Meer druk op 1 teugel.. hoe oplossen ?/bovenlijn ontspannen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maris

Meer druk op 1 teugel.. hoe oplossen ?/bovenlijn ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:05

Hoi,

Ik hoor en lees steeds verschillende dingen hierover, vandaar nu eens mijn vraag hoe jullie dat oplossen.
Mijn paard neemt meer contact aan op 1 teugel ( meestal rechts ). op zijn bolle kant dus. Ik los dat op door met rechts te drijven zodat zijn rechterachterbeen meer onderkomt. Voorwaarde is wel een ontspannen paard natuurlijk, en dat krijg ik niet altijd voor elkaar.
hebben jullie nog goede tips ?
Laatst bijgewerkt door Maris op 13-06-11 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Re: Meer druk op 1 teugel..... hoe oplossen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:09

Loslaten. Gewoon niet terug trekken. Je paard kan namelijk alleen maar meer druk aannemen, als jij dat ook doet. Houd op twee teugels even veel druk, ook als dat in het begin betekend dat je paard scheef gaat lopen.

Maar in totaal is dit een probleem in het recht richten. Probeer veel oefeningen te doen die om buiging en stelling vragen. Blijf daarbij erop letten dat je altijd op 2 teugels even veel druk hebt!

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:12

Ik heb dat met rijden inderdaad ook. Ze nodigt uit om op rechts meer druk te pakken en links niets. Nou ben ik heel erg op mijn gewicht aan het letten, binnenbeen lang houden en op die zitknobbel blijven zitten. Verder laat ik mijn rechter teugel juist regelmatig even helemaal los. Met mijn rechtbeen probeer ik haar op de linker teugel te krijgen. Verder schakel ik veel en rij veel slangenvoltes.

Op dit moment lukt het meestal wel om te eindigen met evenveel druk op twee teugels. Maar niet altijd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:13

Dank je wel voor je reactie. Rechtrichten ben ik al mee bezig.
maar hoe krijg ik hem meer ontspannen in de bovenlijn zodat mijn hulpen beter doorkomen en hij zijn achterhand meer kan gebruiken ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:15

Ik schakel heel veel en merk dat hij dan lekkerder in de aanleuning wordt. Wanneer ze vlug op je been zijn wordt in de meeste gevallen de aanleuning ook beter. Dus ik zou heel veel gaan schakelen en (schijn)overgangen rijden.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:23

jij bedoelt dus meer voorwaarts rijden en weer terug nemen ?
maar hoe zit het dan met de balans van je paard ? Als de balans niet goed is gaat een paard meer hangen op de teugels. Dan nog meer voorwaarts rijden werkt dan toch alleen maar averechts ( nog meer hangen op de teugels ) ?

Sorry dat ik nu vanalles door elkaar heen vraag hoor ! :o

Je begint toch in feite met een goede balans ( van jezelf en paard ) en een ontspannen bovenlijn. Pas als dat in orde is kan je toch meer voorwaarts gaan vragen ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:37

ik heb je een PB gestuurd :). Alleen harder rijden heeft zeker geen zin, terug rijden op je zit is zeker zo belangrijk. Een paard wat te veel hangt op teugels, is niet actief aan het been en heeft de kans om te gaan hangen wanneer jij als ruiter te veel kracht / druk op de teugels uitoefent. Mijn instructrische vroeger tegen m,ij, gooi je teugels maar los wanneer ze dat doen dan zul je zien dat je probleem ook weg is. Aan wie ligt het dan?

edit: overigens herken ik het probleem wel, heb het nu zo goed als opgelost maar ben dus geen""ride-almighty'

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 15:46

ik zit even in de knoop met waar te beginnen !

Wat gaat nu eerst ? Balans of beweging ?
Volgens mij balans.....
Maar wat is dan precies balans ( volgens mij een paard dat zijn gewicht evenredig verdeeld over 4 benen ) en hoe verkrijg je het ?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 15:52

balans inderdaad. Maar balans en beweging gaan samen. Balans verkrijg je door een paard op zijn eigen benen te laten lopen ( dus niet te veel met de teugels te doen) en door te schakelen, 3 passen naar voren, 3 passen terug (bijvoorbeeld) . Hierdoor worden ze vlugger in het achterbeen, komen ze uiteindelijk meer tot dragen en dit bevorderd een goede aanleuning. Waarschijnlijk zijn er genoeg bokkers die hier aanvulling op hebben maar dit is volgens mij wat jij bedoelt.

marenmar85

Re: Meer druk op 1 teugel.. hoe oplossen ?/bovenlijn ontspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 03:01

ik had met mijn paard dat als ik rechtuit ,wou madame dan zelf afslaan ,dat ze dan met name links vastpakte zodat ze kon afslaan naar rechts.
in begin pakte ik er rechts meer om dat bij en uiteindelijk links ( beetje terugvechten) zucht
Nu als ik voel dat dat zij rechts wil afslaan ben ik haar voor en vraag ik links en rechts om los te laten en gaat ze gewoon rechtdoor.
en als ze heel vast bleef houden 8 jes rijden om los te krijgen beide kanten

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 04:57

Volte aannemen op die hand, en dan naar buiten en binnen wijken.

wessjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 16:13

Volgens mij maak je 1 vergissing. je wilt je paard eerst laten ontspannen en dan rechtmaken. Maar dit is niet mogelijk Door het rechtrichten krijg je ontspanning terug. Dus eerst rechtrichten, dan ontspannen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 17:34

wessjuhh schreef:
Volgens mij maak je 1 vergissing. je wilt je paard eerst laten ontspannen en dan rechtmaken. Maar dit is niet mogelijk Door het rechtrichten krijg je ontspanning terug. Dus eerst rechtrichten, dan ontspannen.

klopt hoor, je hebt gelijk. Als je paard recht is krijg je de ontspanning er gratis bij....... ;)