Neus eruit rijden. Tips gevraagd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Irene2510

Neus eruit rijden. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 15:19

Hallo allemaal,

Ik wilde eens vragen of jullie misschien tips hebben om je paard "te leren" meer zijn neus eruit te rijden.
Mijn paard is heel snel geneigd om opgekropt te gaan lopen, dit komt deels door zijn bouw en deels door spanning.
Het is nogal een heethoofd die zich snel op gaat kroppen en veel knieactie krijgt als iets te moeilijk wordt, of als hij zijn zin niet krijgt.
Ik snap het idee ervan maar hoop dat jullie nog goede tips hebben, of misschien dat jullie kunnen verwijzen naar bijv. een goed boek of artikel hierover.
Alvast bedankt!

Killed

Re: Neus eruit rijden. Tips gevraagd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:54

rijden vanuit de ontspanning :)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:59

veel overgangen rijden , en veel figuren rijden , zonder hem te veel tegen houden , liever iets te snel qua tempo dan dat je hem te veel tegen houd, als het tempo minderd van je paard iets meer begrenzen.
ik zou er ook niet voor kiezen om te galloperen , komt later wel weer.

Irene2510

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 21:13

Haha, ja ontspanning...ik weet het.
En inderdaad fuego3, daar richt ik me ook erg op, en ik moet zeggen dat dat ook zeker helpt!
Maar waarom kies jij er voor om niet te galloperen?
Galop kan je paard soms ook weer wat makkelijker te rijden maken, toch?

loveRoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 19:42

Wat je kan doen is als je paard zo achter de LL gaat lopen, je handen overdreven naar voren brengen en been geven. Dan ben je de aanleuning wel is waar kwijt maar zo leer je je paard wel wat de bedoeling is. En dan is je paard als het goed is gelijk voorwaarts dus kan je netjes door gaan met vwnw rijden! Succes!

ineminne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:54

Inderdaad, laat hem even goed doorlopen met z'n neusje over de grond. Als dit goed lukt gewoon langzaam aan terug je teugels opnemen, niet te veel druk en als je paardje er weer achter de loodlijn kruipt gewoon weer even vwnw ! Veel succes

Juelz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:19

Je paard leren ontspannen en z'n rugspieren soepeler maken door oefeningen zoals hier boven al is gezegd ( overgangen, figuren rijden met veel wendingen zoals slangenvoltes ed.) Leer 'm ook z'n hals te strekken, dit hielp erg veel bij mijn paardje. Nu loopt ze bijna met haar neus tot aan de grond als ik losrijd en is ze veel soepeler :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 13:22

Wanneer een paard achter de LL loopt is het belangrijk om te zorgen dat hij zijn rugspieren meer aanspant. Begin eerst met het paard meer horizontaal over de rug te rijden. Dus zorgen dat hij zijn hals laat zakken ipv alleen inknikt. Als het ware je paard constant laten halsstrekken. Probeer dit in zowel de stap, draf als galop uit te voeren. Dit zal een begin zijn van het uitleggen van zijn hals.

frankaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 17:17

Vaak helpt het om, juist bij een snel paard, veel been te geven om hem/haar bezig en aan het werk te houden, zonder dat ze zomaar in het wilde weg iets gaan doen (vervelend worden).
Daarbij komt dat als je veel been geeft, maar met je zit het tempo terug rijd, zodat je je paard wel onder controle houdt, je haar neus er uit kunt rijden.
Ik hoop dat dit werkt en dat je er wat aan hebt :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 22:39

Vaak gaan paarden juist als je ze voorwaards rijdt meer achter de LL lopen. Ze nemen het bit namelijk niet aan.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 08:32

Ik zou het in grondwerk gaan oplossen. Blijkbaar lukt het je paard nog niet om volledig te ontspannen onder de ruiter. Zonder ruiter kun je vanuit de basis je paard leren lopen en eraan herinneren dat hij zijn neus kan strekken. Geen touwtjes geen bit, gewoon een lijn en een (touw)halster. Veel overgangen van langzame draf naar midden of uitgestrekte. En veel betekend niet kort achterelkaar, wacht tot je paard ontspant en zijn hals, rug en bekken loslaat.

Niekje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-11 21:25

Met mijn pony heb ik dat ook! Kruipt snel achter de LL en gaat het liefst de hele tijd in der eigen houding lopen. Wat ik juist moet doen met de les is op de volte rijden (dan kan je ook niet superhard als over de hoefslag) en dan (in draf) wat been geven en vlak daarna je handen wat overdreven naar voren. Zodat je je paardje eigenlijk 'uitschuift'. Gewoon een paar keer achter elkaar proberen, zodra je zelf dat gevoel hebt, moet het daarna een beetje vanzelf gaan! Niet in 1x de teugels losgooien, maar gewoon wat naar voren schuiven. Bij mij helpt het iig wel! :D

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 11:41

Daisies schreef:
Vaak gaan paarden juist als je ze voorwaards rijdt meer achter de LL lopen. Ze nemen het bit namelijk niet aan.

dus moet je veel overgangen rijden en zorgen dat je een correcte aanleuning krijgt.

HanneZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 07:36

Veel tempowisselingen maken en zacht zijn in je hand

laurabosman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 11:59

paarden die achter de loodlijn kruipen zijn meestal traag van achter en lopen dus ook met de achterhand wat achter de massa of hebben een wat trager achterbeen.
wat je dus moet gaan proberen is de acherhand activeren. dit doormiddel van tempowisselingen. probeer daarbij je hand zacht op zijn plaats te houden en bij het naar voren rijden niet te veel je hand naar voren te doen op die manier kan je de energie die je er van achter instopt er aan de voorkant inhouden zodat je paard als het ware wat meer op moet stijgen. ;)

heel veel succes!!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-11 19:41

Abacab schreef:
Daisies schreef:

dus moet je veel overgangen rijden en zorgen dat je een correcte aanleuning krijgt.

Dat klopt zeker. Al moet ik zeggen dat niet elk paard het makkelijk vindt om een bit aan te nemen. Mijn paard heeft er nog steeds veel moeite mee.