paard is traag aan het been en let niet op!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

paard is traag aan het been en let niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:36

Hallo,

Ik heb sinds 3 maanden een nieuw paard
het is een ruin van 5 jaar oud en 175 groot.
Hij is tot vorig jaar hengst geweest.

Ik rij hem nu een aantal maanden en merk dat hij niet heel attent is. Hij is traag aan het been.
Nu heb ik geprobeerd om hem sneller te krijgen door 1 a 2 keer been te geven en bij geen reactie een tik, maar hier reageert hij heel minimaal op.
Verder vind ik hem een saaie uitstraling hebben. Dit heeft hij alleen bij het rijden in de bak.

Daarom neem ik hem nu 1 keer per week mee het veld in en dan komt er weer leven in het paard. Verder staat hij regelmatig in de wei samen met een ander paard.
Wel likt hij zand in de wei, ik las dat paarden dat doen wanneer ze een te kort hebben aan iets. Nu kan het natuurlijk zo zijn dat dit zijn traagheid veroorzaakt. Alleen weet ik niet goed wat ik hem extra moet geven of hoe ik erachter moet komen waar hij een tekort aan heeft. Hij zit super goed in de vacht heeft allemaal roosjes en glimt mooi.
Ik heb een rode liksteen al geprobeerd alleen daar likt hij helemaal niet aan, daarnaast krijgt hij elke dag 1 schepje groen zeewierpoeder.
Verder krijgt hij 2 kilo sportbrok van subli
en 4 x 2 kilo hooi per dag.

Nu heb ik op wedstrijden ook nog een probleem:
Ik spring nu B met hem maar hij is heel snel afgeleid. Het is niet kijkerig naar de hindernis maar daarom heen.
Laatst liepen er een paar mensen met stoelen boven hun hoofd achter de hindernis en dan kijk hij daarna en let niet meer op.
Hij let op alles wat er om de ring gebeurd en laat dan een been hangen.
Hoe zou ik dit op kunnen lossen? Men zegt dat dit komt omdat hij lang hengst is geweest.

Thuis gaf die kijkerigheid eerst ook problemen, ik kon hem alleen niet van het erf af krijgen. En als ik in het veld rij gaat er altijd iemand mee omdat hij anders om draait en niet verder wil.
Ik heb al geprobeerd om dit met een tik met de zweep op te lossen alleen sluit hij zich hier helemaal voor af en geeft helemaal geen reactie meer. Nu los ik het op doordat mijn vader met de fiets meegaat en dan voor het paard uit gaat. Het heeft dus allemaal heel sterk te maken met vertrouwen!
Maar hoe train je het vertrouwen nog meer van het paard?

Dit zijn een aantal vragen ik hoop dat jullie hierop antwoord kunnen geven!

HBZ

Re: paard is traag aan het been en let niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 09:40

Daarnaast wil ik graag meer de achterhand eronder krijgen maar hoe lukt dat het beste met een paard die niet actief is?

Moet het paard anders voer erbij hebben of wat is aanteraden?

xhoppa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:07

Mijn paard was vroeger ook heel erg kijkerig en helemaal niet voor het been, ik heb heel veel overgangen gereden en idd als je hem been geeft en geen reactie gelijk een tik geven en daarna weer gelijk been, anders heb je kans dat hij naar je zweep gaat luisteren en niet naar je been.
Ik denk dat je er niet veel aan kan doen dat hij zo kijkerig is.. Ik zou het in ieder geval niet weten.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 12:44

Ik heb net nog even op internet gekeken, en ik denk dat ik een middel ga proberen tegen stress. Om zo het paard wat ontspannender te laten zijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:50

Wat zegt je instructie ervan. Wat geeft die voor tips.

Zou niet direct met allerlei supplementen aan de gang gaan.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:45

mischien sporen , niet om hemvooruit te schoppen maar om je hulp door te laten komen als hij niet reageerd.
Je kunt ook op het moment dat als jij een tik geeft ook een schop geven dan doe je dat allebij tegelijk.
veel overgangen rijden en belonen als hij braaf is.
niet te lang rijden langzaam opbouwen. veel sucses

jfnijman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:55

Ik zou ook niet gelijk voor supplementen kiezen. Probeer het eerst zelf op te lossen, consequent rijden en mss idd gebruik maken van een spoortje. Je kunt ook een harde por met je benen geven, ipv constant aandrijven. Verder veel overgangen rijden.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 16:56

Even een klein tikje. Ik heb namelijk een precies hetzelfde soort paard! Kan inmiddels wel nu alleen naar buiten (na wat omkeerpogingen, gestaak en gestijger) en alleen op een veld rijden maar ik snap precies wat je bedoelt met het afsluiten! je kan hem er niet echt doorheen rijden want dan heb je helemaal geen contact meer.

daphnijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:02

ena ls je een tikej geef , geef je tegelijketijd been ander rijg je dat ie uiteindelijk alleen maar reageerd op je zweep.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:07

juist niet voor sporen kiezen. dan wordt je paard alleen maar minder scherp voor het been,als je ze om die reden gaat gebruiken.

voor gerichtere tips en advies zou ik het beste overleggen met je instructeur,die kent jou en je paard beter dan wij bokkers ;)

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 17:25

Misschien eerst eens een bloedonderzoek laten doen om te zien of hij iets te kort komt waardoor hij niet lekker in z'n vel zit.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 21:17

Ik rij al met sporen, maar het probleem met dit soort paarden is dat je uit moet kijken dat ze daar wel op reageren. Misschien is een bloedonderzeok wel een goed idee inderdaad.

Mijn ene instructeur zegt dat het luist fijn is als ze wat traag zijn met springen, want dan kan je eraan drukken. En mijn dressuur instructeur wil ik dit probleem morgen avond nog eens even goed voorleggen en vragen wat hij zou doen.

Cheyenne2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:21

Ik zou zéker niet meteen met suplementen beginnen maar eerst een bloedonderzoek laten doen. Dan weet je ook precies wát je bij moet voeren.
Verder was mijn paard ook erg kijkerig en door haar flink aan het werk te zetten, en dan bedoel ik dat ze de aandacht bij mij moet houden en niet bij de halve wereld om haar heen....is dit een stuk beter geworden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 23:04

Je hebt het paard nog maar 3 mnd en hij si 5 jaar dus nog erg jong,
Geef het dier de tijd om te wennen dat kan soms echt een jaar duren, ook al is hij groot hou er rekening mee dat hij tussen zijn oren nog jong is, ga eens jezelf in de techniek verdiepen van het gymmen/rechtrichten en start eens met grondwerk en los werk dat kan het vertrouwen beter maken maar is ook erg fijn om jou bewust te maken van je hulpen, ga zeker niet met sporen en een zweep aan de gang want dat zijn geen hulpmiddelen om je paard sneller te laten gaan.

Logisch dat hij kijkt naar mensen met stoelen op hun hoofd , zolang hij jou niet vertrouwd zal hij zelf op moeten letten, zolang jij hem te hard met de zweep tikt zal hij zich ook daarvoor afsluiten , maak je paard alert op jou hulpen en probeer die hulpen te verfijnen, met minder meer, dus het probleem ligt niet bij het paard maar echt alleen bij jou zelf, verander je houding naar het paard en het zal je gaan vertrouwen , maak je hulpen kleiner en hij zal voor je gaan lopen, hou rekening met zijn leeftijd maar ook met zijn temperament en zijn karakter.
Maak het leuker voor hem , dan zal hij ook harder voor je willen werken,

Niniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:08

Mijn verzorgpony was eerst precies zo, toen ben ik begonnen met lessen en hij loopt nu als nooit tevoren. Het is belangrijk dat je consequent rijd, dus 1 x been, geen reactie? Geef dan een tik. Zeg tegelijkertijd ook iets van "kom!" op een blije toon, dan leert hij dat het niet negatief bedoelt is, maar meer van; "Je doet het goed, maar je moet wel doorlopen." Paarden hebben namelijk geen grijs gebied, zoals mensen. Bij paarden is het goed óf fout. Als hij het goed doet (dus bijvoorbeeld meteen reageert op je been), beloon hem dan. Reageert hij nog niet (genoeg) na de eerste tik? Geef 'm dan een goede tik dat ie 't wel moet werken. Desnoods gaat hij in galop, dat betekent wel dat ie goed reageert.
En wat betreft het opletten: praat veel tegen 'm, dat hielp mij veel. Als hij nou heel kijkerig is, bijvoorbeeld naar de buitenkant, dan ga je op dat been staan en neem je binnenstelling aan, zodat hij niet meer naar buiten kan kijken en dus op jou moet letten. Als hij erg naar binnen kijkt, doe het natuurlijk andersom en vraag je buitenstelling. :)
Het is even een heel verhaal (sorrie daarvoor), ik hoop dat je er wat aan hebt. Succes ermee!

Yvonne1313

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 13:23

Persoonlijk zou ik het eerst zoeken in de connectie tussen je paard en jou. Heeft hij vreugde in wat hij doet? Wissel je genoeg af, qua maniervan rijden? maar ook zeker qua grondwerk? Protest komt ergens vandaan, maar lusteloosheid of het niet reageren ook.

Bloedonderzoek zeker verstandig, maar wellicht ook eens een ostheopaat laten komen, misschien heeft hij wel ergens problemen zitten waardoor hij geblokkeerd word en gewoonweg lichamelijk niet los wil laten of wil reageren.

Succes in elk geval

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 21:02

Ik heb gisteravond les gehad van mijn instructeur en die geeft vooral aan dat het ondeugendheid is van het paard, ik denk dat hij daarin gelijk heeft. Gister hebben we hem goed laten werken en het paard begon met de minuut beter te lopen en vooral beter te luisteren en hij had zijn aandacht ook goed bij het werk.

Het paard is pas nog nagekeken, en was toen helemaal goed.

Mocht het paard ook na deze aanpak nog traag blijven, dan laat ik een bloedonderzoek doen.
Eerst wil ik dit even afwachten wat dit op gaat leveren.

Merrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:22

Hoi,

Ik raad je ook aan om een bloedonderzoek te doen!
Mijn paard van 4 jaar was ook erg traag en niet fijn aan het been, nu dacht ik het is zn leeftijd! Maar hij was soms zo snel helemaal moe en totaal niet vooruit te krijgen. Nu bleek dat hij een te hoge waarde in zn bloed heeft en hij daarom snel moe is! (moet vanzelf overgaan)
Nu gaat het echt al heel veel beter! maar dan weet je i.i.g zeker dat het niets ernstigs is.

Suc6! het komt vast goed!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:29

hoe vaak rij je eigenlijk? Want ik ken een paard dat slecht voor het been werd, daarna liever lui dan moe en uiteindelijk niet meer wilde lopen van de spierpijn. Paard was verzuurd door de hoeveelheid brok inverhouding met de uren ond er het zadel... Niet elk paard is hetzelfde, dus misschien is 2kg sportbrok ook "teveel" voor jou paard en houdt hij daarom ook in.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:42

Ik vind het wel grappig dat er veel zijn in het topic die alleen maar het "luie" gedeelte lezen en niet dat stukje dat het paard zo kijkerig is en niet meer oplet. Jammer, want ik heb namelijk precies hetzelfde probleem!

Als mijn paard iets ziet, dan staat hij stokstijf stil en verzet geen stap meer vooruit. Zijn oren gaan er op en je heb totaal geen contact meer met hem. Springen is precies hetzelfde. Alles is interessant behalve degene die er op zit. Dit is imo niet iets wat te maken heeft met voeding of het moeten testen van bloed maar een rijtechnisch probleem.

Ik ben dus, en de TS aan de vraag te lezen ook wel, heel erg benieuwd hoe jullie dat oplossen (behalve dan bloed laten prikken, voer etc)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:53

kijkerigheid "oplossen" is naar mijn gevoel nog paardafhankelijker op te lossen dan voeding aanpassen om meer of minder pit te krijgen. Dit kan je namelijk vrij makkelijk uittesten, maar welke aanpak je nodig hebt tijdens het rijden is veel delicater, want je gaat reacties uitlokken die misschien alleen maar de zaak verergeren en/of je paard z'n (zelf)vertrouwen schaden...

Ikzelf heb eigenlijk niet zoveel ervaring met en kijkerig paard. Bij de mijne is het voldoende haar goed voorwaarts te houden, benen wakend en continu aandacht vragen. Ik voel wel dat ze iets gezien heeft, maar iemand aan de kant ziet het niet altijd.
Heeft het paard echt angst, of heeft het te weinig vertrouwen in de ruiter of heeft het te weinig respect voor de ruiter,... dit speelt allemaal mee in de manier van aanpakken.
Aan alle 3 kan je werken door basis grondwerk te doen en dit uit te breiden naar een soort schriktraining. Alleen zal je afhankelijk van de situatie veel of heel veel geduld moeten hebben en consequent of super consequent moeten zijn.
Je moet je paard overtuigen/duidelijk maken dat jij (als ruiter) een goede leider bent, wel degelijk leiding kan geven en bewijzen dat niet alles eng is en je paard je overal blindelings over/door/langs kan volgen. en dit moet je langzaamaan ook kunnen overbrengen als je erop zit. Hier heb je niet langer visuele lichaamstaal, alleen je stem, ademhaling, been- en teugelhulpen.
En verder kilometers maken zeker...

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 12:57

heb niet alles gelezen.
Zeewier is echt niet goed om lang achtereen te geven. VEEL Te belastend voor de schildklier.

De reden dat hij de liksteen minder interressant vindt is die Zeewier.. proef er maar eens wat van. Het is wat zoutig. Dus zeewier kort gebruiken en weer lang de kast in.. en liksteen weer tevoorschijn.

Daarnaast is zoveel brok naar mijn idee echt niet goed voor de darmen. En zand eten al helemaal niet. Misschien sandclear gebruiken?

kijk eens op paardnatuurlijk.nl daarin kun je ook terug vinden dat het krijgen van energieke paarden niet zozeer vanuit krachtvoer hoeft te komen!

En qua rijtechniek eens iemand mee laten kijken.

Mandyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:58

vibabu schreef:
Ik vind het wel grappig dat er veel zijn in het topic die alleen maar het "luie" gedeelte lezen en niet dat stukje dat het paard zo kijkerig is en niet meer oplet. Jammer, want ik heb namelijk precies hetzelfde probleem!

Als mijn paard iets ziet, dan staat hij stokstijf stil en verzet geen stap meer vooruit. Zijn oren gaan er op en je heb totaal geen contact meer met hem. Springen is precies hetzelfde. Alles is interessant behalve degene die er op zit. Dit is imo niet iets wat te maken heeft met voeding of het moeten testen van bloed maar een rijtechnisch probleem.

Ik ben dus, en de TS aan de vraag te lezen ook wel, heel erg benieuwd hoe jullie dat oplossen (behalve dan bloed laten prikken, voer etc)

Het kijkerige IS rijtechnisch op te lossen.
Het luie KAN rijtechnisch op te lossen zijn ALS er medisch geen probleem is. Daarom eerst bloedtrekken, osteo, ...!
Als het medische uitgesloten is dan kan je rijtechnisch de problemen gaan aanpakken, maar eerst rijtechnisch de problemen aanpakken om daarna misschien tot de vaststelling te moeten komen dat er iets niet in orde was ... zijn vijgen na pasen. :o
Hoe dat de problemen rijtechnisch aan te pakken zijn kan je maar best overleggen met goede instructie die ernaast staat want geen één combi paard/ruiter is hetzelfde en dus kan men vanachter de computer geen pasklare raad geven.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:14

Knert schreef:
heb niet alles gelezen.
Zeewier is echt niet goed om lang achtereen te geven. VEEL Te belastend voor de schildklier.

De reden dat hij de liksteen minder interressant vindt is die Zeewier.. proef er maar eens wat van. Het is wat zoutig. Dus zeewier kort gebruiken en weer lang de kast in.. en liksteen weer tevoorschijn.

Daarnaast is zoveel brok naar mijn idee echt niet goed voor de darmen. En zand eten al helemaal niet. Misschien sandclear gebruiken?

kijk eens op paardnatuurlijk.nl daarin kun je ook terug vinden dat het krijgen van energieke paarden niet zozeer vanuit krachtvoer hoeft te komen!

En qua rijtechniek eens iemand mee laten kijken.

Sandclear is onderweg naar mij toe, dus dat ga ik zeker proberen en dan in combinatie met omega 3 ( dat moest goed zijn)

persoonlijk vind ik 2 scheppen brok per dag niet veel voor een paard van 175 die 5 jaar is dus nog in de groei. Die zijn het op een prestatie te leveren naar mijn mening wel nodig. Bij de weinig worden ze ook traag.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 18:16

petitparis schreef:
hoe vaak rij je eigenlijk? Want ik ken een paard dat slecht voor het been werd, daarna liever lui dan moe en uiteindelijk niet meer wilde lopen van de spierpijn. Paard was verzuurd door de hoeveelheid brok inverhouding met de uren ond er het zadel... Niet elk paard is hetzelfde, dus misschien is 2kg sportbrok ook "teveel" voor jou paard en houdt hij daarom ook in.

Mijn paard word 5 x per week gereden of gelongeerd. Dus hij is bijna dagelijks aan het werk.

Vandaag heb ik hem weer gereden en heb hem met iets meer pit gereden en dat leek heel erg te helpen.