Paard wordt na ongeveer half uurtje stijfjes ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angelspets

Paard wordt na ongeveer half uurtje stijfjes ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 21:44

Sinds 1 maart jl. ben ik trotse eigenaresse van mijn eerste paard. Het was een manegepaard en ze is inmiddels behandeld door een osteopaat.

Het gaat met rijden eigenlijk erg goed en ze kan steeds makkelijker haar rug loslaten. Wat ik wel steeds merk is dat ze het eerste half uurtje mooi haar rug loslaat en haar hals omlaag brengt en goed aan het been is. Na dat half uurtje echter, begint ze onrustig met haar hoofd te worden (terwijl mijn houding/zit precies hetzelfde is) en ze gaat (vooral in draf) hele snelle, korte pasjes maken (het lijkt wel een soort huppelen). Nu moet ik dit voorwaarts oplossen van mijn instructeur, wat ik dan ook doe, maar het eerste wat ze dan doet is haar neus naar voren steken. Ze loopt dan wel goed door, trouwens. Als ze vervolgens weer haar hals omlaag brengt, gaat het vijf minuutje goed en begint het weer overnieuw.

Heeft dit te maken met het feit dat haar spieren dan verzuren en ze dus vermoeid is. Ze heeft in de manegelessen nooit echt haar rug hoeven te gebruiken. Suggesties om dit beter/makkelijker te maken voor haar? Ik longeer haar regelmatig (met bijzet) en ook eens in de week een springles om de achterhand wat beter bespierd te krijgen.

Groetjes,
Angelique

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:49

Wss is het idd een spieren kwestie. Je geeft al aan dat het een manege paard geweest is. De meeste manegepaarden hoeven niet nagefelijk en aan de teugel te lopen en soms zelfs ook niet actief genoeg.
Het kan dus best zijn dat je ineens spieren bent gaan aanspreken die ze al een tijd niet (goed) gebruikt heeft. Misschien is het een optie om voorlopig je training te verkorten naar een half uur om spierverzuring te voorkomen. Als het keer op keer blijft verzuren, kan je paard ook spierbevangen raken.
Rustig opbouwen en de tijd nemen is het beste advies wat ik je kan geven. Spieropbouw heeft gewoon wat tijd nodig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:50

je geeft eigelijk het antwoord zelf al,ze is niet gewend om zo te lopen dus verzuren haar spieren.
Doet ze dat aan de longe ook,als je haar bijzet?
Ik zou wat pauzes inlassen met lang teugeltje...liefst voordat de boel verzuurt.
En dan weer oppakken.

LiesjeEZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 21:51

Verzuren van de spieren kan heel snel optreden.
Zoals je zelf zegt heeft ze vroeger nooit haar rug moeten gebruiken.
Ik raad aan om dit heel rustig aan te doen en proberen te stoppen voor
ze in de verzuring valt. Bij mijn merrie bouwde ik dit op met per 14 dagen
5 minuutjes langer trainen. Je kan langer rijden maar dan op een losse en
ontspannen manier. Of (als je daar de mogelijkheid voor hebt) haar buiten
laten stappen en haar af en toe nog eens een minuutje vragen in de juiste
houding te lopen maar niet te lang achter elkaar.
Als je dit zo rustig aan doet ben ik er zeker van dat het dik in orde komt.
Maar tijd is de boodschap.
Want als het paard elke keer in de verzuring gaat ga je spieren afbreken ipv
opbouwen! Dus beter rustig aan...

Veel succes. Groetjes LiesjeEZ

delerium

Re: Paard wordt na ongeveer half uurtje stijfjes ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:41

Verzuring van de spieren kan echt heel snel gebeuren, en is imo gewoon link omdat ik bang ben (het is een vrees, of-ie op realiteit gebaseerd is weet ik niet) dat als een paard regelmatig het zuur in de spieren krijgt hij vooral leert NIET de rug te gebruiken want daar volgt pijn op.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 07:48

Ja ik denk ook aan de spieren, miss niet een heel uur trainen , maar 2 x op een dag kort .
Je zou eens kunnen gaan gymmen/rechtrichten oefeningen aan de hand ,
IK zou haar zeker niet met bijzet longeren, want dan kun je niet voelen of het te veel word , voel in je eigen handen dat is veel beter een bijzet is dwang en dat zou ik zeker niet willen als mijn paard al zo strak in de bespiering zit je kan daar juist de spieren mee over belasten.
Miss ook eens lekker laten masseren, dan word je ook bewust met welke spieren je aan de slag kan en welke te straks zijn.

Rosaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:31

Zoals hierboven denk ik ook dat het aan de spieren ligt. Gewoon korte stukjes rijden en langzaam opbouwen.

Angelspets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:59

Dank jullie voor alle tips. Ik zal zeker vaker pauzes inbouwen. Overigens merk ik met het longeren met bijzet deze "huppeltjes" niet, maar ik longeer nooit langer dan een half uurtje.

En verder geduld natuurlijk.

Ow, en masseren vind ik ook wel een goed idee. Is dat iets wat je zelf kunt doen/leren?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:01

Ik zou het masseren wel aan iemand over laten die het kan , ik volg zelf nu ook een cursus maar je moet best op veel dingen letten en heel belangrijk naar je paard kijken en luisteren, zeker een paard die erg vast zit in de spieren kan nog al eens heftig reageren,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 16:05

Ik geef je een dikke pluim en petje af dat je zelf eigenlijk het antwoord al weet!!
Doe lekker rustig aan met je paardje en zodra je voelt...hier is de grens...ga uitstappen.
Je zal merken dat het steeds langer gaat duren voor je gas moet terug nemen!
Nogmaals...je bent in elk geval een paarden mens met gevoel!
Gaat steeds beter, let maar op!!!