Minder stabiel zitten in een dressuurzadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oryani

Minder stabiel zitten in een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:09

Hoi Bokkers!

Na altijd met een VZH of boomloos zadel gereden te hebben, heb ik gisteren voor het eerst met een dressuurzadel les gehad.

Ik heb gekozen voor een dressuurzadel, omdat ik in een VZH de kans krijg om mijn onderbenen teveel naar voren te leggen. Ik druk dan mijn hakken uit en zit lekker, maar mijn instructrice noemt me dan altijd cowboy ^^.
Daarom heeft ze dus aan het begin van de les getoond waar ik mijn benen moest houden. De kniewrongen van het zadel maken me het ook wat moeilijker om mijn benen teveel naar voren te leggen.

Maar... wat een drama! Mijn instructrice stond versteld te kijken. Ik kon m'n armen en benen gewoon niet stil houden! Terwijl dat in een VZH normaal geen probleem is. Het leek alsof ik de controle over mijn ledematen kwijt was.
Ik ergerde me dood. In stap ging het nog wel, maar in draf was het helemaal een drama, zowel met lichtrijden als met doorzitten.

Mijn idee is dat het een evenwichtsprobleem is omdat ik nu (voor mijn gevoel) raar zit.

Wat is jullie idee hierover? En hebben jullie tips voor me? Behalve wennen?

Ik hoor het graag!

Anoniem

Re: Minder stabiel zitten in een dressuurzadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:10

hahahahaha sorry maar ik zie het helemaal voor me!
Ik had dat van dress naar springzadel!
Ik zat ook als een malloot, maar daar moet je gewoon aan wennen even paard keer rijden en het is over haha...

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:13

Nou, je mag lachen hoor, had ik vast ook gedaan als ik het van mezelf zag!
Maar heb je het probleem nu ook als je weer een keer met een dressuurzadel rijdt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:14

Het is echt een kwestie van wennen :)
Ik zou als je de kans hebt een (paar) keer een zitles aan de longe nemen op dat zadel, dan wen je het snelst omdat je alleen op je eigen houding/zit hoeft te letten :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:15

In dressuurzadels zit onderling ook veel verschil. Ik kan in mijn eigen zadel heel fijn zitten, maar ik heb inmiddels een aantal andere uitgeprobeerd en dan gingen mn benen ineens alle kanten uit, of ik kon ineens niet meer fatsoenlijk lichtrijden etc.

Misschien een kwestie van verschillende dresuurzadels uitproberen waar je wel lekker in zit.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 12:15

wat voor een dressuur zadel heb je er nu opliggen? ik zit juist als en huis in een dressuurzadel en heb eerder altijd op vzh zadels gezeten, mjin voorkeur gaat dan ook uit naar een dressuur. Het kan zo zijn.. nou nee, het is gewoon zo dat je op het ene dressuur/vhz/boomloos/western/spring zadel als een huis zit en vervolgens alle kanten op geslingerd word op een ander. Tijdje terug stond hier een topic over het verschil tussen een mannen en vrouwenzadel en werd daar ook het een en ander uitgelegt waarom je op een beter zit dan de ander.

via een goeie zadelpasser kun je er altijd wel achter komen wat jij nodig bent, die kijkt immers ook hoe jij zit. had je nou een gekocht? of gewoon geprobeerd.

Edit, even de topic voor je gezocht waar ik het over had. http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=117&t=1414069&

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-11 12:20

@ Blijheid: dat ga ik een keertje vragen, of het kan!
@ Jibbel en Benfan: Heb het zadel gekocht. Ik heb een paard met een erg moelijke rug (weinig schoft en rondgeribd) en het paste perfect. Heb dus ook geen andere zadels kunnen proberen.
Hetgene dat ik nu heb is een Lemetex Cresta (tweedehands), niet zo'n diepe zit en niet zo'n dikke kniewrongen. Ik wilde geen 'te vast' zadel omdat ik dacht 'nou, ik moet gewoon goed, onafhankelijk leren zitten, op welk zadel ook'.
Benfan, denk je dat je niet went aan de vorm/zit van een zadel?

Edit: Ik heb het zadel trouwens overgekocht van een vrouw die er wel lekker in zat...

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:03

Volgens mij echt een kwestie van wennen, heb ik ook, ik rij altijd met een vzh zadel

Maarre ik wil een filmpje zien :Y)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:06

Het lijkt mij dat het kwam omdat je zwaartepunt op een andere plek zat.
Als je met een stoelzit rijdt ligt die heel ergens anders dan wanneer je in de goede houding rijdt :)

Omschakelen dus :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:11

Ik ken je probleem, heb ook geen balans in een dressuurzadel, voel me dan een totale beginner die alle kanten (behalve de goede) opgaat. Met mijn huidige vzh zadel heb ik geen last van stoelzit, nooit gehad gelukkig.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 13:45

Ik denk dat het een kwestie is van wennen en oefenen.
Omdat je eerst op een ander zadel reed denk ik dat je
daar helemaal aan gewend bent.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:19

hey kijk aan, ik wil ook geen zadels met diepe zit of grote wrongen :) aangenaam kennis te maken! ik wil ook een onafhankelijke zit.. koop zelfs geen rijbroeken met (nep) leren zit :P. Maar goed, als je van jezelf een slechte zit hebt en spontaan niet meer de luxe van wrongen en een diepe zit dan moet je inderdaad weer leren zitten. Ik weet niet hoe goed jij onafhankelijk zitten kan dus dan is het lastig te zeggen of jij gaat wennen of niet. Maar als jij van jezelf al netjes kan zitten en een niet dwingend zadel jou alle kanten op laat stuiteren zou ik de 'schuld' eerder bij het zadel leggen. Misschien is een zitles, of even rijden en dat laten opnemen door een vriendin een idee? dan kun je zelf zien wat er fout gaat.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:32

Oefenen, oefenen, oefenen en nog eens oefenen :D
Ik rijd op een draver met een HEEL ander zadel. Mijn knieen staken de eerste keer echt van het zadel af, en alles bewoog bij me, wat er normaal nooit bewoog... Handen, voeten, knieen.. Echt alles. Ik ben toen met mijn knieen meer in het zadel gaan rijden, omdat die er echt minstens 3 cm vanaf staken. Inmiddels zijn mijn knieen goed aangesloten, en rijd het veel beter! In het begin voelde het raar. Het leek alsof ik heel erg moest klemmen (wat totaal niet zo was), en nu is het een gewoonte. Wat je dus moet doen, is een manier vinden, hoe jij met een dressuur zadel je houding kunt verbeteren. Miss moet je je hakken juist iets MINDER ver uitdrukken. Misschien zit je te lang of te kort met je beugels? Misschien moet ook jij je knieen wat meer aansluiten op het zadel. Als je hier goed op oefent, komt het vanzelf goed!

Niceee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 21:26

Ik denk ook dat je even moet wennen. In het begin is het drama, maar na een paar weken te hebben gereden gaat het vast steeds beter.

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 09:32

unicorn_kiss schreef:
Maarre ik wil een filmpje zien :Y)

Wat jammer toch dat ik niemand heb om te filmen ;)

Benfan schreef:
hey kijk aan, ik wil ook geen zadels met diepe zit of grote wrongen :) aangenaam kennis te maken! ik wil ook een onafhankelijke zit.. koop zelfs geen rijbroeken met (nep) leren zit :P. Maar goed, als je van jezelf een slechte zit hebt en spontaan niet meer de luxe van wrongen en een diepe zit dan moet je inderdaad weer leren zitten. Ik weet niet hoe goed jij onafhankelijk zitten kan dus dan is het lastig te zeggen of jij gaat wennen of niet. Maar als jij van jezelf al netjes kan zitten en een niet dwingend zadel jou alle kanten op laat stuiteren zou ik de 'schuld' eerder bij het zadel leggen. Misschien is een zitles, of even rijden en dat laten opnemen door een vriendin een idee? dan kun je zelf zien wat er fout gaat.

Ik ben er achter dat mijn zithouding toch niet goed is! (Hoewel ik met mijn houding wel lekker kan blijven zitten!) Mijn schouder, heupen en hakken zitten op dezelfde lijn terwijl het blijkbaar schouders - heupen - tenen moet zijn. Is dit dan de befaamde 'stoelzit'?

@alle andere bokkers die gereageerd hebben: oefenen, oefenen, oefenen zal ik! :D

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 16:18

Het is per zadel zo verschillend hoe je erin zit, is het plat, biedt het voldoende steun aan je benen, zijn de wrongen prettig voor jou etc. Daarnaast heeft je eigen houding natuurlijk ook een grote invloed, een zadelmaker en ook je instructeur kunnen je hier vast bij helpen ;)

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 17:07

Wat vreemd , ik rijdt ook altijd met een veelzijdigheid zadel , en heb in mijn les is 1x gewisseld
ik heb namelijk met het zadel van mijn lesgeefster gereden en ik vond dat je zoveel steun kreeg
ik vond het makkelijk ! :+

Mies1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 20:33

Wennen, het word beter:)

Miss_J22

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 11:52

Daar moet je even aan wennen, ik heb het zelf ook als ik van spring naar dressuurzadel ga en weer andersom. Nu ik dit heel vaak doe, ben ik er na 5 minuten aan gewend.