Vliegden galopwissel aanleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MnPoepiie

Vliegden galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 16:34

Hey bokkers

Ik heb een vraagje.
Eerst even voorstellen:
Nimroy is een 11 jarige KWPN ruin van Democraat en is 1m83 groot en dressuur gereden, ik rijd dit jaar met hem M1. Ik wil hem deze oefening nu leren omdat ik binnen paar jaar misschien in Z zit en dan hoop ik dat hij het tegen dan kan. Suuuper gevoelig met hulpen. Hij kent eenvoudige galopwissel, contragalop, appuyeren in galop, verzamelen... Maar nu wil ik hem de vliegende galopwissel leren. Hij loopt ook goed in balans en ontspannen.

Onlangs heb ik van iemand les gehad, die heeft mij vooral gezegd dat ik met NImroy heel laag en diep moet rijden en alles heel rustig moet doen, zodat ie kan nadenken. Ik heb vorig jaar mij ook al bezig gehouden met de wissel en toen kon hij het al een beetje, maar schoot hij altijd weg en heel veel stress.
Nu is hij heel kalm! Ik vraag met de hulpen een wissel, maar hij wisselt enkel vanvoor, maar hij blijft wel rustig. En reageert net op het moment dat ik mijn bene verleg. Een paar keer doet hij het ook goed, dan wisselt hij ook vanachter mee.

Ik doe deze oefening op een korte diagonaal en in een bijna verzamelde galop. Op welke manier kan ik hem vanachter laten mee wisselen? En zonder een grondbalk te gebruiken, zo is het risco groot dat hij vanachter na springt. Ik wil een manier vinden dat hij het direct op de goede manier leert.

(Nog even ter info: ik rijd bij iemand waar ik ook op grandprix paarden mag rijden, dus ik weet het gevoel van de galopwissel.)

Hopelijk kunnen julie mij helpen..

Anoniem

Re: Vliegden galopwissel aanleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:53

Iemand zoeken die je hier in het echie mee helpt.. Dit is via de pc niet uit te leggen en je kan er erg veel mee verknallen als je het verkeerd aanpakt. Juist omdat je zegt dat je paard zo gevoelig is..

Siami

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:58

Vanuit je verzamelde galop een aantal passen naar voren rijden en dan de wissel vragen, zo krijg je een langer zweefmoment met meer activiteit. Dit is bij mij de gouden tip geweest...

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:04

Ik heb geleerd dat als je deze oefening wil kunnen, je je paard moet leren galop aanspringen op het buitenbeen . (En het is inderdaad waar: mijn paard is nu 7 en springt er 3 op de diagonaal, zuiver gesprongen. Een vriendin van mij haar paard galopeert aan op het binnenbeen, die ligt met de wissels met zijn benen in de knoop. Terwijl die op de wei wel wat laat zien. Het is dus niet dat hij het niet kan. Hij snapt het echt niet) en galop is binnenbeen voor, buitenbeen achter. Als je met 2 benen naast elkaar galopeert, verstaat het paard moeilijker de hulpen.
Dat terzijde. Let je wel op met je verzamelde galop. Want een vliegende wissel moet ook naar voor gesprongen worden. En dat is denk ik moeilijk in verzamelde galop.
Dan tel ik elke pas die hij met het binnenbeen neerzet: 1 2 3 4 5.... je kan niet tussen 2 passen door een wissel vragen. Het moet op het moment, anders sukkelt het paard met halve pasjes en dat is het hem niet.
Ik galopeer dus een keurig grondtempo en tel 1 2 3 op 4 verleg ik het been, op 5 geef ik been (buitenbeen in mijn geval) en wisselt hij. We zijn nu aan het oefenen dat hij in 1 tel wisselt en dat ik dus niet meer 2 tellen nodig heb.
Probeer het anders eens op de volte in contragalop en laat hem dan wisselen naar binnen. Dit is voor het paard het gemakkelijkste.
En zeker BELONEN als er reactie is. Belonen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 17:06

En blijf ten alle tijd ook netjes op je paard zitten. Niet proberen helpen met je schouders door mee te draaien, leunen naar de kant waar hij heen moet springen. Dat stoort allemaal en hij moet het leren met minimale hulp.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 17:31

x_Quinta_x schreef:
En blijf ten alle tijd ook netjes op je paard zitten. Niet proberen helpen met je schouders door mee te draaien, leunen naar de kant waar hij heen moet springen. Dat stoort allemaal en hij moet het leren met minimale hulp.

Oke dank u, je uitleg is zeker nuttig! Ik zal dat morgen eens proberen ;) Bedankt!!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 20:41

Succes zou ik zeggen :)

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:03

Wanneer een paard niet altijd van achter mee komt in de wissel is de oorzaak meestal dat je paard te traag is in het achterbeen, heb je nog wel voldoende voorwaartse impuls.
Je rijdt de wissel vanuit de verzamelde galop, controleer eerst of je paard nog wel snel genoeg is en kijk of hij snel wil vertrekkenop een been. Als dat ok is rij ik over de diagonaal, paar passen verzamelen dan 2 pasjes naar voren en dan pas de wissel maken. Zo krijg je een actief opgesprongen wissel.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:10

het risico is idd wat abacab zegt dta je paard te traag is ,je noemt t verzamelde galop vanwaaruit je de wissel rijden wil,vaak is het enkel een te trage galop. verzamelde galop hoort een hele actieve sprong te hebben,dus niet teveel naar verzameling willen rijden.verder zijn de hulpen voor een wissel heel divers,je kan het je paard op meerdere manieren aanleren. mijn raad is doe het met iemand erbij. vanaf de computer kan je een hoop lezen en leren maar dit is een "kijkiets"vind ik

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 14:30

jaa dat is wel waar ;) Vandaag deed hij wat moeilijker, maar wanneer hij op beide kanten 1 goede wissel deed, ben ik gestopt. Hij heeft het vooral moeilijk om van links naar rechts te springe, dan wordt hij nerveus. En op die kant heeft hij 1 keer per ongeluk denk ik ne goeie wissel gereden. En heb hem direct beloond en iets anders gedaan en niet meer aan de wissels gedacht. Terug naar ontspanning gereden. We komen er wel ;)

Als hij iets nieuws leert dan is hij daar ook heel gespannen bij... Maar ik krijg hem nu wel sneller terug naar ontspanning.

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:00

Ik lees even mee. Vindt zulke dingen altijd interessant om te lezen!

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:12

Het is zeker ook belangrijk dat er iemand meekijkt, want als je paard vanachter na springt of een fractie te laat is, heb jij dit niet altijd gevoeld (want je bent ook al bezig met actief en vooruit en andere stelling en tellen en....)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:17

ik had een paard wat kon wisselen, maar ik wist niet op welk moment ik de hulp moest geven...

mijn lesgever zei toen als je de galop hebt, is de beweging die je voelt een ovaal.....ik concentreerde me op de schoft en op de ovale bewgeing van de galop, op het moment dat de schoft naar voren en naar beneden gaat zijn de achterbenen van de grond en kan het paard vanuit achteren wisselen als je op dat moment de hulp geeft....

zo heb ik t geleerd op een ouder paard.....

misshc heb je er wat aan...

Leowel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:32

In een licht verzamelde galop afwenden bij a of c en appuyeren in galop naar de hoefslag, bij de hoefslag aangekomen de wissel duidelijk met je binnenbeen vragen en aan de buitenkant met je hand goed ondersteunen. Uiteraard paard naar binnen stellen. Zeker nooit naar voren rijden bij het vragen naar de wissel, dan veroorzaak je vluchtgedrag! Het is in het begin al een hele moeilijke oefening om te leren voor een paard dat het niet meteen eigen is gemaakt bij het zadelmak maken. Dit veroorzaakt veel stress en spanning, als je dan ook nog eens naar voren gaat rijden dan is het eind zoek. Indien hij de wissel volledig springt uitbundig belonen met je stem en het daarbij laten. Nooit door blijven drammen en altijd rustig blijven. Wilt het echt niet lukken laat het dan gewoon rusten en probeer het 2 dagen later nog eens. Je paard snap het allemaal nog niet en dat kan je hem nooit kwalijk nemen. Voor de mensen die een jong paard hebben.... maak er meteen een gewoonte van om een wissel te springen onder het zadel. In de wei doen ze het ook van nature en tegen de tijd dat die geperfectioneerd moet worden als je in de Z komt kan je er nog alle kanten mee uit. Scheel een hoop stres en voor jullie een hoop plezier.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 21:44

Leowel schreef:
In een licht verzamelde galop afwenden bij a of c en appuyeren in galop naar de hoefslag, bij de hoefslag aangekomen de wissel duidelijk met je binnenbeen vragen en aan de buitenkant met je hand goed ondersteunen. Uiteraard paard naar binnen stellen. Zeker nooit naar voren rijden bij het vragen naar de wissel, dan veroorzaak je vluchtgedrag! Het is in het begin al een hele moeilijke oefening om te leren voor een paard dat het niet meteen eigen is gemaakt bij het zadelmak maken. Dit veroorzaakt veel stress en spanning, als je dan ook nog eens naar voren gaat rijden dan is het eind zoek. Indien hij de wissel volledig springt uitbundig belonen met je stem en het daarbij laten. Nooit door blijven drammen en altijd rustig blijven. Wilt het echt niet lukken laat het dan gewoon rusten en probeer het 2 dagen later nog eens. Je paard snap het allemaal nog niet en dat kan je hem nooit kwalijk nemen. Voor de mensen die een jong paard hebben.... maak er meteen een gewoonte van om een wissel te springen onder het zadel. In de wei doen ze het ook van nature en tegen de tijd dat die geperfectioneerd moet worden als je in de Z komt kan je er nog alle kanten mee uit. Scheel een hoop stres en voor jullie een hoop plezier.

Het advies om naar voren te rijden moet je niet zo letterlijk nemen zoals het geschreven staat ;) Met naar voren rijden wordt bedoeld dat je het paard met je zit 2 passen voor de wissel even iets actiever maakt (wat nauwelijks waarneembaar is) zodat de wissel mooi actief van achter naar voren wordt gesprongen.

MnPoepiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-11 19:42

Het begint te lukken, hij reageert op moment als ik wissel vraag! Maar vaak springt hij vanachter niet mee. Gisteren deed hij het van de eerste keer goed en dan heb ik ook nie verder gedaan! Als ik van links naar rechts gaat schiet hij een beetje weg, doet hij zijn hoofd in de lucht en wisselt. Wordt even nerveus dus, maar nadien terug rustig... Rechts naar links gaat veel beter!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:37

Prioriteiten stellen. Een wissel is voor veel paarden heel moeilijk en dus heel stressvol. Je kan persé je paard ontspannen willen houden, waardoor je vooral veel foute wissels rijdt en hij eigenlijk constant niet snapt wat de bedoeling is. Je kan ook die spanning gebruiken om hem vlugger en wat riller te maken zodat hij wél meekomt achter, leert begrijpen wat de bedoeling is en zich dan weer zal ontspannen omdat het niet meer eng is.

Ik ga vast mensen op hun tenen trappen met dit antwoord, dus bij deze even heel duidelijk: Dit is hoe ik het zie! Mijn mening! Ik zie liever een paard kort in stress omdat hij het niet snapt en jij doordrukt totdat het wel duidelijk is en hij weet waar hij aan toe is, dan een paard maandenlang in een beetje stress.

Verder ben ik het eens met degene die zegt dat je niet teveel terug moet rijden, je hebt meer zweefmoment nodig om hem achter mee te krijgen. Teveel verzameling maakt het juist moeilijker. Dat is wel de dressuurmatige versie van de wissel die je uiteindelijk wil hebben, maar dat kan niet in één grote stap. Een paard kan prima wisselen vanuit een gesloten arbeidsgalop.