tips voor handen stil..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

daphnijntje

tips voor handen stil..???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 16:50

ik heb ene probleempje ik kan opeens me handen neit meer stil houden.
heet eimand tips?

Robin09

Re: tips voor handen stil..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:13

Nou ik had dat vroeger ook toen werd tegen mij gezegt dat ik eerst onder steuning moet zoeken door ze ergens bv tegen de hals aan te houden en dan telkes meer aan een eigen plek te doen. Ik zelf vind dat niet zo goed maar het helpt wel (:

ponytjuh76

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:31

Hier heb ik ook last van, ik lees even mee. :)

PolleMaster

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 20:50

Ik help nu een jongetje uit het dorp. (lesgeven vind ik wat overdreven klinken ;p )
Hij rijdt nog niet zo lang en heeft een heel snel en werkwillig pony'tje.
Gevolg; een hele snelle draf + onrustige pony en hele hoge handen.
Nu heb ik de pony aan de longeerlijn genomen en hem niet de teugels maar een beugelriem om de nek laten vast houden.

Weet niet hoe jij verder rijdt, maar op die manier wordt je je heel bewust van je zit en kun je aan je balans werken zonder dat je handen daarin heel erg bewegen.

Want vaak is een onrustige handhouding een teken dat je je balans aan het zoeken bent. Ofwel geen onafhankelijke zit.
Wanneer jij kunt lichtrijden, doorzitten, tempowisselingen kunt maken etc. (terwijl je in balans blijft) zonder teugels ontwikkel je een onafhankelijke zit.
Waarschijnlijk kun je hierna je handen alweer een stuk rustiger houden.

Misschien zit jouw probleem heel ergens anders, maar misschien heb je er wel wat aan :D

wow, ik praat als een expert :') maar het is goed bedoeld =)

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:22

Je handen voor je gevoel wat (te) ver naar voren steken (en er dan heel goed opletten dat je ze stil houdt) wil ook nog wel eens helpen. Is geen permanente oplossing, maar het kan je misschien op weg helpen. Zoals hierboven gezegd is het ontwikkelen van een onafhankelijke zit (= moeilijk) de enige echte oplossing.. Succes.

Blazie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:49

Dat is bij mij ook een probleem, dus lees ook maar even mee!

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:51

je kan je teugels in brug nemen
ken je dat?
dan blijven je handen al zeker bij elkaar

Ollie23

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:54

Probeer je te concentreren of alle steun en veerpunten van je lichaam in orde zijn.
Enkels veren, voeten steun, knieën steun, dijen niet te veel aanpassen, ellebogen veren.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 16:55

PolleMaster schreef:
Want vaak is een onrustige handhouding een teken dat je je balans aan het zoeken bent. Ofwel geen onafhankelijke zit.
Wanneer jij kunt lichtrijden, doorzitten, tempowisselingen kunt maken etc. (terwijl je in balans blijft) zonder teugels ontwikkel je een onafhankelijke zit.

Misschien zit jouw probleem heel ergens anders, maar misschien heb je er wel wat aan :D

ik kan al lang al lichtrijden, doorzitten, tempowisselingen kunt maken etc.. ik rijd nu 4 jaar ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:06

daphnijntje schreef:
PolleMaster schreef:

ik kan al lang al lichtrijden, doorzitten, tempowisselingen kunt maken etc.. ik rijd nu 4 jaar ;)

Moeilijk lezen TS? Wat zij noemt kan iedereen, maar niet iedereen blijft in balans. De ene kan zijn handen
niet stil houden, de ander kan zijn hakken niet lang maken, de ene kan niet rechtop blijven zitten,
de andere kan niet met de pony mee"veren" Alle dingen, die aan je houding niet kloppen. (voeten te
ver naar achter, naar voren, schouders te hoog/laag etc. zorgen ervoor dat je GEEN onafhankelijke zit hebt.
Of je nu wel of niet kunt doorzitten.

Ik kan rechtop en stil zitten zonder zadel, met bungelende teugels.. en ik kan mijn paard dan zelfs
kaarsrecht
van hand laten veranderen wanneer IK dat wil op mn benen. Ik kan mijn paard zonder zadel netjes
nageeflijk rijden zonder steun te zoeken in de mond , teugels of op de hals en ik kan haar zelfs laten
halsstrekken.

Mijn zit is ook nog niet perfect.. maar ik zit (grotendeels) wel onafhankelijk. Ik rijd nu al bijna 13 jaar,
altijd priveles gehad, altijd eigen pony en paardjes gehad (nog steeds) en nog altijd BLIJFT het
oefenen, oefenen, oefenen! En dan heb ik met pony M gereden en met paard Z2 dus hoe lang je rijd
of wat voor niveau je hebt doet er niet toe.

4 jaar... dan ben je nog puppy in mijn ogen joh.. :P

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:27

Een stille ruiterhand heb je als je een geheel onafhankelijke zit hebt.
Klinkt makkelijk maar is het niet.
Positief vind ik het dat je hulp zoekt, maar denk dat je er goed aan doet om zitlessen te nemen. Tijdens zitlessen leer je je lijf onder controle te houden om zo een onafhankelijke zit te ontwikkelen.
Probeer vooral niet krampachtig je handen stil te houden. Maar juist denken dat je armen elastiek zijn. Wat je zeker kan doen is thuis oefenen: vraag iemand om teugels vast te houden en ligt te bewegen, jij houdt de andere kant vast en sluit je ogen, nu zo ontspannen dat jou arm wordt meegenomen door de ander en dat er een constante verbinding ontstaat. Je wilt namelijk ook als je rijdt dat je paard jou hand meeneemt in zijn beweging, pas als je dat kan volgen dan gaan leren om vanuit daar veerkrachtige druk op te kunnen bouwen en ook weer los te kunnen laten.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:50

Je schrijft dat je ze eerst wel stil kon houden, mij is weleens geleerd:
Wanneer je problemen gaan wisselen, is er vooruitgang.

Die vooruitgang is er omdat je steeds bij een ander probleem even stil staat om dat op te gaan lossen, dus van bewustwording, naar werken aan het probleem, opgelost probleem> VOLGENDE PROBLEEM..... En zo blijven we leren in het rijden.