Help, hoe bouw ik mijn dame op leeftijd goed op?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anonimo12

Help, hoe bouw ik mijn dame op leeftijd goed op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-11 19:48

Lieve bokkers,

graag zou ik jullie advies willen inwinnen over het rijden van mijn Fjordje. Ik rijd een 20-jarige Fjordenmerrie, Lady, een afstammeling van Havstad. Ze is een sterk en gezond paardje met veel pit en typische Fjordenhumor. Samen met haar maak ik nu niet al te lange buitenritten in de buurt, ik wil dit langzaam gaan opbouwen naar langer rijden en probeer haar wat vaker te rijden, om er regelmaat in te krijgen. Ik ben nu anderhalf jaar met haar bezig, ze is voordat ik met haar begon 7 jaar lang niet gereden. Ik ben toen begonnen met aan de hand stappen en draven en haar weer laten wennen aan het tuig en gewicht van een ruiter. Dit is allemaal goed gegaan en ik ben toen begonnen met ritjes maken. In de winter heeft ze door omstandigheden stil gestaan dus begin ik nu weer opnieuw.

De buitenritjes zijn fijn, lekker ontspannen, af en toe wat gek doen maar niks opmerkelijks. Ze is goed verkeersmak en alles lijkt haar goed af te gaan. Nu vraag ik me erg af hoe ver ik nog met haar kan gaan, aangezien ze redelijk op leeftijd is en dus al lange tijd niet intensief gereden. Ik was niet van plan nog echt met haar te dressuren, ik heb geen bak ofzo en ik wil lekker met haar naar buiten. Toch probeer ik haar wat spierkracht te laten opbouwen en haar conditie op te krikken. Sinds kort probeer ik af en toe de galop, dit vindt ze heel moeilijk. Ik hou het dan bij 1 of 2 keer aangalopperen, na enkele passen terugnemen en dan belonen. Is dit teveel, of juist te weinig? Na de training en buitenritjes zweet ze meestal een beetje maar ze lijkt heel snel te herstellen. Ik wil haar zeker niet overbelasten, ze werkt niet graag in de wei, ze wil wel graag naar buiten. Ik vind het moeilijk om een goede basis voor haar op te bouwen omdat ik niet veel ervaring heb met het opbouwen van een paard vanaf nul en zeker niet een paard op die leeftijd. Hopelijk is dit genoeg informatie om advies over te kunnen geven. Ik heb liever dat ik het vraag en ik verantwoordelijk met mijn paard omga, dan dat ik iets verkeerd doe uit misplaatste trots. Ze is me daar veel te dierbaar voor. Alvast bedankt!!

Hier nog een foto van deze ongelooflijke donderstraal ;)

Meet Miss Lady!

Afbeelding

Uploaded with ImageShack.us

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 21:31

Als het paard moeite heeft met de galop zou ik juist een lang rechtstuk opzoeken en dus door galopperen. Alleen door het te doen zal het voor haar makkelijker gaan worden. Dus het aanspringen en na enkele passen terug nemen zal niet voldoende zijn. Ik zou ze gewoon even lekker laten gaan in galop.
Opzich kun je ook op een buitenrit dressuurmatig oefen. Overgangen maken, tempowisselingen dat gaat allemaal prima op een buitenrit. Dus dat zou ik ook zeker meer gaan doen.

DawnFirst

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-11 23:30

Heya, wat een leuk beessie:3! maar affijn ik heb dit ook gehad maar dan met een shet, in het begin kon die nog geen 15min lopen of hij was al moe *Inmiddels maken wij uitstapjes van 4 uur geh* ik reed hem dan wel niet maar het gaat over de conditie toch;). Nja hoe ik het heb gedaan is eigenlijk laten we even zeggen Miss lady kan een half uur buiten rijden voordat ze helemaal moe is, als je dat opbouwt met steeds langer met haar naar buiten te gaan ( geleidelijk aan!! niet meteen ) en dat weer opbouwt met eerst veel stappen dan een drafje stukje galop en weer stappen, En daarna als je er een goed gevoel bij hebt en je ook echt ziet dat ze vooruit gang maakt kan je beginnen met haar in te stappen lekker gaan draven stukje galop weer gaan draven etc etc.
Ik weet niet wat voor soort voer ze nu krijgt maar als ze 7 jaar heeft stil gestaan zou ze misschien ook wat extra voer nodig hebben omdat ze nu meer in beweging komt, maar ook dit moet je opbouwen.

En met galloperen en een dressuurmatig buiten rijden ben ik het eens met Tigra , het is belangrijk dat je ook dressuurmatig buitenrijd zodat je wel bezig blijft met je paard

Hoop dat je hier een beetje vond wat je zocht><, het is gewoon hoe ik het heb gedaan;)

foxof

Re: Help, hoe bouw ik mijn dame op leeftijd goed op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 08:38

Wat een leuk dier! Zou zeker dingen ondernemen met haar maar zorgen voor een dosis geduld en niks forceren maar stap voor stap opbouwen maar haar

Annabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 14:36

Mooie fjord hoor! Het is belangrijk dat je veel gymnastiek doet. Dus probeer eens balkjes te lopen, vrijheidsdressuur, of klassieke dresuur (grondwerk oefeningen). Ik zou niet gaan galopperen als je merkt dat je paard hier veel moeite mee heeft. Vergeet niet dat ze waarschijnlijk niet in balans is. Dus heel rustig opbouwen, veel varieren en goed kijken naar de signalen die ze geeft. Dan denk ik dat je nog een paar jaar heerlijk kunt rijden

Independant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 11:00

Allereerst goed dat je het rustig op bouwt, zo te lezen heb je een heel braaf paard.
Probeer de galop bijv steeds meer op bouwen tot iets meer passen, of longeer eens.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 11:30

Ik zou beginnen met korte buitenritjes, als ze daarna niet bezweet of moe is.
Kun je het steeds opbouwen, je kunt bijv. eerst een half uurtje rijden, daarbij
tien minuten draven de rest stappen. Ik zeg maar wat hé. En dan steeds iets
meer gaan draven. En als ze dan daarna minder moe is kun je driekwartier er
van maken. Ik zou proberen steeds iets langer te galopperen, maar daarna lekker
even stappen en erg goed belonen.
Maar doe lekker rustig aan omdat ze ook al op leeftijd is. ;)

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:10

Voor de conditie is lekker doorstappen ook erg goed, dus 30/45 minuten lekker buiten stappen

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-11 23:00

Bedankt voor de nuttige tips allemaal! :D Hier kan ik zeker veel mee. Ik denk dat ik niet meer met haar ga galopperen, ze wordt nu elke keer als ik het probeer erg opstandig, het lijkt te moeilijk voor haar te zijn. En met fijne ritjes in stap en draf ben ik ook al heel blij. Dankjulliewel voor alle lieve tips!