Tips gezocht voor houding

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dott

Tips gezocht voor houding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:15

Hoi,

Ik open dit topic omdat ik compleet moe word van mezelf.
Wegens pijn in mijn rug (ben vrij tenger met een redelijke voorgevel) en vroeger gepest zijn omdat ik de eerste in de klas was met borsten ben ik me aan gaan wennen om in het dagelijks leven een beetje in elkaar (lees zoutzak) te lopen, zodat het niet lijkt alsof ik loop te pronken met wat ik heb.
Nou merk ik dat ik dat op het paard ook doe.
Het lijkt een beetje een soort domino effect, ik pak de teugels op, maar steek mijn armen hierbij te ver naar voren (geen nette boogjes bij mn ellebogen, ze staan bijna gespannen naar voren :S) waardoor ik automatisch ook naar voren ga zitten en mn rug iets bol (ik doe dit ook bij het springen kwam ik achter).
Als ik op het paard zelf zit denk ik echt dat ik het goed doe, en voelt dat ook zo, maar als ik dan foto's of filmpjes zit te bekijken dan ben ik weer onmogelijk kwaad op mezelf :(
Naar mijn weten heb ik het ook niet altijd gedaan, want als ik foto's van vroeger bekijk dan heb ik dat helemaal niet, maar sinds de pubertijd is dat er een beetje in geslopen.

Ik ben gewoon op zoek naar heel erg goede tips, dingen als aan de longe en een onafhankelijke zit kweken door dan de teugels niet vast te houden heb ik al gedaan en dan gaat het met mijn armen wel goed (je hoeft immers niks vast te houden) en val ik ook niet zo snel naar voren, maar zit ik ook niet zo ver naar 'achteren' als dat zou moeten.
Ik heb nog 1x per week les op de manege en wil ook prive les gaan nemen eens in de 2 weken.
Want ik erger me kapot aan mezelf op deze manier :( :( :( :(

BosscheBol

Re: Tips gezocht voor houding

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:16

Zitles is de basis van alles, in mijn visie.

Stal John Swaab ( ligt voor jou niet echt in de buurt, maar zeker waard) geeft een volledige curus in zit en houding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:18

Heb je toevallig een foto? Vaak heeft naar voren zitten ook te maken met je been ligging. Dus om het probleem aan te pakken moet je vaak je hele houding veranderen. En wat jij op dit moment fout doet is lastig te beoodelen

muc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:22

Ik heb hetzelfde, dit komt inderdaad door mijn beenligging. Ik doe mijn been iets te ver naar voren waardoor ik te ver achter in het zadel ga zitten. Kantel mijn heupen een beetje en zit met een bolle rug. Dan meestal de teugels mog iets te lang.... :-( Dit is veel erger geworden de laatste jaren en ik erger me er ook aan. Ik ga nu er heel erg op letten om mijn benen meer naar achter te leggen, holle rug maken en tegels korter.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:30

Hier kun je het geloof ik wel heel mooi op zien.
Ik weet dat officieel mijn beugels iets langer mogen, maar dan ben ik ze elke keer kwijt, dus dat bouw ik nu langzaam op.

Afbeelding

(mijn handen liggen hier ook plat, dat heb ik normaal niet)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:35

Beugels mogen idd wat langer. Verder je hande recht op. En tenen naar binnen. Verder vind ik de "hoek" van je armen niet zo verschrikkelijk hoor. Gewoon ontspannen.

Je lijkt redelijk lange boven benen te hebben? Dus misschien past het zadel jou gewoon niet? Maar dat kan ik zo niet beoordelen. Maarja als dat het probleem is kun je er als nog vrij weinig aan doen, want ik begrijp dat je op een manege rijd?

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:42

Doe een workshop flexchair.

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 08:43

Jup ik rijd op een manege en heb sinds kort een eigen paard (dit is dr overigens niet :P) Normaal heb ik mn handen ook wel rechtop, en mn armen vaak nog iets verder naar voren, maar dit was zo de beste foto die ik kon vinden.
Ook mijn hangende schouders naar voren irriteren me.

Misschien iemand nog ideeen over waarom ik mn beugels kwijt ben zodra ik ze langer maak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:45

@Dott: Waarschijnlijk raak je je beugels kwijt omdat je gespannen gaat zitten, en daardoor je benen iets optrekt :)
Voor tips over je houding, en vooral tips om te ontspannen, zou je dit topic eens door kunnen lezen, daarin worden heel veel goeie tips gegeven --> [RT-P] Opnieuw leren rijden ;)

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 08:53

Ik vind het nog wel meevallen, maar ik neem aan dat je je beetje bolle schouders bedoelt? Ik heb hetzelfde, ben heel snel gegroeid en ging daarom krom staan en had gewoon de spierkracht niet om dat hele frame omhoog te houden. Nadat ik nooit baat heb gehad bij al die mensen die zeiden "schouders naar achter" (want dan ga je onnatuurlijk stijf zitten), heb ik het eindelijk gevonden: je moet je middenrif opstrekken. Dat klinkt misschien wat gek, maar waar het om gaat is dat je probeert daar waar je borstbeen ophoudt, dat punt naar voren en omhoog te brengen. Tegelijk voel je dan dat je spieren achter in je rug zich ter hoogte van je BH bandje aanspannen. Je schouders gaan nu automatisch mee, maar die houdt je verder ontspannen (anders kun je je ellebogen ook niet ontspannen laten afhangen) . Wat ze bij centered riding zeggen: teken een glimlach van schouder tot schouder over je borst, is hetzelfde idee: je borstbeen omhoog brengen ipv je schouders naar achteren. Als je altijd krom staat zul je bij je middenrif misschien onplezierige rekking voelen als je dit probeert. Het helpt dan om regelmatig op je buik op de grond te gaan liggen wat al strecthing geeft, en als dat goed gaat met je schouders wat op te komen zodat je die spieren wat ruimer maakt.

Heel veel succes,
Annemarie

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:58

Okeej, dank jullie wel :)
Meer tips zijn natuurlijk nog steeds welkom, maar heb al weer wat dingen waar ik mee aan de slag kan :D

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:43

Bij werkt het om mijn navel omhoog te duwen. Navel naar voren;)
Ik zak namelijk anders ook naar voren, let ik hier op dan gaat het stukken beter.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:54

Is er vaker iemand bij jou, als je rijdt?
Je kan een persoon ook gewoon laten roepen wat je fijn vindt. Dus bijv. naar achteren zitten of hakken laag. En elke keer als je bijv. je hakken optrekt, roept die persoon dat weer. Maar ja, daar heb je wel iemand voor nodig :)

Nikkylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 16:37

Als je hetzelfde hebt als ik dan kan het zijn dat de spieren in je schouders (voorkant) korter zijn
omdat je al een lange tijd in die houding loopt. Je kunt je schouders dus niet, ook al krijg je tips, op de goede plek zetten zonder
verkeerde spieren daarvoor te gebruiken. Wie je echt kan helpen met dit probleem is een mensendieck fysio therapeut.
Daar zit ik nu ook bij en ik merk echt verschil!

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 22:02

Nou, waarschijnlijk een groot deel van het probleem gevonden.
Ik steek mn kont te ver naar achteren, ik moet mij bekken meer kantelen en mn kont er meer onder zetten.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 16:35

Je bent al een heel eind want je bent er bewust van.
Ik zie dat je schouders nogal hangen, draai ze eventueel losser en probeer tussen je schoudersbladen niet bol te zitten maar hol. Dus duw je schouders naar achteren. Dan ga je automatisch al wat rechter op zitten.

Je beugels zijn inderdaad te kort maar ik las dat je dat al aan t oefenen was, mss zonder beugels rijden een tijd om je spieren te rekken? Armen zijn goed, mooi ontspannen en het helpt om je handen laag te houden als je eraan blijft denken. Blijf er aan denken van: o ja! Handen! Laat ze desnoods tegen het zadel of het dekje aan rusten bewust tijdens het rijden want dan leer je jezelf aan om je handen laag te doen.