Paard trekt zich eronder uit

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

OdiEtAmo

Paard trekt zich eronder uit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 06:57

:wave:

Toch maar even een topic, ik hoop op mensen met dezelfde ervaring. :)

Mijn merrie is nu 1,5 jaar onder het zadel (1,5 jaar geleden nog ggk).
Osteo is geweest (en komt weer), tandarts is geweest, zadelmaker is geweest...

Het probleem:
Eens in de zoveel tijd (eerder uitzondering dan regel), trekt mijn paard extreem weg over de buitenschouder. Zelfs op een volte van 20 meter.
Ze trekt er echt 'vandoor', ze heeft een ontsnappingsroute gevonden, en op sommige momenten zit ik er zo voor joker op, dat ik haar om moet trekken zodat terug komt naar stap.
Ze doet het dit momenteel in de rechtergalop. Ze heeft het ook een tijdje links gedaan en heel aan het begin ook wel in draf.
Dit is nu echter helemaal weg.

Vreemde is, het is eerder uitzondering dan regel, en meestal kan ik de volgende dag zonder problemen een volte in de rechtergalop naar 15 meter sluiten.

Ik heb 3 instructeurs (2 dressuur en 1 voor 'huppeltjes'-springles), 2 van hen hebben het nu zien gebeuren en zeggen beide hetzelfde.
Ze weet dat ze me bij zulk gedrag buitenspel zet. Van beide moet ik ook op dezelfde manier doorrijden. Buitenbeen, binnenteugel van de hals, kijken waar je naar toe gaat. Lange lijnen in galop, maar op een gegeven moment moet je natuurlijk toch een bocht om.
Ze geven ook aan dat ik haar om mag trekken indien ik het idee krijg helemaal de controle te verliezen. Ik moet dan even stappen en weer opnieuw proberen.
Diezelfde dag gaat de linkergalop & de draf trouwens probleemloos.
De volgende dag, is ook de rechtergalop geen probleem meer.

Wat is dit?
Is dit een sporadisch controle van haar om te checken of de 'ontsnappingsroute' nog werkt?
Spierpijn? Iets medisch?

BosscheBol

Re: Paard trekt zich eronder uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:04

Kan het zo zijn dat jouw balans niet optimaal is. niet vervelend bedoeld hoor!

Ik heb les bij stal John Swaab en daar heb ik geleerd dat paard wegvallen over de schouder, op het moment dat een ruiter niet recht op zijn paard zit. heb er nu paar keer les in gehad en voel het verschil. Zie tevens bij andere ruiters die daar zitlessen hebben, dit zelfde probleem voorkomen. Vanaf de kant kan ik goed zien dat de ruiters niet recht op hun paard zitten en paard valt uit galop/draf of valt over de schouder weg

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 07:09

Dat zou natuurlijk wel het sporadische karakter kunnen verklaren. Dat is op sommige momenten niet recht zit. Vaak blijft ze wel de hele les zo door gaan als ze eenmaal begonnen is. Maar dat kan natuurlijk een cirkel zijn, zij reageerd op mijn zit, ik reageer weer op haar door misschien nog schever te gaan zitten.

Ik hou dit in mn achterhoofd & zal lesgeefmensjes vragen er extra streng op te letten!

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:16

Ik heb gisteren les gehad en dat paard werd er ook heel handig in om het te "misbruiken". Handig als je instructeur dit kan zien.

Voor mij was het echt een eye opener en zie het probleem bij meer mensen. Vergeet niet dat recht op je paard, soms gevoel geeft alsof je scheef in zadel zit.

Succes

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:24

Misschien is dit voor je paard een uitweg geworden als het even lastig wordt.

Ik zou op dat moment denk ik contrastelling pakken waardoor je de schouder al beter onder je krijgt en bij een echte uitbreekactie eens een voltetje naar links gaan draaien. Is in de galop ff lastig, maar zo doorbreek je misschien het gedrag beter dan door rechtsom te willen blijven gaan.
Door niet te reageren zoals gebruikelijk kan je soms door deze dingen heen komen, we verzanden al snel in gewoontes.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 12:03

Bij een uitbreek actie krijg ik haar inderdaad niet altijd meer naar rechts, dus draai dan soms ook naar links.
Probeer haar dan altijd zo snel mogelijk terug naar stap te krijgen (draai haar dus een kleine volte op door binnenhand extra naar binnen te houden en tegelijkertijd een aantal snelle ophoudingen achter elkaar) zodat ze gewoon stopt met 'rennen'.
Ik zal eens proberen haar naar links weg te sturen maar dan gewoon door te gaan in galop. Dan maar even contra.

Contrastelling heb ik laatst met instructrice al eens geprobeerd maar verschil was niet heel groot. Ze kon nog steeds onder me uit.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:27

Is een rijtechnisch probleem, dus het probleem ligt bij jou, ga aan de gang met rechtrichten en zorg dat je paard je kan dragen zowel links als recht om een juiste stelling en buiging kan aannemen, een paard breekt niet zomaar weg aan een kant, vaak heeft het met stijfheid/scheefheid te maken.
Dus miss een wat gaan gymmen en kijken of het dier er zo soepeler van gaat worden en jou zonder problemen kan dragen zonder er weg voor hoeven te rennen.

En miss eens geen 3 instructeurs nemen maar een goeie die jou wel kan helpen op een ook fijne en eerlijke manier voor je paard.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 15:47

Door die laatste zin lijk je te suggereren dat ik niet goed les heb en dat het paard, mede door de lessen van instructeurs, niet fijn en eerlijk gereden wordt?

Mijn instructeurs kijken juist heel erg naar eerlijk rijden. Consequent maar wanneer het goed gaat ook loslaten en belonen. Op 2 teugels, tussen handen en benen.

Paard doet het, zoals ik aangaf, op uitzondering. Soms opeens, lijkt uit het niets te komen.
Waarom breekt mijn paard maandag wel uit, en kan ik haar dinsdag opeens helemaal sluiten naar 15 meter?
Is ze dan opeens niet meer scheef?

Begrijp me niet verkeerd, ik probeer te begrijpen waarom haar uitspattingen zo variabel zijn.
Maar het scheef zijn lijkt mij niet 1x in de maand voor te komen, om daarna weer een maand te verdwijnen...

En het probleem zal inderdaad ergens bij mij liggen, misschien mijn zit, dat ik sommige dagen wat naar een bepaalde kant hang en dat ze daar erg heftig op reageerd.
Of dat ze toch gebruik maakt van een ontdekte ontsnappingsroute en die soms even 'checkt'. :Y)

Als mijn paard langere tijd, consequent een probleem zou hebben met een bepaalde kant galop had ik de oorzaak allang idd bij het rechtrichten gezocht, dit is alleen niet het geval.

Wie heeft hier eerder mee te maken gehad en wat is er aan gedaan?
Is het een kwestie van sterker worden en doortrainen?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 16:11

Ik krijg net te horen...
Dat door je eigen menstruatie (vaak de eerste dag) je soms onbewust heel scheef kan gaan zitten. Dit verklaard wel het variabele. Dat ze erg op mijn zit reageerd. Iemand hier eerder van gehoord?