Uitbraak galop op de volte re hand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Uitbraak galop op de volte re hand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 19:15

Hallo Bokkers,

Me fjordje en ik hebben sinds kort 2 keer in de week prive les en zijn het rijden op het moment echt aan het doorpakken.
Had het niet durven te dromen maar we gaan stukken vooruit.
Ze is eeeerg voorwaarts, drammerig en sterk, maar we leren er goed mee om te gaan.
We pakken nu ook de galop mee, hier heeft ze nogal moeite mee.
Weinig belans, nog niet sterk genoeg waardoor ze aardig hard gaat, dit is echter niet erg maar loop wel tegen het volgende aan:

Aangezien ze toch wel lastis is met de galop rijd me instructrice haar nu door in de galop, heb dus les maar wil gewoon vragen naar jullie ervaringen!
Linksom is ze zowel over de gehele hoefslag te rijden, voltes etc. Rechtsom kun ja haar dus ook gewoon over de hoefslag rijden, volte achterin de bak alleen geen volte voorin de bak.
Als je voor in de bak een volte re-om maakt slaat ze net zeg maar voor de hoefslag naar links af. Ze doet dit dus alleen op deze plek!
Ze is ontzettend ster, hoe je haar ook begrenst etc, ze slaat links af.

Wie heeft tips of heeft hiet zelf ervaring mee?

Anoniem

Re: Uitbraak galop op de volte re hand

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:18

BuitenbeenBuitenbeenBuitenBeenBuitenbeen!

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:22

Mijn paard heeft het ook gedaan, ook vooral in de galop. Ik heb het eerst in draf geoefend en daarna verder in galop. Ik ging ook al belachelijk vroeg afwenden zodat je meer tijd had om om te sturen. En goed het buitenbeen aanhouden

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 19:23

Inderdaad veel buiten been, maar vooral ook NIET aan de binnen teugel trekken, daar gaat ie juist op blokkeren. buiten schouder begrenzen. Eventueel een keer aan de buitenkant aantikken vlak voor het punt dat ie uitbreekt.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 19:24

bedankt!

In stap/draf doet ze het dus niet!
Ook in de li-galop geen problemen, re-om gaat over de hoefslag ook goed, volte achterin gaat goed, ze doet het dus alleen in galop op de re-hand en dan op de volte voorin de bak.
Hoe je ook je buitenteugel en been eraan houd, ze rent der gewoon doorheen.
Je ziet der ook gewoon echt kijken van he, dat is volgens mij de plek waar ik af kan slaan :+

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:25

Het is haar ook een aantal keer gelukt. Je moet nu gewoon een keer echt heel streng optreden ben ik bang. Zweep overnemen in je buiten hand en gewoon een keer gebruiken. Niet aaien, gewoon een ferme tik.

Wat ook nog een mogelijkheid is, is beginnen met een kleinere volte en die steeds groter proberen te maken.

Tonidressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 20:44

Ik zou net zeggen binnenbeen... absoluut niet trekken aan de binnenteugel, want dat is meestal de reden van uitbreken. Wat ik wel zou doen... Nu ga ik even herhalen wat mijn instructrice me al duizend keer heeft gezegd... Druk eerst met je binnenbeen, open je binnenhand (openen, niet trekken), sluit je buitenhand (zonder over de hals te gaan), sluit je buitenknie, zonder te klemmen, waardoor je automatisch je buitenbeen ook een beetje sluit. Als je paard niet reageert, extra inkomen met je binnenbeen... Er is een logica achter dat binnenbeen, maar omdat hier helemaal uit te leggen wordt moeilijk!

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 07:41

Bedankt allemaal voor jullie tips!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 07:46

Ook een paar x een overgang maken voor je bij die plaats bent,dus terug naar draf of stap,wil nog al eens helpen.
Zo doorbreek je het patroon.Let op dat je niet teveel stelling neemt en zo nodig zelfs een beetje naar buiten laten kijken.Zo komt er meer gewicht op het binnenvoorbeen en kom je makkelijker de bocht door.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:29

Galop is vaak een moeilijke gang voor een paard en dan moeten ze ook nog een cirkel maken! Vaak zijn ze niet sterk genoeg om stelling/buigen te handhaven in de galop. Helaas ontbreekt het de ruiter ook nog aan balans en dat alles bijelkaar maak dat het paardje het heft in eigen hand neemt.
Mijn advies zou zijn om veel meer te werken aan buiging en stelling in draf en stap, schouderbinnenwaarts, travers en voltes openen en sluiten. Als je dat in draf en stap beheerst kun je beginnen met je paard te ondersteunen in de galop. Tot die tijd hoef je niet te stoppen met galopperen, maar houd het bij een hoefslag of een halve volte ipv een hele en concentreer je op je zit en houding en hoe je paard onder je voelt.