn onlangs gecontroleerd, zitten geen haken op. Het zadel past ook goed want dat is op maat gemaakt. Moet ik denken aan eventuele rugproblemen? Of zijn er andere dingen waar ik moet aan denken?

Ik laat hem zeker onderzoeken door een DA volgende week, maar ik wou gewoon graag even jullie mening horen.

Groetjes

tamary

Re: Dominantieprobleem? Of moet ik denken aan iets medisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:56

Je pony heeft steun gezocht op andere pony en is gaan panieken en protesteren dat hij niet met die pony mee mocht toen die de bak uit ging. Niks raars aan. Dier is onzeker alleen, heeft natuurlijk vroeger altijd samen met ander paard gelopen en moet nu alleen aan de slag. Denk dat je nu hij eenmaal zadelmak is ook niet altijd meer iemand in de bak hebt voor hulp en les, dus heeft hij niemand om op te steunen. Dat moet de ruiter gaan worden, maar zover is hij/jullie kennelijk nog niet.