Paniek/Blokkeren met enge dingen/ alleen buitenrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kirsten_S

Paniek/Blokkeren met enge dingen/ alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 18:33

Naar aanleiding van een ander topic over alleen buitenrijden wou ik toch meer
antwoorden dan dat daar stond. Ook is mijn probleem net iets anders.
Net als in het andere topic rijd ik een paard die in een groep de stoerste is en
bijna alles doet. Maar alleen gaat haast niet. Zeker als er ineens iets spannends
aan de weg staat ben ik gewoon de pineut. Hij weet hoe hij misbruik kan maken van
zijn kracht in de nek en dat gebruikt hij op de momenten dat het hem te heet onder
de hoeven wordt.

Aan de hand naar buiten heb ik ook geprobeerd, maar totdat we iets tegenkwamen wat
hem niet aanstond. Grote paniek, volledige blokkering. Ik houd dat echt niet, kwam er gewoon
echt niet langs, en aangezien de weg niet zo breed is en er een sloot naast zit was het niet
zo handig, want meneer ziet dat niet meer. Toen ben ik terug gegaan en ze maatje gehaald,
ook toen lichtelijk protest maar alé we kwamen erlangs. Heel goed beloond natuurlijk. Maar
niet wat ik wou.

Laatst onder het zadel hetzelfde probleem. Stond ineens een witte tank naast het pad. Eigenlijk
niet fijn pad, want er stond allemaal jong gewas. Hij zag het al vanaf veraf, ojee zwalkend over
de weg gingen we erheen. Nou dat ging snel naar poging tot omdraaien. Steeds een ieniemienie
stapje verder, stilstaan, laten kijken , en bij 'ontspannen' weer een stap verder. Nou toen kwam het
toch wel heel dichtbij en ging we in paniek het gewas in. En dat een paar keer. Uiteindelijk met een
grote bocht er langs gegaan en nog een stukje verder gestapt. Toen weer terug, ging wat makkelijk
maar weer een grote bocht in het gewas. Zelf denk ik dan, jaa als ik nu opgeef flikt hij het de volgende
keer ook. Dus ik wou echt doorgaan. Maar nu vraag ik me af, is het nou zo verstandig om echt
door te rijden op zo'n punt dat hij volledig in de stress zit en het liefst keihard wil wegrennen?

Nou wil ik al een tijdje in de bak gaan oefenen met enge dingen, lintjes, zeiltjes, etc. Maar wetende
dat hij aan de hand al volledig blokkeerd en ik geen enkele inbreng meer heb, hoe gaat ik dat
dan doen O:) . Graag tips dus hoe ik dit kan gaan oplossen als hij dat gedrag weer vertoont.
Even voor het beeld, met blokkeren bedoel ik stil staan (echt een stene standbeeld), vervolgens in paniek
proberen weg te rennne, achteruit trekken. Als dingen ook achter zijn kont gebeuren, bijvoorbeeld
iemand die iets 'aparts' in zijn hand heb, kan je een grote karatetrap richting je hoofd verwachten.

Duss wie heeft de gouden tip voor deze reus :D

Kirsten_S

Re: Paniek/Blokkeren met enge dingen/ alleen buitenrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 12:38

Niemand :+?

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 12:47

Ik heb niet de gouden tip voor je, maar wel iets wat misschien zou kunnen helpen. Ga eens een crosstraining rijden, daar worden heel veel paarden dapperder van. Het zou kunnen helpen. Soms is het paard gewoon snel bang en mijn ervaring is dat een paard door confrontaties op een crossterrein misschien toch wat meer vertrouwen in zichzelf krijgt.

Wat je verder kan doen.. Eeh.. ja, ik denk een keer een schriktraining? Bij ons in de omgeving worden die wel eens georganiseerd en dit kan heeel leerzaam zijn. Misschien kun je eens kijken of dat bij jullie in de omgeving ook georganiseerd wordt.

Succes in ieder geval met je paard!

Euquincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 13:16

Misschien een antwoord wat altijd wordt gegeven, maar ik zou haast zeggen: Ga op zoek naar iemand die ervaring hiermee heeft en die jou wil helpen. Als ik het zo lees dan gok ik dat er geen genoeg vertrouwen is en dat je dit zo alleen niet kan oplossen.

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:08

Als hij in de groep wel alles doet en heel stoer is, maar samen met jou een angsthaasje is dan is jullie relatie niet optimaal. Je paard laat zich niet door jou leiden en luisterd liever naar zijn innerlijke stem [vluchtgedrag] dan naar zijn baas.
Die dingen kun je alleen maar oplossen met veel tijd en geduld en eens tukje goede begeleiding. Je zou je trainer kunnen vragen je hierbij te helpen.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 10:17

Abacab schreef:
Als hij in de groep wel alles doet en heel stoer is, maar samen met jou een angsthaasje is dan is jullie relatie niet optimaal. Je paard laat zich niet door jou leiden en luisterd liever naar zijn innerlijke stem [vluchtgedrag] dan naar zijn baas.
Die dingen kun je alleen maar oplossen met veel tijd en geduld en eens tukje goede begeleiding. Je zou je trainer kunnen vragen je hierbij te helpen.

ja daar komt het wel op neer indd. Helaas is het niet in een dag voor mekaar te krijgen..

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 10:22

Wat je zelf al zegt is het een goed idee om in de bak een paar dingen te leggen waar hij normaal van schrikt. En dat een paar keer doen. Wat ook goed is om jullie vertrouwen wat meer op de bouwen. Ik weet of het klopt wat ik nu ga zeggen maar het zou kunnnen. Elke keer als jij in je eentje met hem naar buiten gaat ben je misschien gespannen omdat je denkt, doet hij het nu weer. Gaat hij net zo doen als de andere keren. En dat hij dan voelt dat je gespannen bent en dat hij dan denkt dat het ongelooflijk eng is. Ik hoop dat je snapt wat ik bedoel. Dus probeer echt te ontspannen, hoe moeilijk het ook is. :)

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:35

Mischien moet je een keer zo'n 'eng' voorwerp in zijn stal leggen. Gewoon elke keer als hij er aan gewend is iets nieuws wat hij niet kent. Het kan een heel simpel ding zijn (het is wel belangerijk dat het veilig is om hem ermee alleen te laten.) zoals een randje vlaggetjes boven de staldeur..
Succces!!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:24

In de stal zou ik niet doen, dat is ook niet fair voor het paard. Hij kan immers nergens naartoe en zijn stal moet een veilige plek voor hem zijn.
Ik zou gewoon veel gekke dingen in de bak gooien / hangen / leggen en er vervolgens aan de hand langs gaan. Gaat hij er vandoor? Jammer dan, hij loopt toch in een afgesloten bak. Zorg dat je zelf alle vertrouwen in hem hebt en blijft ontspannen. Leer hem op jou te vertrouwen. Vind je het zelf een beetje spannend? Ga dan wat zingen of neuriën, dat zorgt ervoor dat je ademhaling juist blijft. Eventueel zet je de eerste ronde langs al deze dingen een ervaren paard voorop en loop je de tweede ronde met hem alleen. Als dit allemaal goed gaat, probeer je het ook onder het zadel. Herhaal dit een paar keer in de bak en probeer het dan eens buiten uit.
Veel succes!

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-11 20:32

Dankjewel voor de tips, binnenkort gaan we effe veel spullen verzamelen om een schriktraining te kunnen doen!

Laaavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:13

_Dune_ schreef:
In de stal zou ik niet doen, dat is ook niet fair voor het paard. Hij kan immers nergens naartoe en zijn stal moet een veilige plek voor hem zijn.
!

Ja, daar heb je ook wel weer gelijk in. Ik probeerde met stal een voorbeeld te geven van een plek wwar geen reden is om bang te zijn. (Als hij met zijn maatjes in de wei is bijv.)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 07:51

Zorg eerst dat je met je paard een combinatie word , hij moet luisteren en reageren op jou, of er iets engs is of niet, jij moet aan dacht vragen en houden voorwaarts zijwaarts achterwaarts maakt niet uit wat nee hij moet opletten wat jij doet, niet aan hem hangen maar hij moet losjes met je mee lopen waar jij ook naar toe gaat, het vertrouwen moet hij krijgen dat hij naar jou luistert en reageerd, door mee te lopen, trainen in de rijbak met van alles en nog wat. daarna naar buiten.

Nadine_v_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:54

heel veel tijd nemen om dit op te lossen. Met mijn paardje gaat het nu (vaak) erg goed, na 6,5 jaar. In het begin was hij al helemaal bezweet na een half uurtje voor op stappen in het park, nu vinden we het allebij heerlijk. Werk aan vertrouwen en bijf proberen