Sterke fries

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Friso_lover

Sterke fries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:19

Ik heb dus een fries, van 10 jaar ondertussen. Ik heb hem beleerd toen hij 6 was.
Sinds een tijdje hebben we beschikking tot een grote bak, en hier rijd ik dus ook met veel plezier in.
Alleen heb ik altijd al een klein probleempje gehad, dat ondertussen al een heel groot probleem is.
Friso (zo heet hij dus) is links heel sterk. In het begin wist ik dit wel, maar het was nooit zo dat hij aan mijn arm zat te trekken ofzo. Maar vandaag heb ik hem weer gereden en nu deed mijn arm zelfs pijn. Ik heb vanalles geprobeerd, voltes, overgangen en alle vreemde figuren die je maar kunt bedenken.
Btw; de voltes waren ook geen pleziertje op de linkerkant. Hij wilde gewoon niet van de hoefslag af, ik moest hem er letterlijk af trekken, ik was zelfs bang dat ik zijn nek dubbel zou vouwen.

Rechts is hij heel soepel en heb ook helemaal geen problemen aan die kant, het is echt links.

Nu zat ik te denken aan een hulpteugel en geloof me, dit doe ik niet met veel plezier. Ik heb een hekel aan hulpteugels wanneer het niet hoeft, maar ik wil gewoon niet elke keer rijden terwijl hij zo vreselijk zit te trekken en mijn arm pijn doet.
Ik zat stiekem te hopen dat jullie me andere tips konden geven voordat ik meteen op een hulpteugel overstap.

En ja, ik heb wel les, maar heb niet het idee of helpt dat echt.

midgie

Re: Sterke fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:24

Ik zou zeker geen hulp teugel gaan gebruiken maar meer aan het werk gaan met rechtrichten/gymmen zodat de fries ook soepel kan bewegen op links, het probleem licht bij jouzelf,jij zal les moeten nemen zodat je het paard soepel kan krijgen in je training.
Is het zadel nog wel goed passend?
Is het gebit na gekeken?
Heb je de rug wel eens na laten kijken ?
Een paard word pas sterk als de ruiter dat ook is, maar ook door pijn en/of scheef in het lijf is,

JPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 01:09

Je paard is scheef en het lijkt erger te worden.
Een hulpteugel helpt het probleem niet te verhelpen en trekken ook niet.
Ik zou eerst uitsluiten dat het paard fysieke ongemakken heeft om vervolgens het rechtrichten als een vanzelfsprekend onderdeel van je training te maken. Rechtrichten an sich is vrij lastige materie want er komt best veel bij kijken.. maar goede instructie kan je hier echt wel verder helpen en zal er prioriteit aan geven. Probeer zodra je weer gaat rijden in elk geval maar alvast om gelijke 'druk' op twee teugels te houden, ook al loopt het paard dan scheef en probeer ook alvast om heel goed op te letten dat je zelf recht zit. Al vanaf dit punt heb je iemand nodig die vanaf de grond meekijkt en je zodoende ook stapsgewijs verder helpt met je houding, met je beenligging, de beenhulpen, zithulpen, het 'loslaten', het rijden van de juiste oefeningen op een correcte manier en ga zo maar even door.. Het is jammer om te lezen dat je instructeur je geen tips kan geven. Om die reden zou ik eens goed overleggen en desnoods verder kijken voor een ander, want het rechtrichten behoort naar mijn idee een standaard onderdeel van de algehele training te zijn. Ik denk dat je dit zonder hulp en met enkel online informatie niet opgelost krijgt en zeker niet op de lange termijn..
Fysieke ongemakken of pijn wel eerst uitsluiten voordat je samen verder gaat, zie de tips van Midgie!

LucianoS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:21

wat hierboven al aan gegeven word ;) -- en niet vasthouden of gaan terug trekken ! heeft geen enkele zin -- pakt ie links vast loslaten zelf dan heeft ie niets om vast te pakken het moet geen ruk en pluk trek spel worden

wat zegt je instructeur(trice ) ervan ?? en hoe lang heb je les ?
zoiets is niet binnen een paar weken opgelost hoor haha

Yltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:32

Ik heb zelf ook een friese merrie nu van 9 jaar oud. Ik had ook altijd het idee dat ze op links vasthield en niks wou of deed.
Zelf ben ik toen compleet overgegaan op het focussen op het soepel verlopen van mijn overgangen hierbij simpelweg alleen de ontspanning erbij houdend. Zodat ze actief werd van achter naar voren, ik heb er een dagtaak aan om te controleren dat ik mijn handen stilhoud omdat ik anders enorm de neiging heb te gaan trekken aan mijn linkerhand.

Nu ben ik hier al een poosje mee bezig en nu loopt ze lekker ontspannen, kan ik van links naar rechts terug naar links en weer naar rechts voltes draaien, zonder dat ze vasthoud. Ik zou zeggen probeer je eerst op iets anders te focussen, veel naar buiten stellen en weer naar binnen ook op de volte. Je paard actief te rijden van achter naar voren en je handen stilhouden, heeeeel lichtjes spelen alsof je iets breekbaars in je handen hebt!

Ik hoop dat je er iets aan hebt !

lovevalser

Re: Sterke fries

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 13:46

ik heb ook een fries met ongeveer het zelfde probleem alleen dan rechts ik
bij mij is hij rechts erg stram maar ik laat haar nu veel rechtsom longeren en veel bochten rijden totdat hij soepel word

dus mischien kun je ook proberen?
gewoon voor het rijden ff longeren en zijn nek en rug soepel krijgen

en anders mischien een keer zijn nek maseren?