Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Eigenlijk doe ik dat kletsen tegen m'n paard altijd al, in elk geval met rijden (als hij een schrikbui heeft en in elke hoek bakkabouters ziet ga ik altijd een liedje zingen
)
Zorg wel dat het veilig blijft voor jullie beiden: inderdaad even de meeste energie eraf voor je opstapt
Als ik alleen rijd in de bak is m'n merrie echt een opdonder, loperig en niet willen luisteren, steeds naar de poort proberen rennen enz. Als er iemand anders bij is is ze meestal veel braver, ontspant sneller en is gewoon veel aangenamer om te rijden.. 
met inderdaad even grazen en dan steeds langer. Dit ging goed, later zelfs stukjes draven, wel alleen de heenweg. In het begin was dit het punt om te ontploffen, dus ging ik gewoon weer stappen, dan bleef hij rustig. In de bak daar alleen ging redelijk, wel iets alerter en wat onrustig en rennerig, maar niet zo heftig als nu...Dus hoop echt dat hij gewoon moet wennen aan de nieuwe stal.
Vandaag ander 'plan van aanpak', ik had namelijk het idee dat Flavio het niet zo zeer erg vindt om alleen met mij te zijn, maar wel om alleen met mij te moeten werken! Dus vandaag hem alleen uit stal gehaald en inderdaad, hij blokkeerde meteen, toch doorgezet. Niet naar de paddock/bak gegaan, maar het pad op
Dit vond hij wel leuk. Alleen buiten lopen is dus geen probleem. Daarna eventjes naar de paddock, ook even een hapje gras laten eten, nog geen 10 minuutjes laten 'werken', aan het halster gerold en daarna weer een hapje gras. Ik denk dus dat ik het op deze manier mooi kan uitbouwen, als dat ene hapje gras het 'm doet, dat hij dan de link legt 'leuk', mag hij van mij dat hapje gras 
Ook met het los in de bak werken merkte ik vandaag dat hij echt steun zoekt bij mij, vind ik een teken van vertrouwen. Als ik hem vanaf me af stuur en zijn rondje laat stappen/draven/galopperen wil hij het liefst naar de uitgang, als ik zeg 'kom maar' loopt hij naar me toe en volgt me overal, nog beter dan anders!