Balken leren lopen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BailyKarlos

Balken leren lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:09

Ik wil mijn jonge paard leren balken lopen. Hij is groot en heeft een wat slappe achterhand en ik wil zijn coordinatie trainen.

Nu heb ik het tot nu toe zo aangepakt:
Ik heb hem aan een halster gelongeerd (zodat hij niet heel fris is en er hard over springt). Daarna ben ik begonnen met kennismaken met 1 balk. Kijken, samen erover stappen. Toen dat goed ging. Liet ik hem er alleen over stappen maar bleef ik dichtbij en dan steeds een stukje verder totdat ik weer in het midden van de longeerring stond.
Ook in draf.

Dit heb ik 2x geoefend en ik besloot toen er nog een balkje bij te leggen. Nou dat gaat voor geen meter! Ik krijg hem er niet over en ben echt bang dat hij zijn benen breekt.

Hoe moet ik nu verder? Terug naar 1 balk weer?

Maar hoe kom ik bij mijn doel? Draven over 3 of 4 balkjes?

groetjes Danielle

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:22

Misschien de 2e balk een paar meter echt verder leggen dan de 1e. En er echt naast blijven, zelf er overheen stappen en belonen als hij ook maar denkt erover te gaan. Dus samen de 1e balk, dan 10 meter verder de 2e. En niet aan de longeerlijn, maar aan de hand. En dan steeds die balken een halve meter dichter bij elkaar.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:37

Goede tip van BaileyMix.
Een jong paard zal twee balken achter elkaar zien als 1 grote sprong. Vanuit hun zichtsveld is het totaal anders dan hoe wij het zien. Zelf weten wij dat het de bedoeling is dat ze er tussendoor pasjes kunnen zetten.
Een jong paard ziet twee balken achter elkaar vaak als EEN obstakel.

Dan zou je nog beter kunnen beginnen met drie balken, in plaats van twee. Rekening houdend met de correcte afstanden tussen iedere balk!!
Samen eroverheen stappen. Een keertje of 6 op de linkerhand maar vergeet niet dat je dit ook een keertje of 6 doet op de rechterhand.
Daarna het paard alleen over de drie balken laten stappen (longerend)
Nooit vergeten dit ook direct op de andere hand te leren!

Als het goed is moet hij/zij dan wel de link kunnen leggen dat het in draf ook wel te doen is. ;-)

Zelf rustig en geduldig blijven is het beste middel om je paard vertrouwen te geven. ;-)

melanie81

Re: Balken leren lopen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:55

ik ben begonnen de balken ver uit elkaar te leggen zodat hij ze apart ziet en zo elke keer dichter naar elkaar toebrengen. nu loopt hij er gewoon overheen

sassie76

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:57

IK heb zelf ook een jong paard. Met 1 balkje zag zij het vaak als hindernis en nam een sprong. Ik heb toen 3 balken neergelegd en daar gaat ze prima over heen.

vivan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:43

Misschien beginnen met die 1e en dan daar overheen draven? en dan pas die 2e doen? dus eigenlijk andersom?

daphnenatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:36

wat ik ook wel is moet doen in een springles, dan liggen er 4 balken achter elkaar, wel een wat grotere afstand ertussen, dan moet ik over de 1e draven, volte links, weer over de 1e en over de 2e, volte rechts, over de 2e en over de 3e, volte links, en zo door, dus afwisseling tussen de balken door. misschien is dat ook een idee, dus niet gelijk over alle2 willen maar er tussen door een voltentje draaien aan de hand!

Kiichi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 19:51

Ik longeerde gister een paard wat al vaker over balkjes werd gelongeerd, maar ze moest het blijkbaar weer even opnieuw snappen. Er lagen gewoon 3 balkjes en in het begin liep ze over de 1ste en sprong ze over de andere 2, maar toen heb ik gewoon haar rustig toegesproken en na een tijdje draafde ze keurig over de balkjes. Misschien als je "hooo.." zegt etc. dat hij snapt dat hij er rustig overheen moet. Natuurlijk belonen wanneer het goed gaat, en dan hebben ze het vrij snel door. Succes :)