Western/trail oefingen voor begginners??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Laaavo

Western/trail oefingen voor begginners??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:56

Ik zou het leuk vinden om wat naar de western-kant van het rijden te gaan. Gewoon wat ontspannen oefeningetjes voor de afwisseling en de lol.
Ik rij met een dresuur optoming.

Heeft iemand een goed iedee voor leuke oefeningetjes met en zonder attributen (balkjes bv)

aeolusnr1

Re: Western/trail oefingen voor begginners??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:18

neem eens een paar lesjes , dan zie je zelf wat en hoe, en is er tegelikertijd ook iemand die tips en correcties kan geven.
doe nooit nieuwe dingen alleen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 18:57

Wat ik weleens oefen is een L vorm uitleggen met balken en die voorwaarts en achterwaarts rijden zonder uit de vorm te komen. En wat horsemanship oefeningen zijn ook leuk, zet gewoon wat pionnen op een rij neer niet al te ver uit elkaar, dan ga je bijvoorbeeld in draf naar pion 1, daar maak je een kleine volte. Bij pion 2 moet je halthouden en achterwaards, bij pion 3 spring je in galop aan en maak je een volte. Zo kun je verschillende oefeningen bij iedere pion doen. Het klinkt makkelijk, maar wil je het netjes doen dan valt dat best tegen.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 07:15

Dankjulliewel!!
ALs je van die oefingen doet die capopjekop geeft, denk ik best dat je dat kan oefenen. Het is in feite gewoon dressuur op een net wat andere manier...:)

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 18:35

WesternHorsemanship is inderdaad dressuur op de vierkante meter. Pas wel op dat van veel overgangen je paard `heet`wordt.

Andere trail oefeningen zijn hek openen en sluiten (twee springpalen en een longeerlijn) om de middenhand draaien in een vierkantje of driehoek. Stilstaan en afwachten terwijl de ruiter jas aan of uit doet en aan een hek hangt. Een emmer van a naar b brengen (de ruiter, niet het paard) dus op 1 hand rijden. Dit kun je spannender maken door een slalom van pionnen te plaatsen of een volte te rijden. Slalom achterwaarts. een vierkant indraven en halthouden, er weer uit in stap. Zijwaarts over een balk of tussen twee balken. Draai om de achterhand, draai om de voorhand. Ik kan nog wel even doorgaan, maar ik denk dat je wel wat leuek oefeningen hebt hier.
Trail draait om precisie, rust en gehoorzaamheid, op een hoger niveau moeten de oefeningen ook vloeiend uitgevoerd worden en uiteraard zonder de balken aan te raken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:44

In welke regio woon je? Laat je anders lekker een keertje uitnodigen door een westernbokker.

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 06:25

@ Dapperdier Dankjewel kan ik zeker wat mee!!

@ Sonja Hellaas heb ik maar 1 keer in de week 2 uurtjes om er wat mee te doen. Het zal toch echt op onze stal moeten :n

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:16

Je kunt ook gaan kijken of mss mag je zelfs wel op het paard van een bokker om de oefeningen aan te voelen. Je hoeft je paard niet mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:42

Kan idd ook zonder je eigen paard; heb je meteen het voordeel dat je op een paard zit wat jou kan laten voelen wat de bedoeling is. Als je bij mij in de buurt woont mag je gerust eens langskomen en op die van mij eea proberen hoor.

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 07:48