Paard tilt achterbenen niet goed genoeg op op buitenrit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Priscilla__

Paard tilt achterbenen niet goed genoeg op op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:19

Ik rij een tinker. En wanneer ik met hem op buitenrit ga, tilt hij veel minder zijn achterbenen op waardoor de voorste randen van zijn hoeven afslijten. Je 'hoort' dus ook echt dat hij met z'n achterhoeven als het ware over de grond schraapt.

Iemand die hier misschien een oplossing voor heeft?

belle_boef

Re: Paard tilt achterbenen niet goed genoeg op op buitenrit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:20

Meer voorwaarts rijden en actief houden

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:25

Dat was nou juist het probleem hij was eigenlijk té voorwaarts. :=

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:27

Te "voorwaarts" in de zin van gewoon hard gaan bedoel je dus,haha. Dat heeft niets met actief voorwaarts rijden te maken.
Je paard moet meer de achterhand gebruiken en ondertreden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:40

Ja meer aan het voorwaartse gaan werken, dus niet harder, maar het achterbeen gaan trainen zodat hij beter onder gaat stappen, als het voorwaartse beter gaat zal het tempo ook beter gaan, zeker als hij te hard gaat, is meestal een rede voor.
Dus ga aan de gang met rechtrichten/gymmen . leer de zijgangen aan schouderbinnen en travers, zijn oefeningen om het achterbeen sterker en soepeler te maken, miss ook wat meer theorie gaan leren waarom je paard dit doet b.v.
Je zou kunnen gaat beginnen met aan de hand werken en zo de zijgangen aanleren, zodat je ook kan zien wat er gebeurd in de achterhand.

Killed

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:52

ik heb een gelijkmatig probleem maar met de voorbenen, als we een borduurdje op willen stappen struikeld ze meestal en ligt ze bijna op haar knieen }:0
Geen idee hoe ik dit kan oplossen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:09

Killed schreef:
ik heb een gelijkmatig probleem maar met de voorbenen, als we een borduurdje op willen stappen struikeld ze meestal en ligt ze bijna op haar knieen }:0
Geen idee hoe ik dit kan oplossen

Dit moet je ook oplossen door te gaan rechtrichten/gymmen

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:40

Doet hij dit ook in de bak ?
Zoja, zou ik gewoon balkjes gaan lopen ! En zoals midgie zegt gymmen en oefenen !

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:43

mijn paard deed/doet dit ook.
dit komt omdat ze "vast" zit in de heup/kom

dus voorwaarts rijden is niet altijd de oplossing eerst lichamelijke klachten uitsluiten

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 18:44

de mijne doet het met zijn voorbenen......zo erg dat hij heel zijn toon weg slijt -O-
Hij heeft er nu speciaal beslag voor en datr werkt prima.
Verder kan je niet meer doen dan de achterhand activeren.

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 06:26

inepeet schreef:
Doet hij dit ook in de bak ?
Zoja, zou ik gewoon balkjes gaan lopen ! En zoals midgie zegt gymmen en oefenen !

Nee, in de bak zet hij zelfs aardig z'n achterhand er al onder en dus ook z'n achterbenen.
Balkjes lopen is wel een goede denk dat we dat is gaan doen dan. :j

demienmagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:27

Ja ik denk dat balkjes lopen ook een goed idee is!

Succes ermee ! ;)

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:14

Maritje:Waarom denkt iedereen altijd dat het paard niet in orde is? veel dingen komen gewoon omdat mensen rijtechnisch niet voldoende kennis hebben. Natuurlijk kán het een fysiek probleem zijn maar ook die hebben meestal als oorzaak: de ruiter.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:19

ElCamino schreef:
Maritje:Waarom denkt iedereen altijd dat het paard niet in orde is? veel dingen komen gewoon omdat mensen rijtechnisch niet voldoende kennis hebben. Natuurlijk kán het een fysiek probleem zijn maar ook die hebben meestal als oorzaak: de ruiter.

Zonder de situatie van Maritje te kennen vraag ik me af waarom jij dat denkt. Ik geloof best dat er veel fysieke problemen bij het paard door slechte ruiters veroorzaakt worden. Maar volgens mij kan het evengoed een paard met fysieke problemen zijn.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:26

Je paard loopt te sloffen, en is dus niet voorwaarts genoeg. De passen moeten ruimer en actiever worden (wat niet betekend dat je ook harder moet gaan). Ga veel overgangen rijden, en probeer in je hoofd met je zitbeenbotjes de achterbenen van je paard "mee te trekken" zonder dat je in je zadel gaat zitten schuiven natuurlijk. Je legt je focus dus meer op de achterkant van je paard. Een zweepje waarmee je heel zachtjes tikt op de kont op het moment dat je paard het achterbeen optilt kan ook helpen om je paard bewust te maken dat de achterbenen ook mee doen.

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:08

TS ik ben op het moment met precies het zelfde bezig!
Pony die ik verzorg sloft ook en 'zwabbert' soms ook met haar achterbenen. Wat ik doe is vaak grondwerk vooraf te doen op deze manier kan ik goed zien hoe ze haar achterhand gebruikt.
Ik heb op mijn manege wat klassieke dressuur oefeningen geleerd die je gemakkelijk aan de hand kan doen, daarnaast oefen ik met balken lopen (ook balken op het 1e gaatje van de staander en er in stap overheen, zo moeten ze hun been nog wat hoger optillen).
Ik rijd verder vooral veel buiten en oefen daar (waar het kan) om heuveltjes op en af te rijden.

Ben er nog niet zo lang mee bezig omdat ik de pony ook nog niet erg lang verzorg, maar ik zie al wel wat vooruit gang tijdens het grondwerk. Met rijden moet er nog heel veel gebeuren en snapt ze het soms nog niet goed wat ik bedoel.

Ik zou je willen aanraden eens te snuffelen op klassieke dressuur sites :) denk dat je daar een hoop extra info zal vinden wat je misschien kan gebruiken tijdens je training.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:39

Er zijn zoveeeeel tinkers die dit doen! Ik wil het niet op het ras gooien. Ik denk eerder dat het is omdat het ras veel recreatief gereden wordt en er van nature (vanuit de fokkerij) niets inzit dat hem zijn benen doet optillen.
Je paardje heeft nooit geleerd zijn voeten op te tillen en waarschijnlijk kan het hem.haar ook niet veel boeien. Balkjes en cavaletti`s lopen is mijn tip. OM de voorwaarste drang van je paard om te zetten in opwaartste beweging (dus de achterhand eronder en van de voorhand af) heb je rijtechnische hulp nodig. Ik sluit me bij vivi aan en wijs naar de klassieke dressuur voor een gedegen basis.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:46

ElCamino schreef:

daar heb je gelijk in,maar een paard wat struikelt zo erg dat hij bijna valt dan denk ik toch aan iets anders.

TS heeft hij altijd gesloft met zijn achterbenen?Of is het sinds kort.
Bij beginnende spat sloffen ze ook...(ik zeg niet dat dit het is.)

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:56

Dus ook in het bos aan het werk zetten om de achterhand te gaan gebruiken, overgangen rijden en vanuit achter naar voren.

Leidenaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:47

Als je er plek voor hebt tijdens de buitenrit ook wat wijken erbij pakken. Zo herinner je hem er even aan wat hij ook al weer met die benen moet doen.