Hand over hals halen, TIPS?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ILoveMyHorse

Hand over hals halen, TIPS?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 15:45

Ik heb er de gewoonte van gemaakt dat als mijn paard sterk wordt tijdens het rijden en hij over zijn buitenschouder heen valt, ik mijn buitenteugel goed erbij wil houden en dan de fout maak door hem steeds over de hals heen te halen. Snappen jullie het nog? :o

Ik weet dat dit zeker niet goed is en mijn instructeur blijft er dan ook op hameren, maar ik vraag me af of jullie misschien nog tips & trucs hebben om het af te leren? Ervaringen? Alles is welkom!

midgie

Re: Hand over hals halen, TIPS?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:58

Als je paard niet wijkt vooreen lichte teugel hulp op de schouder vind ik dat je best eens over de schouder mag komen bij het aanleren, werk in elk geval ook heel goed met je eigen houding en zit, miss valt hij wel naar buiten omdat jij te veel met je zitbeen knobbel zit te porren in zijn rugspier, dus wees je ook bewust bij dat soort dingen hoe is jou zit , een paard maakt zich niet zomaar sterk, kan ook zijn dat het dier het niet begrijpt of lichamelijk niet anders kan, omdat bepaalde spieren nog niet voldoende ontwikkeld zijn .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 15:59

Misschien helpt het je om eens een paar rondjes alleen op je buitenteugel rond te sturen? Hierbij laat je je binnenteugel helemaal los en rij je eventjes alleen op je buitenteugel, om te zorgen dat je paard meer op je buitenteugel komt :) Als je je buitenhand bij deze oefening over de hals haalt, zul je al gauw merken dat je dan de verkeerde kant op gaat, dus wel nuttig!

En wat Midgie zegt, klopt ook inderdaad, het kan aan je zit liggen :j Als je teveel gewicht op je binnenste zitbeenknobbel legt, duw je daarmee je paard naar buiten..Zou dat kunnen?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:13

Hij reageert over het algemeen goed op mijn buitenteugel, maar het is nog een jong paard (fries) en als we het moeilijker voor hem maken maakt hij zich al snel hard, waardoor hij dus ook door mijn buitenteugel 'heen valt'. Ik begrijp het wel omdat hij er dan gewoon onder vandaan wil komen, maar het is dan natuurlijk niet goed als ik dan met mijn buitenhand óver zijn hals kom, richting de andere kant waar mijn buitenhand niet hoort te zitten. Dan maak ik het alleen nog maar lastiger voor hem toch?

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:15

Een boze zus in het midden van de bak :Y) Het enige wat helpt! Ik deed dit namelijk ook altijd.

Laat je er steeds op wijzen. Als je het zelf door hebt kom je ookal een eind. Begrens goed met buiten teugel en been en haal evt de binnenteugel van de hals

urban_hero

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:16

Dan maak je het niet lastiger voor hem, dan kan hij er juist nog gemakkelijker doorheen lopen! Juist door je hand wat breder te zetten kan hij moeilijker over een schouder weglopen!

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:18

Het kan inderdaad ook aan mijn zit liggen, ik zal er eens extra op gaan letten! :)
S__L, misschien is dat wel de enige oplossing misschien.. Gewoon blijven herhalen.. Maar het is zo frustrerend als je aan het rijden bent en je jezelf weer betrapt op die stomme buitenteugel over de hals! Is er niet een ander trucje voor om het af te leren?

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:19

urban_hero schreef:
Dan maak je het niet lastiger voor hem, dan kan hij er juist nog gemakkelijker doorheen lopen! Juist door je hand wat breder te zetten kan hij moeilijker over een schouder weglopen!

Hmm volgens mij heb je hier een punt! :j
Nog een reden om voortaan mijn buitenhand niet meer over de hals te halen. Misschien is mijn teugel korter houden een oplossing bedacht ik me net? Dan heb ik niet eens de ruimte om hem over de hals te houden, tenzij ik enorm naar voren ga zitten maar dat heb ik dan denk ik wel in de gaten.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:47

En de oefening die ik voorstelde lijkt je niks, of begrijp ik het nu verkeerd? :)

montyjansen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:17

Als je te sterk aan je buitenteugel trekt met je hand omhoog (anders kan hij niet over de hals) dan trek je jezelf op je buiten been dus je heup gaat naar buiten (gewicht) inplaats van naar binnen zodat het paard denkt dat hij naar buiten moet inplaats van naar binnen, zorg dat je binnen hand iets hoger blijft dan je buiten hand, blijf je makkelijker met je heup naar binnen zitten.buiten hand lager houden elleboog tegen je lichaam houden, naar achteren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 07:20

En als je nou je zweep even gebruikt om extra te begrenzen aan de schouder? Zo doe ik het iig soms, mijn paardjes reageren daar veel gevoeliger op wanneer ze het moeilijk vinden.

ILoveMyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-11 10:37

Corelli schreef:
En de oefening die ik voorstelde lijkt je niks, of begrijp ik het nu verkeerd? :)

Het lijkt me juist een erg handige oefening, ik ga het binnenkort meenemen tijdens het rijden! Dank je voor de tip :)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 15:58

Ik denk ook echt dat het een goede oefening voor je is, omdat je je hierdoor erg bewust wordt van je werking van je buitenhand op het moment dat je 'm over de hals heen haalt :j Ben benieuwd!