Alleen in de bak...dat lukt niet.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flavlip

Alleen in de bak...dat lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:10

Even korte info vooraf : Flavio is 10jaar, kruising Arabier/Welsh/KWPN, ik heb hem zelf ingereden en we doen vanalles : dressuur, balkjes, af en toe springen en buitenrijden.

Het probleem : Flavio doet dit allemaal super, op 1 voorwaarde er MOET een ander paard in de buurt zijn. En in de buurt betekend echt in dezelfde bak of eventueel ernaast.

Nu was dit nooit zo een probleem, omdat ik eigenlijk altijd samen met mijn zus naar onze paarden ga en we ze vaak samen doen en samen rijden, maar...nu heeft haar paard een wond aan haar been en mag voorlopig niet in de paddock/bak. Nu is het dus drama met Flavio.

Hinniken, heen en weer rennen, bokken, totaal niet op mij letten...Het maakt ook niet uit wat ik met hem doe, rijden, losgooien, longeren...Rijden doe ik dan ook pas nadat ik hem even 5-10 minuten zelf heb laten rennen en als hij iets gekalmeerd is stap ik op. Het duurt dan ook echt bijna een half uur voor ik het rijden kan noemen, dan wordt hij moe en legt zich er een beetje bij neer, let iets meer op mij en laat zich sturen, neemt wat stelling en ontspant stukjes. Wel blijft hij erg sterk in de hand, dus ik moet goed de buitenteugel erbij houden, anders blijft hij naar de uitgang rennen.

Ik probeer hem al goed bezig te houden, af te leiden, veel voltes, overgangen enz. In het begin ben ik vooral bezig met het tempo. Normaal is hij niet 1 van de snelste, maar als hij alleen is...dan is Flavio erg renniger, of positiever gezegd : lekker voorwaarts. De rem zit er dan even niet op en het stuur ben ik ook kwijt. Hij is echt heel onrustig.

Ook probeer ik de bak 'leuk' te houden, dus er niet alleen heen te gaan om te werken, na het werken expres daar een appeltje geven en niet op stal en na het afspuiten nog een keertje terug om lekker te rollen...Met een ander paard erbij doet hij dit heel relaxed, alleen is het snel snel, maar hij doet het wel.

Heeft er iemand tips voor mij? Ook als ik wel weer samen met mijn zus kan rijden wil ik dit toch doorzetten, omdat ik niet afhankelijk wil zijn van een ander paard en vind dat Flavio dat ene half uurtje echt wel even alleen (met mij) kan zijn. Wel wil ik natuurlijk graag dat hij dit ook leuk gaat vinden...

Het is ook nog eens zo dat we net verhuist zijn naar een nieuwe stal, dus dat werkt ook niet mee. Bij de andere stal ging het ook niet geweldig, maar wel iets beter.

Ik hoop dat iemand tips voor mij heeft waar ik mee aan de slag kan!!

annie88

Re: Alleen in de bak...dat lukt niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:16

Ik den dat je al goed bezig bent om hem vertrouwen te geven. Je kan ook nog tegen hem praten. Wat jullie gaan doen enz. Dus als je op stal bent al vertellen wat je gaat doen. Je moet erin geloven maar bij mij werkt het super. Ik had exact dezelfde problemen.
Je moet zorgen dat hij zijn vriendje niet hoeft te missen omdat hij van jou al alle aandacht en vertrouwen krijgt.
Ik zou veel tegen hem praten ook uitleggen dat zijn vriendje er niet is, maar dat jij er bent. Klinkt welicht zeverig, maar succes!

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:51

Dankjewel voor de tip :) Eigenlijk doe ik dat kletsen tegen m'n paard altijd al, in elk geval met rijden (als hij een schrikbui heeft en in elke hoek bakkabouters ziet ga ik altijd een liedje zingen ;) )
Alleen als hij dus zo doet vergeet ik dat soms even...ben ik zo druk en geconcentreerd aan het rijden, dan is het meer van ' he, hou op, niet doen...' en als het dan weer lekker gaat dan beloon ik hem wel met m'n stem, maar is wel goed om het tussendoor ook te doen!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:53

Ik vind dat je het al erg goed aanpakt en het enige advies wat ik kan geven: volhouden. Hij leert uiteindelijk wel dat het niet zo erg is om gescheiden te zijn van andere paardjes en dat hij altijd weer terug mag, na het werk. Waarschijnlijk is hij dit gewoon niet gewend, en als je blijft volhouden dat komt dat wel in orde :) Zorg wel dat het veilig blijft voor jullie beiden: inderdaad even de meeste energie eraf voor je opstapt :)

Jos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 11:30

Ook ik kan je alleen maar het advies geven dat je echt moet volhouden. Hij moet leren dat het niet erg is om alleen te zijn en dat hij altijd weer terug mag als hij zijn werk gedaan heeft. Veel met hem alleen bezig zijn maar dan beginnen met niet te lange tijden. én hem alleen terug brengen als hijzelf rustig is.

Het van tevoren even uit laten razen heeft wel een keerzijde.
Je hebt dan al zoveel paniek en spanning in hem gekregen dat ook negatief kan werken.
Hij moet eigenlijk rustig blijven vanaf stal, naar de bak, tijdens het werken en weer terug.
Is makkelijk gezegd dat weet ik wel, maar er zijn wel manieren voor hoor.

succes verder.

Juelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 12:29

Wat vreemd... Mij lukt het echt niet om met mijn paard alleen te gaan wandelen.
Ze durft niet eens de oprit af, terwijl ze met de weg naar de buitenpiste geen problemen heeft.
Ook ik heb al vanalles geprobeerd, wanneer er mensen mee fietsen lukt het even.
Wanneer er iemand naast stapt likt het weer niet.
Een klein stukje en elke keer wat verder met tussenstops op de berm zodat ze wat kan grazen lukt ook niet.
Wel goed dat je zoveel geduld hebt !

Benazir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:13

Ik heb ongeveer hetzelfde probleem hier :) Als ik alleen rijd in de bak is m'n merrie echt een opdonder, loperig en niet willen luisteren, steeds naar de poort proberen rennen enz. Als er iemand anders bij is is ze meestal veel braver, ontspant sneller en is gewoon veel aangenamer om te rijden..

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 14:06

@ Kiichi Flavio is het inderdaad niet gewend...Ik ga het inderdaad wel proberen vol te houden :)

@ Jos_M Ik stop inderdaad ook pas als het goed gaat, dan rij ik nog even 5-10minuutjes door en dan is het klaar. Voor Flavio werkt dat uitrazen wel, anders doet hij dit als ik erop zit...Hoe zou ik hem rustig kunnen houden vanaf stal, naar de bak, tijdens het werken en weer terug? Zodra Flavio merkt dat hij alleen is begint de onrust...

@ Juelz Het rare is dat ik bij de oude stal juist aan het oefenen was met alleen buiten wandelen en zelfs dit ging steeds beter :) met inderdaad even grazen en dan steeds langer. Dit ging goed, later zelfs stukjes draven, wel alleen de heenweg. In het begin was dit het punt om te ontploffen, dus ging ik gewoon weer stappen, dan bleef hij rustig. In de bak daar alleen ging redelijk, wel iets alerter en wat onrustig en rennerig, maar niet zo heftig als nu...Dus hoop echt dat hij gewoon moet wennen aan de nieuwe stal.

@ xJuce Fijn te horen dat ik niet de enige ben met dit probleem ;)

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 23:08

Je zegt zelf : af en toe heel rennerig, geen rem meer, geen stuur meer, zijn aandacht is niet bij jou, .....
tjaaaa wat wil je nou, wees gewoon meer leider, vertrouwen geven heeft geen zin als het paard je niet als leider ziet.
Dus eerste en allerbelangrijkste is, wees altijd en overal de leider, en vraag ook zijn aandacht, is die even weg maak het dan net even iets moeilijker, is de aandacht er weer maak het makkelijker, maak de goede dingen leuk, de foute dingen daar ga je net iets meer aktie vragen "wendingen, voorhand verzetten, achterhand verzetten, ...."
Een heel bekende trainer zei ooit "it's all in the neck" en idd ook bij jouw paard is dat al zeker het eerste punt waar het misloopt, je paard ontspant niet in kaak-nek en hals, dit zet zich dan door heel zijn lichaam verder en je kan dus niks meer vragen.
Het paard moet leren nageven , je hand volgen, reageren op de buitenteugel, en goed aan het been zijn.
Genoeg oefenstof voor een half jaartje training dus.

ZinaFalcotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:03

Ik heb precies het zelfde gehad, rennen, proberen te 'bokken', en het enige wat is je kan vertellen is; blijven oefenen! Eerst kon ik mijn paard zijn hoeven nieteens uitkrabben, als hij even allen stond. Ook alleen buiten rijden was helemaal niet te doen, maar heb volgehouden, en ben rustig begonnen; eerst alleen losgooien in de bak. daarna longeren alleen in de bak, en daarna longeren en even rijden. en zo steeds verder, nu pak ik hem zonder problemen, en rijd zo met hem weg! en ik ben pas 12.. :o

heel veel succes ermee! :j

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 20:47

@ ZinaFalcotje Ik blijf het zeker oefenen :) Vandaag ander 'plan van aanpak', ik had namelijk het idee dat Flavio het niet zo zeer erg vindt om alleen met mij te zijn, maar wel om alleen met mij te moeten werken! Dus vandaag hem alleen uit stal gehaald en inderdaad, hij blokkeerde meteen, toch doorgezet. Niet naar de paddock/bak gegaan, maar het pad op :) Dit vond hij wel leuk. Alleen buiten lopen is dus geen probleem. Daarna eventjes naar de paddock, ook even een hapje gras laten eten, nog geen 10 minuutjes laten 'werken', aan het halster gerold en daarna weer een hapje gras. Ik denk dus dat ik het op deze manier mooi kan uitbouwen, als dat ene hapje gras het 'm doet, dat hij dan de link legt 'leuk', mag hij van mij dat hapje gras ;)

@ Aeolusnr1 De leider ben ik zeker wel en hij luistert ook, vraag alleen niet hoe...Vertrouwen in mij heeft hij ook, alleen omdat het een nieuwe stal is zoekt hij steun bij zijn vriendje (die ook mee is verhuist). Zij hangt nu ook erg aan hem, wat natuurlijk ook niet meewerkt (is hij net even ontspannen gaat zij hinniken, waar hij dan weer op reageert..)
Ik zie ook niet in hoe ik het moeilijker voor hem kan maken als hij op de simpelste dingen al niet reageert...Op het moment dat hij rennerig en (nog) niet aan het been is kan ik onmogelijk voorhand/achterhand verzetten. Waar ik dan mee bezig ben is zijn aandacht er weer bij krijgen, maar dan door een simpele volte of overgang. Juist als zijn aandacht er wel is kan ik moeilijkere dingen vragen...Flavio heeft helaas al een kort concentratievermogen, wat op zulke momenten nog korter is. Ik wil graag rustig zijn met mijn hand en mijn been, maar als hij alleen is werkt op dit moment alleen even hem flink 'doorpakken' en ik zou willen dat dit niet nodig is, daar werk ik aan. Hij kan heel goed nageven, mijn hand volgen en aan mijn been zijn, alleen wil ik dat op een andere manier bereiken (met ontspanning, zoals wanneer er wel een ander paard bij is). Zoals hierboven gezegd, ik pak het nu even anders aan en daaraan toegevoegd : als ik hem al niet aankan op de grond, dan al helemaal niet als ik erop zit, dus weer even terug naar de basis, aan de hand in zijn eentje (dat gaat goed!! Dan zoekt hij steun bij mij, volgt me enz..) dan 'los' in de bak werken (dat ging vandaag beter) en dan weer erop, steeds een beetje langer. Ik ken m'n paard en ik kan hem er 'doorheen' rijden, maar weet ook dat als hij eenmaal in deze staat is (van onrust, hinniken, rennen) ik hem er moeilijk uitkrijg, dus op deze manier : liever voorkomen :) Ook met het los in de bak werken merkte ik vandaag dat hij echt steun zoekt bij mij, vind ik een teken van vertrouwen. Als ik hem vanaf me af stuur en zijn rondje laat stappen/draven/galopperen wil hij het liefst naar de uitgang, als ik zeg 'kom maar' loopt hij naar me toe en volgt me overal, nog beter dan anders!

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:15

Hoi vlaflip,

Ik denk dat je al heel goed bezig bent. Een verhuizing is niet niks voor een paard hoor! Het is een prooidier, en alles wat nieuw of anders is dan daarvoor, daar kan een leeuw achter zitten! Dus je hebt echt je kudde nodig om alle leeuwen in de gaten te houden.

Hihi ik heb een paard zelfs al als de dood zien zijn voor een vlekje op de spiegel wat hij zelf had gemaakt door er tegen aan te schuren. "Aaaah! Hoe komt dat vlekje daar, dat was er net nog niehiet!!" _O-

Dus gewoon lekker opbouwen, eerst maar eens ontspanning en vertrouwen (dus niet de hele tijd naar de uitgang kijken) voor je er op stapt. Of stap er eens op om naar een lekker stukje gras te rijden! "Zo paard, 10 stappen was wel weer hard werken, pak maar even een snack"

Wordt vanzelf weer beter als hij wat meer gewend is.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:24

Mijn paard heeft ook een hele tijd er niet tegen gekunt om alleen in de bak te zijn.
Alleen maar hinniken en rennen, maar dat is nu gelukkig over.
Wat wij hebben gedaan, is haar gewoon elke dag even alleen in de bak losgooien.
De eerst dag heeft ze echt als een gek rondgerend, tot ze zichzelf helemaal in het zweet had gewerkt.
De tweede dag was ze al wat rustiger en zo ging het elke dag een stukje beter.
Wat wel belangrijk is, is dat je haar nadertijd altijd weer terug brengt naar haar 'vriendjes' op stal of in de wei.
Zo leert ze, dat jij haar toch altijd weer terugbrengt naar de rest van de paarden.