Toch maar even een topic, ik hoop op mensen met dezelfde ervaring.

Mijn merrie is nu 1,5 jaar onder het zadel (1,5 jaar geleden nog ggk).
Osteo is geweest (en komt weer), tandarts is geweest, zadelmaker is geweest...
Het probleem:
Eens in de zoveel tijd (eerder uitzondering dan regel), trekt mijn paard extreem weg over de buitenschouder. Zelfs op een volte van 20 meter.
Ze trekt er echt 'vandoor', ze heeft een ontsnappingsroute gevonden, en op sommige momenten zit ik er zo voor joker op, dat ik haar om moet trekken zodat terug komt naar stap.
Ze doet het dit momenteel in de rechtergalop. Ze heeft het ook een tijdje links gedaan en heel aan het begin ook wel in draf.
Dit is nu echter helemaal weg.
Vreemde is, het is eerder uitzondering dan regel, en meestal kan ik de volgende dag zonder problemen een volte in de rechtergalop naar 15 meter sluiten.
Ik heb 3 instructeurs (2 dressuur en 1 voor 'huppeltjes'-springles), 2 van hen hebben het nu zien gebeuren en zeggen beide hetzelfde.
Ze weet dat ze me bij zulk gedrag buitenspel zet. Van beide moet ik ook op dezelfde manier doorrijden. Buitenbeen, binnenteugel van de hals, kijken waar je naar toe gaat. Lange lijnen in galop, maar op een gegeven moment moet je natuurlijk toch een bocht om.
Ze geven ook aan dat ik haar om mag trekken indien ik het idee krijg helemaal de controle te verliezen. Ik moet dan even stappen en weer opnieuw proberen.
Diezelfde dag gaat de linkergalop & de draf trouwens probleemloos.
De volgende dag, is ook de rechtergalop geen probleem meer.
Wat is dit?
Is dit een sporadisch controle van haar om te checken of de 'ontsnappingsroute' nog werkt?
Spierpijn? Iets medisch?